WYMIANA: klocków i tarcz hamulcowych - przód [Sharan 95-00Pracę zaczynamy od skompletowania narzędzi:
- klucz do odkręcenia kół (19)
- lewarek (oryginalny lub jakikolwiek hydrauliczny)
- koziołki do podstawienia pod auto (zawsze należy mieć dodatkowe zabezpieczenie aby auto nam nie spadło)
- kliny pod koło (podstawia się z dwóch stron jednego koła)
- specjalny przyrząd do wciskania tłoczków do cylinderków
- klucz nasadowy nr 21
- końcówka imbus nr 7
- specjalny smar do prowadnic i cylinderków (musi być odporny na wysokie temperatury)
- zmywacz do hamulców
1. Ustawiamy auto na twardym podłożu, zostawiamy na 1-biegu, zaciągamy bardzo mocno hamulec ręczny i zakładamy kliny pod koła.
2. Podstawiamy lewarek (w moim przypadku 2-tonową żabę) i po podniesieniu auta, dodatkowo podkładamy jeden koziołek pod podłożnice lub inne pewne miejsce.
3. Z tyłu za zaciskiem hamulcowym w gumowych osłonkach mamy plastikowe koreczki, które wyciągamy podważając małym śrubokrętem i używając końcówki imbus nr 7 wykręcamy bolce prowadzące (na zdjęciu strzałki wskazują ich miejsce).

4. Po odkręceniu i wyciągnięciu bolców prowadzących, czyścimy je bardzo dokładnie z wszelkich zabrudzeń i ewentualnej rdzy (ja do tego użyłem szczotki drucianej, zamontowanej na szlifierce kątowej).
5. Czyścimy bolce prowadzące i wnętrza gumowych osłon, smarujemy je specjalnym smarem do hamulców i wsadzamy na swoje miejsce.
6. Ściągamy zacisk i podwieszamy go na kawałku drutu np. do sprężyny.
7. Używając klucza nasadowego nr 21 z grzechotką, odkręcamy 2-śruby trzymające strzemiono.
8. Następnie odkręcamy małą śrubkę zabezpieczającą tarczę hamulcową.

9. Niejako przy okazji z pomocą drugiej osoby, maksymalnie wyciskamy tłoczek cylinderka. Pomocnik musi delikatnie naciskać pedał hamulca aż tłoczek wyjdzie do maksymalnego naciągnięcia osłony gumowej. Ważne: musimy to robić ostrożnie aby tłoczek nie wyskoczył z cylinderka.
10. Bardzo delikatnie podważamy osłonę gumową na końcu tłoczka i ścigamy ją, przesuwając w stronę zacisku.

11. Całą widoczną powierzchnię czyścimy z wszelkich zabrudzeń a następnie specjalnym smarem do hamulców, smarujemy wyczyszczoną powierzchnię.

12. Aby umieścić osłonę gumową z powrotem na swoim miejscu, musimy wcisnąć tłoczek co najmniej o połowę.

13. Po zabezpieczeniu osłony gumowej, maksymalnie ale z wyczuciem, wciskamy tłok do środka cylinderka.

14. Tak powinien wyglądać tłoczek cylinderka , aby można było bez problemu wsadzić nowe klocki na nowe tarcze.

15. Zaznaczoną strzałkami powierzchnię, czyścimy szczotką drucianą aż do gołego metalu (użyłem szczotki na szlifierce kontowej).

16. Wyczyszczaną piastę w miejscu przylegania tarczy, możemy delikatnie posmarować smarem miedzianym (smar ma za zadanie zapobiec zapieczenia się tarczy na piaście). Przy okazji można wyczyścić blaszana osłonę i jeżeli tego wymaga, to można ją pomalować czarną farbą w sprayu. Ja tak właśnie zrobiłem, bo moje osłony były mocno skorodowane.

17. Blach pomalowana a piasta nasmarowana smarem miedzianym.

18. Zakładamy nową tarczę.

19. Wygląd po zmontowaniu całego zacisku.

20. Stare tarcze miały 23-24 mm grubości a klocki 12-13 mm.

Po zmontowaniu każdego kompletu, odpowietrzałem zaciski.