TABELA NORM EMISJI SPALIN
Europejski standard emisji spalin - norma dopuszczalnych emisji spalin w nowych pojazdach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej.
Standardy te zostały opracowane w serii Dyrektyw Europejskich, które sukcesywnie zwiększają swoją restrykcyjność.
Europejskie normy emisji spalin dla samochodów osobowych |
Norma
|
Euro 1
|
Euro 2
|
Euro 3
|
Euro 4
|
Euro 5
|
Euro 6
|
Euro 6c
|
Euro 6d TEMP
|
Euro 6d TEMP EVAP-ISC
|
Euro 6e
|
Euro 6e bis
|
Euro 6e-bis FCM
|
Homologacja nowych modeli
|
1.07.1992
|
1.01.1996
|
1.01.2000
|
1.01.2005
|
1.09.2009
|
1.09.2014
|
1.09.2017
|
1.09.2017
|
1.01.2020
|
1.09.2023
|
1.01.2025 |
1.01.2027 |
Pierwsza rejestracja na terenie EU
|
1.01.1993
|
1.01.1997
|
1.01.2001
|
1.01.2006
|
1.01.2011
|
1.09.2015
|
1.09.2018
|
1.09.2019
|
1.09.2021
|
1.09.2024
|
1.01.2026 |
1.01.2028 |
Cykl pomiarowy
|
NEDC*
|
NEDC
|
NEDC
|
NEDC
|
NEDC
|
NEDC
|
WLTP**
|
WLTP
|
WLTP
|
-
|
- |
- |
RealDrivingEmissions (emisja na drodze)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
**2.1/-
|
1.5/-
|
-
|
- |
- |
Tlenek węgla CO
|
2.72/3.16
|
2.2/1
|
2.3/0.64
|
1/0.5
|
1/0.5
|
1/0.5
|
1/-
|
1/-
|
1/-
|
-
|
- |
- |
Węglowodory +tlenki azotu HC+NOx
|
0.97/0.97
|
0.5/0.7
|
-/0.56
|
-/0.30
|
-/0.23
|
-/0.17
|
-/-
|
-/-
|
-/-
|
-
|
- |
- |
Węglowodory HC
|
-/-
|
-/0.15
|
0.2/0.06
|
0.1/0.05
|
0.1/0.05
|
0.1/0.05
|
1/-
|
1/-
|
1/-
|
-
|
- |
- |
Tlenki azotu NOx
|
-/-
|
-/-
|
0.15/0.50
|
0.08/0.25
|
0.06/0.18
|
0.06/0.08
|
0.06/-
|
006/-
|
0.06/-
|
-
|
- |
- |
Masa cząstek stałych PM
|
-/0.14
|
-/0.8
|
-/0.05
|
-/0.025
|
0.005
|
0.005
|
0.0045/-
|
0.0045/-
|
0.0045/-
|
-
|
- |
- |
Liczba cząstek stałych PM
|
-/-
|
-/-
|
-/-
|
-/-
|
-/6×1011
|
6×1012 6×1011
|
-/6×1011
|
-/6×1011
|
-/6×1011
|
-
|
- |
- |
*Dotyczy silników z wtryskiem bezpośrednim
**benzyna/diesel
Normy Euro i dokumenty regulacyjne
Rozporządzenie z 1987 r. ustanawiające podstawy dla norm emisji spalin EU:
Dyrektywa 88/77/EC
Euro 1
Obowiązywała od 01.01.1993 roku.
Dyrektywa 91/441/EWG - dla pojazdów osobowych
Dyrektywa 93/59/EWG - dla pojazdów osobowych i lekkich ciężarowych
Aby spełnić normę Euro 1 producenci zaczęli montować katalizatory spalin.
Euro 2
Obowiązywała od 01.01.1997 roku.
Dyrektywa 94/12/EC
Dyrektywa 96/69/EC
Euro 3
Dyrektywa 98/69/EC
Euro 4
Dyrektywa 98/69/EC
Dyrektywa 2002/80/EC
Euro 5
Dyrektywa 2007/715/EC
Euro 6
Dyrektywa 459/2012
Euro 7