Tabela momentów dokręcania śrub w kołach
MODEL STALOWE (Nm) ALUMINIOWE (Nm)
Caddy I/II 110 110
Corrado 110 110
Golf III 110 110
Lupo 110 110
Vento 110 110
Up! 110 110
Golf I 115 115
Golf II 115 115
Jetta I 115 115
Jetta II 115 115
Passat B1 115 115
Passat B2 115 115
Passat B3/B4 115 115
Polo I 115 115
Polo II 115 115
Polo III 115 115
Atlas 120 120
Beetle 120 120
Bora 120 120
Caddy III/IV 120 120
Fox 120 120
Golf IV 120 120
Golf V 120 120
Golf VI 120 120
Golf Plus 120 120
Jetta III 120 120
Jetta IV 120 120
Jetta V 120 120
Jetta VI 120 120
Jetta VII 120 120
ID.3 120 120
ID.4 120 120
ID.5 120 120
ID.5 GTX 120 120
Passat B5 120 120
Passat B6 120 120
Passat B7 120 120
Passat CC/CC 120 120
Phaeton 120 120
Polo IV 120 120
Scirocco III 120 120
T-Cross 120 120
Taigo 120 120
Touran I 120 120
Caddy V 125 125
Golf VII 125 125
Golf VIII 125 125
Golf Sportsvan 125 125
Passat B8 Alltrac 125 125
Polo V 125 125
Polo VI 125 125
Arteon 140 140
Passat B8 140 140
Sharan II 140 140
Tiguan I 140 140
Touran II 140 140
T-Roc 140 140
Tiguan II/Alspace 140 140
Transporter/Multivan T6/T6.1 160 160
Sharan I 170 170
Multivan/Transporter T3 170 170
Multivan/Transporter T4 170 170
Amarok I 180 180
Amarok II 180 180
Crafter I 180 180
Crafter II 180 180
Touareg I 180 180
Touareg II 180 180
Touareg III 180 180
Multivan/Transporter T5/T6 180 180
Multivan T7 180 180
LT II (96-04) 180 -
LT II 28, 31, 35 (75-96) 200 -
LT II 40, 45, 50, 4x4 (76-96) 320 -

Dane zawarte w powyższej tabeli pochodzą z różnych źródeł. Zdarza się, że źródła te różnią się między sobą.
Jeżeli macie uwagi, zastrzeżenia lub dokładniejsze informacje - prosimy o kontakt

TABELA ROZSTAWU ŚRUB, WYMIARU PIASTY I GWINTU - grupa VAG


Każdy, kto chociaż raz korzystał z usług wulkanizatora, zetknął się z czynnością dokręcania kół przez mechaników przy pomocy klucza pneumatycznego. To urządzenie, które podczas pracy wydaje dźwięki podobne do huku wystrzałów karabinu maszynowego. Urządzenie to bardzo przyspiesza dokręcanie śrub, ale nie pozwala na żadną kontrolę siły, z jaką się to czyni. Należy pilnować, aby śruby kół były dokręcane z dużą dokładnością, najlepiej przy użyciu klucza dynamometrycznego. Minuta czy dwie więcej, spędzone przez mechanika przy samochodzie zaowocują tym, że w razie wymiany koła na trasie nie trzeba będzie szukać sposobów na przedłużenie dźwigni typowego klucza do kół lub znacznie od niego wygodniejszego w użyciu klucza krzyżakowego.

Jeżeli śruby kół dokręcane są bez użycia klucza dynamometrycznego, może dojść do zbyt silnego dokręcenia śrub. Prowadzi to z reguły do rozciągnięcia śrub lub nadmiernego ściśnięcia - szczególnie w przypadku felg aluminiowych.

Dokręcając koła samodzielnie, należy pamiętać, że producent samochodu, znając optymalną siłę dokręcania śrub mocujących koła, tak dobrał długość dźwigni specjalnego klucza do kół, aby nie było możliwe jej przekroczenie nawet przez bardzo silnego kierowcę. W niektórych instrukcjach obsługi, wartość tej siły jest podawana w kilogramometrach lub niutonach i wtedy można skorzystać z klucza dynamometrycznego, o ile ma się go do dyspozycji.

Śruby kół, na początku należy dokręcać lekko i ostrożnie (najlepiej palcami), tak aby zajęły dokładnie przeznaczone dla nich miejsca w feldze i właściwie wkręciły się w gwint. Następnie, jeszcze przed opuszczeniem samochodu z podnośnika, dokręcić je mocniej. Absolutnie NIE WOLNO dla ostatecznego dokręcenia - stawać na kluczu, lub przedłużać jego dźwignię.

Ponieważ gwinty śrub lub nakrętek mocujących koło są najczęściej pokryte rdzą lub brudem, przed ponownym użyciem i dokręceniem, należy starannie oczyścić je szczotką drucianą lub szczotką o twardym włosiu, a następnie sam gwint pokryć cienką warstwą smaru stałego (miedziowy), pilnując aby jego nadmiar nie pobrudził felgi. Wkręcając śruby mocujące felgi aluminiowe można je zanurzyć przedtem w bezbarwnym denaturacie lub pokryć specjalnym preparatem do śrub felg aluminiowych.