Autor Wątek: WYMIANA: klocków i tarcz hamulcowych - tył [Sharan 95-00]  (Przeczytany 15957 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6349
  • Pomógł: 1611
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
WYMIANA: klocków i tarcz hamulcowych - tył [Sharan 95-00]
« dnia: 13 - Maja - 2015 - 02:18:58 »
WYMIANA: klocków i tarcz hamulcowych tył  [Sharan 95-00]

Pracę zaczynamy od skompletowania narzędzi:
- klucz do odkręcenia kół (19)
- lewarek (oryginalny lub jakikolwiek hydrauliczny)
- koziołki do podstawienia pod auto (zawsze należy mieć dodatkowe zabezpieczenie aby auto nam nie spadło)
- kliny pod koło (podstawia się z dwóch stron jednego koła)



- torx 48 z grzechotką (sześciokątna końcówka)
- klucz 13 płaski
- klucz 13 nasadka
- klucz 18 płaski
- klucz do szlifierki kątowej (chyba że mamy oryginalny klucz do wkręcania tłoczków)
- młotek (do pomocy przy odkręcaniu śrub)
- szczotka druciana



Podnosimy auto i podstawiamy pod pewne i  mocne miejsce jeden z koziołków.



Ściągamy koło i mamy taki widok:



- odkręcamy zacisk - płaską 13 blokujemy wewnętrzną śrubę, drugą nasadową 13 odkręcamy zacisk
- kluczem 18 odkręcamy strzemię  (można użyć młotka do pobicia klucza)



- odkręcamy śrubę typu torx 48 (trzyma samą tarczę hamulcową)



W moim przypadku tarcze hamulcowe dałem do przetoczenia bo były niedawno wymieniane na nowe a porysowały się od zapieczonego tłoczka w zacisku (przetoczenie 2 tarcz 40 zł)

Tarcze TRW, przed przetoczeniem używane były 1 rok i przejechały około 10 tyś. km.





Grubość nowych tylnych tarcz hamulcowych,  to: 10 mm (moje przed przetoczeniem, miały: jedna 10 mm, druga 9.9 mm)



Klocki mimo tego że z jednej strony były jak nowe a z drugiej starte w nieznacznym stopniu, zostały wymienione na całkowicie nowe TRW.
Na fotkach porównanie starych klocków hamulcowych (Bosch) z nowymi klockami TRW.







Widok po demontażu zacisku i ściągnięciu tarczy hamulcowej. Osłony tarcz hamulcowych mocno skorodowane i podziurawione. W najbliższym czasie będzie wymiana.





Następnym krokiem jaki musimy zrobić, to wciśnięcie tłoczków do środka zacisku aby móc założyć nowe klocki hamulcowe. O ile w przednich zaciskach da się to zrobić wciskając je do środka, o tyle w tylnych nie jest już tak różowo i należy je wkręcać odpowiednim przyrządem lub kluczem od szlifierki kątowej. Jeżeli mamy to szczęście (ja miałem) to tłoczki wkręcą się całkowicie bez problemu i większego oporu.



W widoczne na fotce wycięcia na tłoczku wkładamy klucz od kątówki i lekko dociskając wkręcamy zgodnie ze wskazówkami zegara (w prawo Gość, nie jesteśmy w Anglii  :evilmrgrin:)



Po wkręceniu tłoczka do oporu zakładamy nowe tarcze (w moim przypadku przetoczone), później zakładamy nowe klocki do zacisku i składamy zacisk w jedną całość. Nowe tarcze mają 10 mm grubości, moje po przetoczeniu mają 9.3 mm. Graniczne zużycie tylnych tarcz hamulcowych w  Sharanie I (95-00), to 8 mm. 

Wygląd po złożeniu całości:









Przy zmianie klocków i tarcz, warto wymienić w zaciskach uszczelniacze i osłonki gumowe a także nasmarować prowadzenie bolców w strzemionach. Zestaw regeneracyjny z kompletem zimmerigów, uszczelniaczy, smaru na dwie strony kosztuje około 25 zł.

Po założeniu kół, pamiętać należy o parokrotnym wciśnięciu hamulca, aby ułożyć klocki i nie zabić się po ruszeniu  :devilwink:


ps. skorodowane osłony są już wymienione na używane ale całkowicie odnowione  :D
Wszelkie uwagi mile widziane ;)
 

Offline sephitorh

  • :: StartLine
  • Wiadomości: 2
  • VW: Sharan I
  • Silnik: 2.8 VR6
  • Kod: AAA
  • Rej: ZBI
Odp: [Sharan 95-00] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #1 dnia: 16 - Maja - 2017 - 19:17:20 »
Czy tylko mi nie działają zdjęcia?
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6349
  • Pomógł: 1611
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: [Sharan 95-00] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #2 dnia: 16 - Maja - 2017 - 19:36:31 »
Czy tylko mi nie działają zdjęcia?
Jutro wieczorem uzupełnię te braki.

pretor@tapatalk

 

Offline sephitorh

  • :: StartLine
  • Wiadomości: 2
  • VW: Sharan I
  • Silnik: 2.8 VR6
  • Kod: AAA
  • Rej: ZBI
Odp: [Sharan 95-00] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #3 dnia: 24 - Maja - 2017 - 15:22:59 »
Dzięki za poradnik. Poradziłem sobie z lekkimi problemami. U mnie na prawym kole klocek od wewnętrznej strony zjechał się do gołej blachy i miałem problem z wkręceniem tłoczka do środka. Prawdopodobnie wyszedł z gwintu i nie mogłem go wkręcić. Pomógł znajomy i jego zestaw do wciskania. Zauważyłem również, że jeden z tych bolczyków dosyć ciężko chodzi w tym zacisku. Czy te bolce powinni luzno chodzić? Do czego one służą? Do odsuwania klocka od tarczy?
 

Offline Scrappy

  • clubmen
  • Wiadomości: 555
  • Pomógł: 21
  • Silnik: 3.0 TDI
  • Kod: CDYA
  • Moc: 310 KM
  • Skrzynia: Tiptronic
  • Napęd: 4x4
  • Rej: DS
Odp: [Sharan 95-00] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #4 dnia: 24 - Maja - 2017 - 15:39:31 »
Wyczyść i przesmaruj prowadniczki bo znowu ci się szybciej zetrze klocek z jednej strony ;)
 

Offline tomekhxc

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 11
  • Pomógł: 1
  • Silnik: 3.0 TDI
  • Kod: ASB
  • Moc: ?? KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: RKL
Odp: [Sharan 95-00] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #5 dnia: 18 - Lipca - 2017 - 10:08:47 »
Przy wymianie tarcz piasta powinna byc wyczyszczona szlifierka ze szczotką druciana ba błysk ;)
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6349
  • Pomógł: 1611
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #6 dnia: 01 - Kwietnia - 2018 - 14:47:06 »
Ja wyczyściłem dość dokładnie "ręczną" szczotką drucianą ale przy następnej wymianie tarcz, wezmę do tego druciaka na szlifierce kątowej  ;)
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6349
  • Pomógł: 1611
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #7 dnia: 05 - Lipca - 2018 - 23:49:36 »
Jak mówiłem, tak zrobiłem:

1. 4-letnie tarcze i klocki przed wymianą:


2. Druciak na szlifierce kątowej dał radę i zrobił porządek pod nowe tarcze:


3. Nowe tarcze i klocki z firmy Textar:
 

Tagi wątku: