Autor Wątek: TURBO - dziwne dźwięki ?  (Przeczytany 1920 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline stevcio

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 12
  • Pomógł: 1
  • VW: Passat B6
  • Silnik: 1.8 TSI
  • Napęd: FWD
  • Rej: CB
TURBO - dziwne dźwięki ?
« dnia: 04 - Czerwca - 2020 - 12:10:51 »
Witam,
od paru miesięcy jestem posiadaczem Passata B6 1.8 TSI.
Chciałbym sie Was zapytać, ponieważ nigdy nie miałem z takim czymś styczności.
A mianowicie, po odpuszczeniu gazu turbina wydaje charakterystyczny dzwięk, takie "uuuuuu" albo "fiuuuuu", trwa to około 1-2 sek.
Na początku wydawało mi się, że to "zdrowa" turbina jak takie dzwięki wydaje.
Ostatnio gdzieś czytałem, że nie do końca tak jest.
Słucham Waszego zdania :) proszę pytać jak coś konkretnego potrzeba.
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: TURBO - dziwne dźwięki ?
« Odpowiedź #1 dnia: 04 - Czerwca - 2020 - 15:39:44 »
Na początku wydawało mi się, że to "zdrowa" turbina jak takie dzwięki wydaje.
Jak jest zdrowa to może być ją słychać w momencie dodawania gazu gdy wchodzi na najwyższe obroty (może być delikatnie słyszalny szum powietrza który krąży po całym dolocie, ale nie dźwięk tarcia).W momencie odpuszczania gazu turbina wytraca obroty i jeśli dochodzą z niej w tym wypadku odgłosy dużym prawdopodobieństwem jest że dochodzący dźwięk jest spowodowany ocieraniem wirnika o korpus obudowy.Taki początek końca jej życia.Najczęściej dochodzi do takich objawów przy dość dużym luzie ośki wirnika jak i zbyt słabym jej smarowaniem na skutek powstałych zbyt dużych luzów.
Dłuższa jazda z takimi objawami (dochodzące dźwięki z turbiny)spowoduje jej całkowite zniszczenie (zatarcie ,urwanie wirnika od ośki itp.) i wyższe koszta regeneracji (lub konieczność wymiany na inną).Nie wspominając o ewentualnych uszkodzeniach jakie mogą spowodować oderwane elementy wirnika po dostaniu się na cylinder (przy sporym niefarcie).
Warto dokładnie zdiagnozować problem by nie narobić sobie większych kosztów.
 

Offline stevcio

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 12
  • Pomógł: 1
  • VW: Passat B6
  • Silnik: 1.8 TSI
  • Napęd: FWD
  • Rej: CB
Odp: TURBO - dziwne dźwięki ?
« Odpowiedź #2 dnia: 04 - Czerwca - 2020 - 16:04:52 »
Pisałeś, że wirnik ociera o korpus, jednak ten dźwięk jest taki jakby bardzo czysty i z tego co mi sie wydaje, nie jestem jakims specjalista ale tak jakby to byl dzwiek spowodowany ruchem powietrza
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: TURBO - dziwne dźwięki ?
« Odpowiedź #3 dnia: 04 - Czerwca - 2020 - 21:07:57 »
Wyszedłem z założenia że cały układ dolotowy masz szczelny.Jeśli nie ma dźwięku przy dodawaniu gazu gdzie ciśnienie powietrza wzrasta to tym bardziej nie powinno być słyszane gdy odpuszczamy nogę z gazu (o dokładanym zaworze upustowym  nie ma wzmianki).Tak że temat dźwięku związanym z ruchem powietrza raczej można wykluczyć.Przy dodawaniu gazu wzrasta ciśnienie w układzie smarowania i nawet turbina ze sporym luzem na łożyskowaniu będzie cicho (olej w znacznej mierze wypełni luz o wyciekach nie wspominam)i w efekcie jest cisza (nic nie ociera o siebie).Jak odpuszczasz nogę z gazu ciśnienie oleju spada powodując słabsze utrzymanie mocno rozkręconego już wirnika turbiny.Wystarczy lekkie niewyważenie,zabrudzenie łopatek wirnika olejem a całość zacznie ocierać się ( wystarczy minimalne bicie i w efekcie powstający dźwięk).
Możesz samemu to sprawdzić zdejmując rurę dolotu do turbiny jak i na jej wyjściu.Dźwięk będzie bardziej zauważalny/słyszalny. Można również pokusić się o wzrokową ocenę powierzchni części zimnej (dość często lusterko jest do tego pomocne) czy wręcz sprawdzenie luzu ręką co też w pewnym stopniu da odpowiedź co do kondycji turbiny.Przy słyszalnych już dźwiękach luz ośki turbiny będzie mocno wyczuwalny.Przy umiejętnym pokręceniu ręką można wręcz wyczuć jak ociera o obudowę (naturalnie na zgaszonym silniku).Dla jasności dodam że tego typu sprawdzenie należy wykonywać delikatnie z wyczuciem i w jak najbardziej sterylnych warunkach.Turbina to dość precyzyjny kawał żelastwa.
 
 

Tagi wątku: