Autor Wątek: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym  (Przeczytany 1779 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ELDO

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 7
  • VW: Polo V
  • Silnik: 1.0 MPI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: SPS
1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« dnia: 24 - Kwietnia - 2025 - 17:40:50 »
Witam Szanownych Forumowiczów.

Polo V 1.0 MPI 75 KM z 2015 roku.
Po wymianie kompletnego sprzęgła (tarcza + łożysko oporowe) oraz łożyska wałka sprzęgłowego (wyczuwalny duży luz)  dalej słyszalne jest terkotanie na biegu jałowym.
Po wciśnięciu sprzęgła terkot ustaje.

Bardzo proszę o spostrzeżenia czy ewentualne porady gdzie może tkwić jeszcze problem.
 

Offline przemko

  • clubmen
  • Wiadomości: 99
  • Pomógł: 30
  • VW: Golf III
  • Silnik: 1.6i
  • Kod: AEK
  • Moc: 101 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: ONY
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #1 dnia: 25 - Kwietnia - 2025 - 07:54:28 »
Po wciśnięciu sprzęgła terkot ustaje.
Słoneczko do wymiany?

Przy jakim przebiegu wymieniłeś sprzęgło i co było powodem tej wymiany ?
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5837
  • Pomógł: 1075
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GKA
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #2 dnia: 25 - Kwietnia - 2025 - 14:12:43 »
Po wymianie kompletnego sprzęgła (tarcza + łożysko oporowe)
Bez docisku to kompletne to ono nie było.
 

Offline ELDO

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 7
  • VW: Polo V
  • Silnik: 1.0 MPI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: SPS
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #3 dnia: 25 - Kwietnia - 2025 - 21:18:03 »
Docisk też był wymieniony - wkradł się błąd.
Sprzęgło wymienione było przy 108 tyś. km.
Powodem wymiany był głośny hałas na biegu jałowym i problem z wrzutką biegu wstecznego - niestety to też nie pomogło.
Postanowiłem wymienić też łożyska wałka sprzęgłowego - dalej to samo, terkot tylko na biegu jałowym.
Trzeba szukać dalej gdzie tkwi problem...

Czy macie jakieś pomysły?
Pozdrawiam

 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5837
  • Pomógł: 1075
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GKA
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #4 dnia: 26 - Kwietnia - 2025 - 21:27:52 »
problem z wrzutką biegu wstecznego
Znany problem w tych skrzyniach, na zasadzie TTTM, wystarczy podczas zapinania wstecznego lekko popuścić pedał sprzęgła i ponownie wcisnąć. Tak samo miałem w Lupo 1.4 MPI. Co do dzwonienia to w Lupo miałem tak samo :) też cichło po wciśnięciu sprzęgła, ale dałem sobie z tym spokój. Pytanie czy sprężyny - tłumiki drgań na tarczy nie dzwonią?
 

Offline ELDO

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 7
  • VW: Polo V
  • Silnik: 1.0 MPI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: SPS
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #5 dnia: 17 - Października - 2025 - 11:37:17 »
Witam - ciąg dalszy tematu terkotu na biegu jałowym.

Ważne informacje:
Po długich dywagacjach zostałem poinformowany że tego typu jednostki 3- cylindrowe tak po prostu mają - dość mocne drgania pracy silnika są przenoszone na skrzynię biegów.
Aby uniknąć denerwującego terkotu w silniku 1.0 MPI należy zwiększyć obroty silnika na biegu jałowym, co należy przeprowadzić w odpowiednim serwisie- zmiany w sterowniku.
Dopiero w tym momencie drgania nie będą przekazywane na skrzynię biegów.

Dodano:  17 - Października - 2025  -  16:19:42
Obroty zostały zwiększone z 800 do 1200 na biegu jałowym. Problem rozwiązany :D :)
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6493
  • Pomógł: 1728
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #6 dnia: 17 - Października - 2025 - 19:33:55 »
Obroty zostały zwiększone z 800 do 1200 na biegu jałowym
Czyli nie będzie terkotał ale będzie więcej palił i szybciej się zużywał - normalnie REWELACJA  :devilwink:

Daj znać za jakiś czas, czy to jest satysfakcjonujące rozwiązanie, tematu tego terkotania na biegu jałowym  ;)
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5837
  • Pomógł: 1075
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GKA
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #7 dnia: 17 - Października - 2025 - 19:58:17 »
Obroty zostały zwiększone z 800 do 1200 na biegu jałowym. Problem rozwiązany
Jesteś przekonany, że problem został rozwiązany?
 

Offline ELDO

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 7
  • VW: Polo V
  • Silnik: 1.0 MPI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: SPS
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #8 dnia: 18 - Października - 2025 - 09:42:49 »
Drodzy Panowie:

1. Wg. mnie fabryczne obroty na biegu jałowym w tym samochodzie są za niskie, ponieważ przy teraźniejszym ustawieniu na 1200 nie  słychać że obroty są aż tak podkręcone- obecnie słychać że pracuje "normalnie" jak każdy inny samochód na tzw. luzie, prawdopodobnie silnik na takich obrotach nie będzie się szybciej zużywał. W tym przypadku wyższe obroty nie mają większego  znaczenia gdyż samochód jest wyposażony w  instalację gazową ;-)
2. Fabryczne  ustawienie obrotów na  800 nie koniecznie jest  dobre w silniku 3- cylindrowym, który przekazuje znaczne wibracje na skrzynie biegów  i w związku z tym terkocze jakby się miał rozlecieć. W innych jednostkach napędowych jak najbardziej sprawdzą się takie niskie obroty, tj. 800 czy 900.  W związku z tym serwisy powinny wdrożyć taką korektę obrotów.
3. Temat został konsultowany z mechanikami, którzy zajmują się tylko i wyłącznie naprawą skrzyni biegów- stwierdzono że można wymienić na nową lub używaną ale i tak będzie to samo.

Podsumowując - nie da się z tym nic zrobić oprócz regulacji obrotów, gdyż zostało wymienione wcześniej kompletne sprzęgło i łożysko w skrzyni biegów.

Jak ktoś ma inne doświadczenia to proszę dzielić się śmiało swoimi spostrzeżeniami - moja metoda póki co działa i jest sprawdzona.
Niestety przyzwoite jednostki napędowe 1.4 MPI zostały wycofane i są dostępne tylko w starszych modelach VW Polo tylko w wersji 5 drzwi a chcąc posiadać wersję 3 drzwiową, jesteśmy skazani na tzw. "bubla" albo należy zakupić droższego VW Polo w wersji sport.
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6493
  • Pomógł: 1728
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #9 dnia: 20 - Października - 2025 - 20:09:38 »
Cytuj (zaznaczone)
Dla silnika VW Polo V 1.0 MPI 75 KM, prawidłowe obroty na biegu jałowym powinny wynosić około 750-850 obrotów na minutę po rozgrzaniu silnika. Wartość ta może się nieznacznie różnić w zależności od stanu technicznego pojazdu, ale odchylenia powyżej tej normy mogą sugerować problem.

Prawidłowy zakres: 750-850 obr./min.
Gdybyś podniósł obroty do wartości 850-900 obr./min, to było by to jeszcze do zaakceptowania - 1200 obr./min na biegu jałowym, to według mnie dużo za dużo.

Nie jestem mechanikiem ale sądzę, że terkotanie, to raczej niesprawność któregoś z elementów silnika: układu paliwowego, układu zapłonowego, nagaru na zaworach a na pewno nie wymienionego sprzęgła.

Moja agentka ubezpieczeniowa, posiada od nowości Skodę Citygo z tym samym silnikiem 1.0 MPI i u niej pomimo obrotów na poziomie 750-800 obr./min nie słychać żadnego terkotania.

Moim zdaniem, nie rozwiązałeś problemu terkotania a tylko go ukryłeś dla słuchu.
 
