Autor Wątek: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu  (Przeczytany 7102 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Qamino

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 9
  • VW: Passat B6
  • Silnik: 1.9 TDI
  • Kod: BXE
  • Moc: 105 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZS
1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« dnia: 07 - Lipca - 2021 - 21:31:44 »
Witam,
Chciałbym się od Was dowiedzieć jakie mogą być konsekwencje zamontowania niepoprawnego wałka rozrządu w silniku 1.9 TDI BLS z DPF.

W moim przypadku nie wypala się DPF i wiem , że to jeden z objawów.

Niestety nie miałem na to wpływu i mechanicy którym powierzyłem auto nie doinformowali się jaką głowicę z jakim wałkiem montują...

Chciałbym teraz przed wymianą dowiedzieć się na co zwrócić uwagę i co powinienem jeszcze sprawdzić po demontażu .

Pozdrawiam.
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5566
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« Odpowiedź #1 dnia: 08 - Lipca - 2021 - 07:42:03 »
Masz dwa wyjścia, założyć oryginalny wałek do BLS za około 2 tys zł (czasami sprzedają walki i w opisie jest tekst, że pasuje do BXE i BLS co jest nieprawdą) albo DPF OUT i programowe jego "wyrzucenie". Wybrałbym tę drugą opcję.
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« Odpowiedź #2 dnia: 08 - Lipca - 2021 - 07:50:37 »
jakie mogą być konsekwencje zamontowania niepoprawnego wałka rozrządu
Nie do końca sprecyzowane zostało słowo "niepoprawny wałek"ale podrzucę kilka możliwości.
Przy wałku który będzie posiadał wyższe wzniosy krzywek silnik zyska mocy
Przy wałku który będzie posiadał niższe wzniosy (zużyty/wytarty)silnik straci na mocy
Wałek z innym niż fabrycznym czasem otwarcia zaworów ( kształt krzywki) może zyskać lub stracić w zależności od ustawienia rozrządu.
Jeśli silnik na innym wałku rozrządu "niepoprawnym" daje się uruchomić bez problemu , utrzymuje obroty na biegu jałowym oraz ma przyzwoitą moc na wyższych obrotach to nie szukałbym w nim przyczyny wypalania DPF.
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5566
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« Odpowiedź #3 dnia: 08 - Lipca - 2021 - 07:53:11 »
Wałek od BLS ma inny wznios krzywek w związku z posiadaniem DPF w stosunku do pozostałych jak BXE, BKC itp... a co za tym idzie DPF nie będzie uzyskiwał wymaganej temperatury i nie będzie działał poprawnie. Trzeba pamiętać, że wałek w TDI PD nie otwiera tyko zaworów ale i napędza pompowtryskiwacze
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« Odpowiedź #4 dnia: 08 - Lipca - 2021 - 08:32:16 »
Prawidłową temperaturę można uzyskać poprzez odpowiednie ustawienie czasów otwarcia zaworów ( ustawienie rozrządu) jak i dawkę paliwa.
Może jest tak że już jest za wczesny z bogatą dawką i wypala na bieżąco nie startując na podstawie faktycznego zapełnienia bo go nie ma,lub jest tak" zbiedowany" paliwem że nie może uzyskać temperatury spalin (obcięta moc paliwem).
Jeśli silnik prawidłowo chodzi na innym wałku wystarczy tylko regulacja.W tym wypadku to że wałek obsługuje dodatkowo pracę wtrysków jest mało istotne.Chodzi o krzywki otwierające zawory względem suwu tłoka
Może warto podrzucić "parametry życiowe" silnika z zamontowanym obecnie wałkiem tym "nie poprawnym" a łatwiej będzie coś podpowiedzieć.Przy tak skąpych informacjach można bardziej zgadywać niż podrzucić konkrety. 
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5566
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« Odpowiedź #5 dnia: 08 - Lipca - 2021 - 09:15:04 »
Tu nie ma co kombinować. BLS musi mieć wałek dedykowany i koniec. W butach o rozmiar mniejszych też da się chodzić ale jednak niekomfortowo. Ktoś zaraz powie że można wyciąć dziurę na palce, to tak samo jak doradzać komuś, aby zamontował niepasującą część a potem kazał kombinować z jej dopasowaniem, spawać, wiercić, szlifować itp... Druciarstwu zdecydowane nie.
 

Offline Qamino

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 9
  • VW: Passat B6
  • Silnik: 1.9 TDI
  • Kod: BXE
  • Moc: 105 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZS
Odp: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« Odpowiedź #6 dnia: 08 - Lipca - 2021 - 18:08:39 »
Panowie dzięki za informacje.

Opiszę swoją sytuację.

03/04.2021
Oddałem do warsztatu auto z poceniem się z pod głowicy, po oględzinach okazało się, że wali z pod uszczelki.
Zdecydowałem się na robotę, oddali głowicę do planowania, przy czym wyszło po dniu, że nie ma już z czego zbierać i trzeba wymienić głowicę.
No więc ratując się znaleźli jakąś głowicę na allegro regenerowaną z wałkiem wstawili, wymienili wszystko niby zgodnie ze sztuką do tego doszła też chłodnica spalin i jakieś tam wężyki...

Odbierając auto i wracając nim do domu poczułem, że auto jest jakieś słabsze, nie wkręca się i z dołu nie ma mocy... pod górę ledwo dałem radę podjechać.

Oddałem więc i po jednym dniu auto dostało cudownego ozdrowienia i miało moc, ale nie było to to samo co przed wymianą uszczelki i głowicy z wałkiem.
Do tego usłyszałem, że pompowtryskiwacze są już zużyte i wypadałoby je zregenerować..

Jeździłem tym autem, fakt dużo km dziennie nie robię, ale miałem jakieś podejrzenia że coś jeszcze jest nie tak.

Zaplanowałem wymianę pompowtryskiwaczy na czerwiec razem z vacu pompką , ale jeszcze przed tym padło mi turbo... dobrze , że się nie rozbiegał na trasie bo byłoby słabo.... wróciłem na parking i zobaczyłem, że zostawiam plamy od kilku dni więc oddałem auto do warsztatu.

Za jednym zamachem zrobiłem praktycznie regeneracje TURBO, czyszczenie hydro filtra DPF , wymianę pompki próżniowej , czyszczenie układu paliwowego i wymianę  czterech pompowtryskiwaczy na regenerowane z BOSCH Serwis Pawlik.

Odebrałem auto i nie zauważyłem jakiegoś cudownego ozdrowienia, powrotu mocy, czy też zmniejszonego spalania... wręcz przeciwnie, na drugi dzień zapaliła się kontolka check engine z błędem P0101 CZUJNIK PRZEPŁYWU powietrza, więc go wymienili..., od jakiegoś czasu kontrolka z DPF zapala mi się po ok 100/200km i gaśnie po różnym dystansie, raz szybko, a raz dłużej po jeździe autostradą...

Podsumowując, autem na postoju szarpie, ale nie zawsze , słychać jakiś dziwny dźwięk od środka, przy otwartej masce jest głuchy , ale od boku i spodu takie "sykanie".
Przy 4 i 5 biegu w granicach 1,5 tys obrotów i płynnej jeździe też nim poszarpuje, ale nie wiem czy to nie od skrzyni biegów..., KOMPLET SPRZĘGŁA Z DWUMASĄ WYMIENIŁEM W TAMTYM ROKU, dodam, że auto mam niespełna rok...

Sam dotarłem do aukcji na allegro na której okazało się, że ta głowica z wałkiem była do silnika, BLS ale bez DPF, sam sprzedawca potwierdził , że nie pasuje do mojego auta....
Nie wiem jak się teraz powinienem zachować względem warsztatu, ale cała sytuacja mnie przerasta, nie mam na tyle wiedzy, jakie to może nieść za sobą konsekwencje... ale przez rok czasu na same naprawy popłynąłem 18k... ;/ gdzie auto kupiłem za 17...

Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi :)


Dodano:  08 - Lipca - 2021  -  22:08:45
Chciałbym, żebyście jeszcze mi poradzili, bo  kompletny rozrząd wymieniałem po zakupie auta.
Zrobiłem nim może z 10 tys km.
Raz był rozbierany przy wymianie głowicy, no i borykam się teraz bo będą wymieniać ten wałek, ale to nie z mojej winy..
Wydaje mi się, że powinienem wymienić pasek i napinacz , ale dlaczego ja mam płacić.. :/ 
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« Odpowiedź #7 dnia: 08 - Lipca - 2021 - 23:43:52 »
Dokładny opis rzucił trochę więcej światła. Naturalnie współczuję i podziwiam za wytrwałość wkładając czapkę monet w ten pojazd.
Z opisu według mojej oceny nie do końca problemem jest sugerowany wałek a niepoprawnie ustawiony rozrząd. Przy niedokładnym zgraniu się faz rozrządu jak najbardziej mogą występować wymienione problemy(brak mocy,dziwne dźwięki dochodzące z silnika,większy apetyt na paliwo,problemy z wypalaniem,nierówna praca silnika).
By nie brnąć w niepotrzebne koszta proponuję zacząć od sprawdzenia kąta wtrysku ( czy utrzymuje swoją prawidłową wartość,nie faluje na wolnych obrotach, sprawdzenie do jakiej wartości dochodzi na wysokich obrotach). Nie zaszkodzi sprawdzić wypadania zapłonów (szarpanie)czy jest spowodowane jednym czy kilkoma "garami"(praca wtryskiwaczy)
Co do wymiany paska to zależy na ile mechanik jest" kumaty"jak się obchodził z nim podczas zmiany głowicy (czy nie oblał go przy demontażu olejem/ON,czy nie wyginał go nadmiernie itp.)Jeśli miał niewielki przebieg i nie ucierpiał zbytnio przez walki mechanika to spokojnie powinien przeżyć.Dla bezpieczeństwa zaleciłbym zastosować krótszy interwał przed jego wymianą (do 60 tyś nie powinno nic groźnego z nim się stać)
 
 
Podziękował: Qamino

Offline Qamino

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 9
  • VW: Passat B6
  • Silnik: 1.9 TDI
  • Kod: BXE
  • Moc: 105 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZS
Odp: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« Odpowiedź #8 dnia: 09 - Lipca - 2021 - 07:51:54 »
Ok, dziękuję za informację :)
Jeżeli zdecyduje się na wymianę rozrządu oni za każdym razem muszą go ustawiać ?, czy ustawiają go tak jak ostatnio ? Kompletnie nie mam pojęcia o ustawianiu rozrządu...
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5566
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« Odpowiedź #9 dnia: 09 - Lipca - 2021 - 08:21:02 »
okazało się, że ta głowica z wałkiem była do silnika, BLS ale bez DPF, sam sprzedawca potwierdził , że nie pasuje do mojego auta....
To nieprawda, pasuje. Sam miałem BLS z kodem 7GN co znaczy że wystarczy dołożyć DPF wraz z osprzętem a wałek jest taki sam jak w wersji  BLS z DPF, jedynie ECU ma inne oprogramowanie

Dodano:  09 - Lipca - 2021  -  08:23:08
Wydaje mi się, że powinienem wymienić pasek i napinacz
Nie ma potrzeby
 

Offline Qamino

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 9
  • VW: Passat B6
  • Silnik: 1.9 TDI
  • Kod: BXE
  • Moc: 105 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZS
Odp: 1.9 TDI [BLS] - nieodpowiedni wałek rozrządu
« Odpowiedź #10 dnia: 18 - Lipca - 2021 - 21:20:12 »
Witam, po wymianie wałka póki co wszystko działa. Przejechałem dopiero ok 400km i kontrolka od DPF się nie zapaliła.
Dodatkowo okazało się, że wiązka z przewodami od pompowtryskiwaczy była uszkodzona, dokładnie przewód masowy, wiązkę wymieniłem i nie ma już objawu szarpania i podczas utrzymywania stałej prędkości auto nie szarpie..
Rozrząd jednak wymieniłem.
Swoją drogą Panowie z warsztatu dwa razy zaglądali pod pokrywę zaworów i nie zauważyli przy wymianie pompowtryskiwaczy uszkodzonej wiązki..
Cieszę, się że auto wróciło do tych "żywszych" mam nadzieję że jeszcze trochę nim pośmigam :)
Temat można zamknąć, pozdrawiam i dziękuję za podpowiedzi.
 

Tagi wątku: