Autor Wątek: ZAWIESZENIE - ogólnie  (Przeczytany 3057 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
ZAWIESZENIE - ogólnie
« dnia: 21 - Sierpnia - 2017 - 20:07:29 »
Witam, od pewnego czasu a dokładnie od wymiany prawie całego przedniego zawieszenia, przy przejeżdżaniu "drempla" (spowalniacz na ulicy) słychać pojedyncze głuche stuknięcia. Taki sam pojedynczy odgłos wydaje zawieszenie przy wpadnięciu koła w dziurę, przy większych nierównościach drogi nie słychać tego wcale ale przy pojedynczych dziurach już tak.

Przednie amortyzatory, sprężyny, łożyska kolumny i łączniki stabilizatora wyeliminowałem jako potencjalne źródła tego hałasu z powodu wymiany ich całkiem niedawno na nowe (wymiana opisana w tym temacie: http://vw-clubpolska.pl/index.php/topic,1538.0.html).
Do sprawdzenia zostało parę podzespołów w przednim zawieszeniu i tu pytanie do bardziej doświadczonych kolegów: co i jak sprawdzić w pierwszej kolejności ?
 

Offline raventes

  • clubmen
  • Wiadomości: 79
  • Pomógł: 6
  • VW: Sharan I 1FL
  • Silnik: 1.9 TDI
  • Kod: ASZ
  • Napęd: FWD
  • Rej: WOS
Odp: Zawieszenie przód - głuche stuki
« Odpowiedź #1 dnia: 21 - Sierpnia - 2017 - 20:32:45 »
To, że czasowo wymiana była robiona niedawno ( chociaż 2 lata to jednak dość sporo według mnie ), to jedno. Jednak wszystko zależy ile w ciągu tego czasu przejechałeś kilometrów. Znane są przypadki i opinie, że łączniki stabilizatora wysiadają po przejechaniu 10 - 15 tys km, więc przyjrzałbym się im dokładnie. Najprędzej to auto do góry, łapa w dłoń i każdą część po kolei sprawdzić. Niestety szarpaki wszystkiego nie pokażą.
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: Zawieszenie przód - głuche stuki
« Odpowiedź #2 dnia: 21 - Sierpnia - 2017 - 20:47:36 »
Te głuche stuki było słychać zaraz po wymianie wszystkiego co wymieniłem wcześniej, tylko że wtedy było to bardziej sporadyczne a teraz słychać je przy każdej dziurce i wzniesieniu na jezdni.

Stawiam na to że przed wymianą amortyzatorów, sprężyn i łączników stabilizatora w samym zwieszeniu było dużo więcej luzu i stukający element działał pod mniejszym obciążeniem co skutkowało mniejszym naciskiem na niego i słabiej słyszalnymi dźwiękami. Po wymianie części zawieszenia, wszystko bardziej się usztywniło i element który teraz coraz bardziej zaczyna hałasować dostał większego naprężenia, czego wynikiem są głośniejsze i bardziej odczuwalne stuki.

W pierwszej kolejności sprawdzę chyba sworznie wahacza a następnie mocowania drążka stabilizatora, później zostaną już tylko tuleje wahacza ale nawet nie wiem czy je się wymienia osobno czy może w komplecie z całym wahaczem.
 

Offline raventes

  • clubmen
  • Wiadomości: 79
  • Pomógł: 6
  • VW: Sharan I 1FL
  • Silnik: 1.9 TDI
  • Kod: ASZ
  • Napęd: FWD
  • Rej: WOS
Odp: Zawieszenie przód - głuche stuki
« Odpowiedź #3 dnia: 21 - Sierpnia - 2017 - 20:54:16 »
A może po prostu coś zostało źle przykręcone, w miarę upływu czasu się to zwiększa i stąd te stuki? Poza tym wydaje mi się, że jeśli coś się usztywniło to raczej powinno mniej hałasować, a jak ma większy luz - to bardziej.
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Zawieszenie przód - głuche stuki
« Odpowiedź #4 dnia: 21 - Sierpnia - 2017 - 20:56:51 »
Warto sprawdzić obsady drążka reakcyjnego.
Najprostszą metodą jest by jedna osoba bujała autem na boki (dość solidnie ) a druga położyła rękę na drążku.
Jeśli jest luz na obsadach będzie to bardzo wyczuwalne .
Najlepiej zrobić to na kanale a jeśli nie ma takiej możliwości to na skręconych kołach będzie najwygodniej .
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: Zawieszenie przód - głuche stuki
« Odpowiedź #5 dnia: 21 - Sierpnia - 2017 - 21:05:09 »
Przy bujaniu autem nic nie stuka, zostaje mi wejść pod auto z metalową brechą i ponaciągać zawieszenie tu i ówdzie. Spróbuję sam zlokalizować te stuki a jak się nie uda to jak w końcu trafię do mechanika na wymianę rozrządu to wtedy na podnośniku podziałamy razem.

Na początek wjadę na szarpaki w SKP i sprawdzę czy z ich pomocą  nie wykryję sprawcy tych stuków ale to dopiero za parę dni jak wrócę z trasy.
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Zawieszenie przód - głuche stuki
« Odpowiedź #6 dnia: 21 - Sierpnia - 2017 - 21:12:12 »
wtedy na podnośniku podziałamy razem.
Na podnośniku zawieszenie naprężone będzie w nienaturalnej pozycji pracy i może być gorzej zlokalizować przyczynę .Lepszym do takich działań jest kanał/najazd
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: Zawieszenie przód - głuche stuki
« Odpowiedź #7 dnia: 22 - Sierpnia - 2017 - 08:09:44 »
Spoko @Gulasz, sprawdzę to na dwa sposoby

pretor@tapatalk

 

Tagi wątku: Sharan I stuki zawieszenia