Autor Wątek: DQ500 - szarpanie przy zmianie biegów  (Przeczytany 2009 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline congobon

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 5
  • VW: Arteon FL
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Moc: 320 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WD
DQ500 - szarpanie przy zmianie biegów
« dnia: 05 - Listopada - 2024 - 02:16:47 »
Hej,

Mam problem z Arteon'em 2.0 TSI, 320 KM, DSG-7 DQ500, przebieg 18 tyś. km.
W zasadzie od momentu wyjechania z salonu, auto szarpie przy zmianie biegów 1->2, rzadziej 2->3.
W ostatnim czasie zwróciłem też uwagę na „ślizganie się” biegu 2 - ja mu w gaz, a on tylko wyje.
Jestem po pierwszej wizycie w ASO VAG, na której sam zapłaciłem za wymianę oleju w skrzyni (brak opiłków w oleju) i adaptacji skrzyni (dalej szarpie). Błędów podobno brak. Sama skrzynia to wg części DQ500.

Problem bliźniaczo podobny do takiego, który występował w moim Tiguan II 2.0 TSI 240 KM z 2020 roku, przy przebiegu 30kkm, z tym że to było 3->4… W efekcie po pół roku stania na serwisie samochód oddałem do leasingodawcy.

W obu wypadkach ASO Cichy-Zasada na Grochowskiej w Warszawie.

Pytania:
1. Czy ktoś ma rzeczową odpowiedź na to czym to jest spowodowane? Jakość montażu, samych podzespołów? Pytam bo jestem gotowy wyrzuć kasę na naprawę byle mi to zrobili… Dodam, że byłem u dwóch magików od skrzyń biegów i jeden „ten typ tak ma”, a drugi nawet nie oddzwonił, więc w d*pie z taką pomocą.
2. Czy ktoś się orientuje które ASO w Warszawie nadaje się do podjęcia naprawy czegoś takiego, bo tych gości tam mam już dosyć… Czytałem wątek apropos warsztatów w Warszawie, ale ostatnia wzmianka np o VW na Połczyńskiej jest sprzed dwóch lat.

>Tak wiem, że auto jest na gwarancji, ale w ASO to trwa i wcale nie mam pewności, że mi to naprawią.
>Ten typ tak mieć nie powinien bo skoro wydaje 300k+ na auto to jakieś oczekiwania mam.
>Tak wiem, że amerykanie wycofują się z DSG.
 

Online Frodo

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 727
  • Pomógł: 244
  • VW: Tiguan II
  • Wersja: R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: DKTA
  • Moc: 230 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: KR
Odp: DSG - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #1 dnia: 05 - Listopada - 2024 - 19:57:55 »
Nie porównujesz skrzyni z przekładnią hydrokinetyczną? (Nie mówiąc o planetarnej.) Jeśli tak, to zdecydowanie będzie trochę "szarpać" i ze względu na przełożenie najbardziej 1->2...
Warto porównać z innymi VW z DSG, bo piszesz o 2 różnych VW i rzekomo oba tak mają. Sądząc po przebiegu są to różne roczniki, a prawdopodobieństwo tej samej wady w obu jest raczej niewielkie. Jak jeszcze "magik od skrzyń" mówi, że ten typ tak ma...
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5740
  • Pomógł: 1056
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GKA
Odp: DSG - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #2 dnia: 05 - Listopada - 2024 - 21:12:22 »
zwróciłem też uwagę na „ślizganie się” biegu 2 - ja mu w gaz, a on tylko wyje.
Występuje to zapewne w trakcie lub tuż po zmianie biegu, kiedy występuje poślizg sprzęgieł, to tak jakbyś w manualu podczas zmiany biegu jeszcze nie puścił sprzęgła i dał mu gaz w podłogę, zapewne wiesz co wówczas się stanie. Poślizg jest wlaśnie po to, aby wyeliminować szarpnięcie oraz zapobieganie przeciążeniom systemu korbowo-tłokowego silnika i przeniesienia napędu. Dopóki czujnik poślizgu nie zgłasza błędów to nie ma w tym nic nadzwyczajnego. To że DSG nie jest zawsze komfortowa tak jakbyśmy tego oczekiwali od automatu chyba wszyscy wiemy a im mocniejszy silnik tym ten efekt jest bardziej odczuwalny.
 

Offline congobon

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 5
  • VW: Arteon FL
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Moc: 320 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WD
Odp: DSG - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #3 dnia: 06 - Listopada - 2024 - 00:03:12 »
Mam jeszcze T-Crossa 1.5 TSI i absolutnie nie zachowuje się w ten sposób - ale tak to inna skrzynia.
Lekkie szarpnięcie? No spoko, ale nie takie, że z fotela potrafi wyrwać jak w Arteonie przy zimnym silniku/nierozgrzanej skrzyni.
Co do ślizgania, to fakt, mogę być przewrażliwiony, ale w Tiguanie zdarzało się to na tyle nagminnie i w na tyle niebezpiecznych sytuacjach, że nie mogłem tego zignorować, a zaczęło się niewinnie tak jak tutaj.
Podszedłbym też do tematu ciut inaczej gdyby nie to, że po adaptacji jest kilka dni spokoju, więc coś musi być na rzeczy.
Jeden znajomy twierdzi, że tak zachowują się DSG po nieudolnym chipie, ale ja nic nie dotykałem…
 

Offline DreadLokMiś

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 6
  • VW: Arteon
  • Model: Shooting Brake
  • Wersja: "R"
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Moc: 320 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: SY
Odp: DQ500 - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #4 dnia: 14 - Lipca - 2025 - 13:36:45 »
Witam kolegę,
Mam dokładnie taki sam objaw w tym samym modelu (Arteon R 320KM, przebieg 78 tyś.). Zauważyłem, że im delikatniej dodaję gazu (im spokojniej ruszam), tym szarpnięcie jest mniejsze lub nie występuje w ogóle (1 i 2 bieg). Również szarpnięcie jest mniej / w ogóle nie odczuwalne przy ruszaniu pod "większym obciążeniem" tj. np. pod lekką górkę. Niemniej, przy zmianie na wyższe biegi, takie szarpnięcie w ogóle nie występuje, wręcz zmiana biegów jest niezauważalna (czyt. nieodczuwalna), stąd mam wrażenie, że nie za bardzo może mieć to związek ze sprzęgłami.
Dodatkowo, mam jeszcze Passata BiTDi z tą samą skrzynią (DQ 500) ale przebiegiem 296 tyś. i zachowanie jest bardzo, przy czym jest tam większy moment o ok 170 Nm (jest wykonana lekka modyfikacja), a zakładam jednak, że na skrzyni "większe wrażenie robi moment a niżeli moc.
Niebawem będę robił modyfikację w Arteonie wraz z modyfikacją skrzyni, więc mogę dać jak sprawa będzie wyglądała,

Pozdrawiam,
 
Podziękował: congobon

Offline SHII

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 270
  • Pomógł: 27
  • VW: Sharan II FL
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: DFMA
  • Moc: 184 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
Odp: DQ500 - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #5 dnia: 15 - Lipca - 2025 - 15:41:49 »
Wymiana oleju w DQ500 co 40-50tyś max i skrzynia działa idealnie, u mnie szarpnięć w górę 1-2-3-4... nigdy nie było, w dół 4-3-2 były odkąd mam auto czyli od przebiegu 68tyś, obecnie 141tyś, zawsze po wymianie oleju jest znacznie lepiej. Soft skrzyni zrobiłem, gościu z firmy gdzie robiłem twierdzi że każda DQ500 szarpie.
 
Podziękował: doggie

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5740
  • Pomógł: 1056
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GKA
Odp: DQ500 - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #6 dnia: 15 - Lipca - 2025 - 16:39:00 »
gościu z firmy gdzie robiłem twierdzi że każda DQ500 szarpie.
Dokładnie, to nie CVT ani multitronic. Nie na darmo Amerykanie kazali się pozbyć DSG Volkswagenowi, właśnie za zbyt mało komfortową pracę i to przypadłość nie tylko DQ500. Mi to "najbardziej" się w DSG zawsze "podobało" i "podoba" ograniczenie momentu obrotowego silnika w sofcie zależne od kąta skrętu kół, skręcasz dajmy na to w prawo na skrzyżowaniu, ciśniesz gaz, nic się nie dzieje a potem jest bomba, jak pershing leci do przodu  :evilmrgrin:
 
Podziękował: DreadLokMiś

Offline congobon

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 5
  • VW: Arteon FL
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Moc: 320 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WD
Odp: DQ500 - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #7 dnia: 24 - Lipca - 2025 - 06:04:51 »
@DreadLokMiś

Parę dni temu wymienili mi sprzęgło. Po przejechaniu około 400km szarpanie znowu zaczęło być wyczuwalne - zaczyna się stopniowo zwiększać.
Więc tak, to nie jest problem sprzęgła. Stawiam na mechatronikę, albo soft w tym układzie, ale w sumie już nie wiem… I tak chcę go oddać w diabły. Mam tego dosyć
 

Online Frodo

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 727
  • Pomógł: 244
  • VW: Tiguan II
  • Wersja: R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: DKTA
  • Moc: 230 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: KR
Odp: DQ500 - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #8 dnia: 25 - Lipca - 2025 - 16:41:32 »
Myślę, że warto byś się przejechał 2-3 różnymi mocnymi autami z DSG i będziesz wiedział raz na zawsze czy ten typ tak ma czy problem z Twoim egzemplarzem.
Jeździłem różnymi autami z przekładniami hydrokinetycznymi (tanimi i premium) i oczywiście DSG nigdy takie nie będzie bo tarcza to nie płyn. Natomiast, szarpanie w moim DQ500 230 konie 350 Nm (i innymi DQ500, którymi jeździłem) jest zdecydowanie akceptowalne, a jestem dość trudnym klientem i nieraz wykorzystuję pełną moc... xD  Jest nawet zdecydowanie lepiej niż w DQ381 (miałem 2.0 TSI 190 koni) i DQ200 (jeździłem), ale myślę, że to kwestia konkretnych egzemplarzy i/lub oprogramowania.
 

