Dane zawarte w powyższej tabeli pochodzą z różnych źródeł. Zdarza się, że źródła te różnią się między sobą. Jeżeli macie uwagi, zastrzeżenia lub dokładniejsze informacje - prosimy o kontakt TABELA ROZSTAWU ŚRUB, WYMIARU PIASTY I GWINTU - grupa VAG Każdy, kto chociaż raz korzystał z usług wulkanizatora, zetknął się z czynnością dokręcania kół przez mechaników przy pomocy klucza pneumatycznego. To urządzenie, które podczas pracy wydaje dźwięki podobne do huku wystrzałów karabinu maszynowego. Urządzenie to bardzo przyspiesza dokręcanie śrub, ale nie pozwala na żadną kontrolę siły, z jaką się to czyni. Należy pilnować, aby śruby kół były dokręcane z dużą dokładnością, najlepiej przy użyciu klucza dynamometrycznego. Minuta czy dwie więcej, spędzone przez mechanika przy samochodzie zaowocują tym, że w razie wymiany koła na trasie nie trzeba będzie szukać sposobów na przedłużenie dźwigni typowego klucza do kół lub znacznie od niego wygodniejszego w użyciu klucza krzyżakowego. Jeżeli śruby kół dokręcane są bez użycia klucza dynamometrycznego, może dojść do zbyt silnego dokręcenia śrub. Prowadzi to z reguły do rozciągnięcia śrub lub nadmiernego ściśnięcia - szczególnie w przypadku felg aluminiowych. Dokręcając koła samodzielnie, należy pamiętać, że producent samochodu, znając optymalną siłę dokręcania śrub mocujących koła, tak dobrał długość dźwigni specjalnego klucza do kół, aby nie było możliwe jej przekroczenie nawet przez bardzo silnego kierowcę. W niektórych instrukcjach obsługi, wartość tej siły jest podawana w kilogramometrach lub niutonach i wtedy można skorzystać z klucza dynamometrycznego, o ile ma się go do dyspozycji. Śruby kół, na początku należy dokręcać lekko i ostrożnie (najlepiej palcami), tak aby zajęły dokładnie przeznaczone dla nich miejsca w feldze i właściwie wkręciły się w gwint. Następnie, jeszcze przed opuszczeniem samochodu z podnośnika, dokręcić je mocniej. Absolutnie NIE WOLNO dla ostatecznego dokręcenia - stawać na kluczu, lub przedłużać jego dźwignię. Ponieważ gwinty śrub lub nakrętek mocujących koło są najczęściej pokryte rdzą lub brudem, przed ponownym użyciem i dokręceniem, należy starannie oczyścić je szczotką drucianą lub szczotką o twardym włosiu, a następnie sam gwint pokryć cienką warstwą smaru stałego (miedziowy), pilnując aby jego nadmiar nie pobrudził felgi. Wkręcając śruby mocujące felgi aluminiowe można je zanurzyć przedtem w bezbarwnym denaturacie lub pokryć specjalnym preparatem do śrub felg aluminiowych. ![]() |