WYMIANA: gum stabilizatora przedniego [Sharan 95-00]1. Kompletujemy:
- 2 nowe gumy do stabilizatora przód (kupiłem Meyle po 11 zł za sztukę, bo w serwisie VW - koszt takiej gumy to 84 zł sztuka)
- podnośnik typu żaba lub inny hydrauliczny + 1 koziołek + 2 kliny pod koła
- klucz nasadowy nr 16 z grzechotką lub bez + klucz płaski nr 16
- Klucz nasadowy nr 18
- 50-70 centymetrowa "breszka" łyżka czy jak ja tam nazwiecie - potrzebna do naciągnięcia stabilizatora.
2. W pierwszej kolejności podnosimy auto na podnośniku (ja korzystam z 2T żaby) i zabezpieczamy dodatkowym "koziołkiem" (nie zapominamy też o 2 klinach pod kołami).

3. Ściągamy koło i odkręcamy górne mocowanie łącznika stabilizatora (
u mnie poszło łatwo, bo niespelna 3-lata temu wymieniałem łączniki na nowe wzmacniane Meyle). Warto przy tej robocie skontrolować stan łączników i jeżeli mają uszkodzone osłony gumowe i do tego wyczuwalny luz, to warto je wymienić na nowe. Stare łączniki zazwyczaj nie dają się odkręcić i najlepiej bez zbędnych ceregieli potraktować je szlifierka kontową.

4. Odkręcamy mocowanie gumy stabilizatora nasadka nr 16 z grzechotką od dołu i płaski klucz nr 16 jako kontra u góry.

5. Po wyciągnięciu starej gumy i mocowania z blachy, warto tą blachę wyczyścić od środka szczotką drucianą na szlifierce kątowej. Blacha ma w środkowej części wcięcie przez całą swoją długość a guma ma "garba" który musi siąść w to wcięcie - jeżeli jest tam sporo rdzy. to warto ją wyczyścić.
6. Stara guma firmy TOPRAN Germany (nie wiem czy to jeszcze oryginał, czy może była już wymieniana)

7. Tani zamiennik z firmy Meyle.

8. Nowa i stara guma - porównanie.

9. Przy składaniu, oprócz metalowej "breszki" warto skorzystać z takich szczypiec samozaciskowych, bo bez nich nie nie złapiemy nakrętką bardzo krótkiej śruby.

Obydwie strony auta robimy tak samo i warto pamiętać aby przed próbą odkręcania starych łączników stabilizatora - zaopatrzyć się w nowe!
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących wymiany, chętnie udzielę odpowiedzi