Offline DreadLokMiś

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 6
  • VW: Arteon
  • Model: Shooting Brake
  • Wersja: "R"
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Moc: 320 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: SY
Odp: DQ500 - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #9 dnia: 25 - Lipca - 2025 - 21:51:49 »
No więc, dziś myślę że mogę się z Wami podzielić co udało mi się zrobić i zaobserwować.
10 lipca wymieniłem olej i filtr w skrzyni. Po serwisie, nie zauważyłem jakiejś poprawy, raczej charakterystyka zmiany przełożeń na biegu 1 i 2 została taka sama.
Natomiast, dziś udało mi się zrobić wspomnianą niżej, fajną modyfikację (stage 1 + wymiana intercoolera) no i oczywiście, co jest głównym tematem, modyfikacja przedmiotowej skrzyni DQ500. Został zniesiony limiter momentu, dźwignięte ciśnienie oleju, został podniesiony "próg" zmiany obrotów i adaptacja.
Ku mojemu zaskoczeniu, skrzynia zaczęła pracować z taką kulturą, że do teraz nie mogę się nadziwić. Zdecydowanie próg zmiany z 1 na 2 przy wyższych obrotach, wyeliminował całkowicie szarpnięcia - wręcz próbowałem je wywołać i na razie mi się to nie udało (przejechałem w dniu dzisiejszym ok. 500 km po modzie). Ruszanie z 1 biegu, również jest super płynne - po prostu jazda z uśmiechem na twarzy.
Dźwignięcie ciśnienia oleju - super sprawa, skrzynia w trybie "racing" jeszcze przyspieszyła i naprawdę zaczęła się zabawa.
Podniesienie progu zmiany obrotów również powoduje, że jazda zwyczajnie jest przyjemna. W trybie "comfort" również skrzynia zaczęła fajnie reagować, a nie redukować po wciśnięciu gazu w podłogę (bez kick'a).

@congobon
Może spróbuj zrobić podobną modyfikację - zdecydowanie tańsza sprawa niż wymiana sprzęgieł (chociaż widzę że już zrobiłeś)

Jeszcze jedna taka sugestia / sprawdzenie.
Zobacz czy po dynamicznej jeździe w trybie "race" lub na manualu (ale na wyższych obrotach), po porządnym rozgrzaniu skrzyni (proponuję przejechać w ramach testu z 10km) w trybie "comfort", zmiana biegów przebiega w ten sam sposób co opisywałeś, czy zauważasz jakąś różnicę.
(oczywiście dynamiczna jazda po rozgrzaniu oleju do min. 80 stopni :) )


@SHII
Ogólnie też tak słyszałem i nie upieram się że ten "model tak nie ma"  ;) natomiast po modzie naprawdę jest WOW ! :)

@doggie
Dokładnie jest jak napisałeś, w sumie nigdy nie powiązałem tego ze sobą - przy skręcie, przed modem było też super, natomiast nie wiedziałem że to z tego wynika

@Frodo
Tak jak wspominałem, mam jeszcze Passata BiTDi z tą samą skrzynią tylko zdecydowanie większy przebieg, natomiast miałem wrażenie że tam się "nauczyłem" jeździć tak, żeby tego szarpania nie było. Moda już nie będę robił, bo idzie na sprzedaż, wiec tego nie potwierdzę... natomiast można powiedzieć że są to auta które już tą skrzynię dobrze wykorzystują.

Podsumowując, oczywiście wg mojego małego doświadczenia, uważam że skrzynia jest naprawdę ok - po passacie widzę, że znosi naprawdę spory moment obrotowy i przy wymianie oleju tak wspomina @SHII naprawdę super służy.

 
Podziękował: CRliner, doggie, SHII

Offline congobon

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 5
  • VW: Arteon FL
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Moc: 320 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WD
Odp: DQ500 - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #10 dnia: 26 - Lipca - 2025 - 00:23:45 »
@DreadLokMiś A gdzie te modyfikacje robiłeś?
 

Offline DreadLokMiś

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 6
  • VW: Arteon
  • Model: Shooting Brake
  • Wersja: "R"
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Moc: 320 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: SY
Odp: DQ500 - szarpanie przy zmianie biegów
« Odpowiedź #11 dnia: 28 - Lipca - 2025 - 07:49:44 »
@congobon
U GREGOR10 - jak najbardziej mogę polecić
 

Tagi wątku: