WYMIANA: klocków i tarcz hamulcowych tył [Sharan 95-00]Pracę zaczynamy od skompletowania narzędzi:
- klucz do odkręcenia kół (19)
- lewarek (oryginalny lub jakikolwiek hydrauliczny)
- koziołki do podstawienia pod auto (zawsze należy mieć dodatkowe zabezpieczenie aby auto nam nie spadło)
- kliny pod koło (podstawia się z dwóch stron jednego koła)

- torx 48 z grzechotką (sześciokątna końcówka)
- klucz 13 płaski
- klucz 13 nasadka
- klucz 18 płaski
- klucz do szlifierki kątowej (chyba że mamy oryginalny klucz do wkręcania tłoczków)
- młotek (do pomocy przy odkręcaniu śrub)
- szczotka druciana

Podnosimy auto i podstawiamy pod pewne i mocne miejsce jeden z koziołków.

Ściągamy koło i mamy taki widok:

- odkręcamy zacisk - płaską 13 blokujemy wewnętrzną śrubę, drugą nasadową 13 odkręcamy zacisk
- kluczem 18 odkręcamy strzemię (można użyć młotka do pobicia klucza)

- odkręcamy śrubę typu torx 48 (trzyma samą tarczę hamulcową)

W moim przypadku tarcze hamulcowe dałem do przetoczenia bo były niedawno wymieniane na nowe a porysowały się od zapieczonego tłoczka w zacisku (przetoczenie 2 tarcz 40 zł)
Tarcze TRW, przed przetoczeniem używane były 1 rok i przejechały około 10 tyś. km.


Grubość nowych tylnych tarcz hamulcowych, to: 10 mm (moje przed przetoczeniem, miały: jedna 10 mm, druga 9.9 mm)

Klocki mimo tego że z jednej strony były jak nowe a z drugiej starte w nieznacznym stopniu, zostały wymienione na całkowicie nowe TRW.
Na fotkach porównanie starych klocków hamulcowych (Bosch) z nowymi klockami TRW.



Widok po demontażu zacisku i ściągnięciu tarczy hamulcowej. Osłony tarcz hamulcowych mocno skorodowane i podziurawione. W najbliższym czasie będzie wymiana.


Następnym krokiem jaki musimy zrobić, to wciśnięcie tłoczków do środka zacisku aby móc założyć nowe klocki hamulcowe. O ile w przednich zaciskach da się to zrobić wciskając je do środka, o tyle w tylnych nie jest już tak różowo i należy je wkręcać odpowiednim przyrządem lub kluczem od szlifierki kątowej. Jeżeli mamy to szczęście (ja miałem) to tłoczki wkręcą się całkowicie bez problemu i większego oporu.

W widoczne na fotce wycięcia na tłoczku wkładamy klucz od kątówki i lekko dociskając wkręcamy zgodnie ze wskazówkami zegara (w prawo Gość, nie jesteśmy w Anglii

)

Po wkręceniu tłoczka do oporu zakładamy nowe tarcze (w moim przypadku przetoczone), później zakładamy nowe klocki do zacisku i składamy zacisk w jedną całość. Nowe tarcze mają 10 mm grubości, moje po przetoczeniu mają 9.3 mm. Graniczne zużycie tylnych tarcz hamulcowych w Sharanie I (95-00), to 8 mm.
Wygląd po złożeniu całości:




Przy zmianie klocków i tarcz, warto wymienić w zaciskach uszczelniacze i osłonki gumowe a także nasmarować prowadzenie bolców w strzemionach. Zestaw regeneracyjny z kompletem zimmerigów, uszczelniaczy, smaru na dwie strony kosztuje około 25 zł.
Po założeniu kół, pamiętać należy o parokrotnym wciśnięciu hamulca, aby ułożyć klocki i nie zabić się po ruszeniu

ps. skorodowane osłony są już wymienione na używane ale całkowicie odnowione

Wszelkie uwagi mile widziane