Podziękował: tomkasz

Offline ELDO

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 7
  • VW: Polo V
  • Silnik: 1.0 MPI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: SPS
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #10 dnia: 20 - Października - 2025 - 20:30:11 »
Przez taką pisaninę ciężko  jest coś wywnioskować-nie neguję też tego że  dziwny terkot tak naprawdę może powodować wiele innych części , ja tylko opisuję co w moim przypadku pomogło.
Jeszcze raz chciałem podkreślić że 1200 obr. dla tego silnika to nie jest za dużo- jest to 3 cylindrowa jednostka której nie można za bardzo porównywać z przeciętnym innym "motorem"- zapraszam na odsłuch to stwierdzi Pan zapewne że jest ok.
 Wymienianie po kolei wszystkich części za bardzo do niczego nie prowadzi  a generuje tylko niepotrzebne koszty- w moim przypadku kompletne sprzęgło, świece, przewody zostały już wymienione.
Większość przeciętnych mechaników nie ma pojęcia o co tak naprawdę chodzi w tym nietypowym silniku. Ludzie wymieniają sporo części na nowe a i tak jest to samo.
Na forum opisujemy tylko swoje doświadczenia które wniosły coś pozytywnego lub negatywnego  do rozpatrywanego tematu a inni czytelnicy mają wyciągać wnioski.
 

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 518
  • Pomógł: 182
  • Marka: Renault
  • Silnik: 1.2
  • Silnik: Hybrid
  • Moc: 300 KM
  • Skrzynia: AT
  • Napęd: 4x4
  • Rej: KCH
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #11 dnia: 20 - Października - 2025 - 22:15:08 »
Miałem 1.0 TCe z rodziny Renault/Nissan/Dacia. I charakterystyczny dźwięk to był na wyższych obrotach 2500-3500 a nie na wolnych. Poza tym ten silnik jak się zagrzał chodził praktycznie niesłyszalnie na wolnych obrotach - w rozumieniu, że nie wibrował za bardzo a na pewno nie terkotał. Podobno te 1.0 VW są nieco bardziej warkotliwe, ale też na wyższych obrotach, przy przyspieszaniu.
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5837
  • Pomógł: 1075
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GKA
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #12 dnia: 20 - Października - 2025 - 23:11:44 »
W 1.0 MPI trzeba zaakceptować że chodzi jak sieczkarnia bo TTTM ale na pewno nie podwyższać RPM do poziomu 1200
 

Offline ELDO

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 7
  • VW: Polo V
  • Silnik: 1.0 MPI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: SPS
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #13 dnia: 21 - Października - 2025 - 11:15:32 »
Nie zawsze teoria idzie w parze z praktyką- zaakceptowanie takich drgań może doprowadzić do powstania znacznych luzów elementów skrzyni biegów a następnie do jej zniszczenia.
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5837
  • Pomógł: 1075
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GKA
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #14 dnia: 21 - Października - 2025 - 11:31:46 »
Sam kiedyś podwyższałem RPM w 1.9 TDI żeby polepszyć komfort ale o 100 RPM a nie 400 ale skoro Tobie to nie przeszkadza to jeździć obserwować, tankować i cieszyć się jazdą.
 
Podziękował: ELDO

Offline braciarz

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 232
  • Pomógł: 64
  • VW: Sharan I 1FL
  • Model: Minivan
  • Silnik: 1.9 TDI-PD
  • Kod: AUY
  • Moc: 115 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: FWD
  • Rej: SM
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #15 dnia: 21 - Października - 2025 - 11:35:24 »
Nie zawsze teoria idzie w parze z praktyką
No właśnie a z praktyki wynika, że nie "leczy" się niesprawności tak wysokim podnoszeniem obrotów ani podgłaśnianiem radia.

To twoje auto i twoje pieniądze ale po co pytasz na forum jak negujesz wszystkie odpowiedzi ?
 
Podziękował: tomkasz

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5837
  • Pomógł: 1075
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GKA
Odp: 1.0 MPI - terkot na biegu jałowym
« Odpowiedź #16 dnia: 21 - Października - 2025 - 11:39:56 »
zaakceptowanie takich drgań może doprowadzić do powstania znacznych luzów elementów skrzyni biegów a następnie do jej zniszczenia.
Nie martw się o skrzynię, nic się jej nie stanie, przystosowana jest do znacznie większych przeciążeń niż jakieś tam drgania, co najwyżej szybszej degradacji mogą ulegać poduszki silnika i skrzyni. Same drgania to po prostu mniej komfortu, bo przenoszą się na nadwozie, układ kierowniczy, drążek zmiany biegów itd... ale taki urok tych 3 cylindrów, dlatego zakup 1.0 MPI rozważałbym zawsze w ostateczności, bo to ani nie jedzie, ani nie pali mniej od 1.4
 
Podziękował: tomkasz

Tagi wątku: