Autor Wątek: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego  (Przeczytany 60025 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline adamek9995

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 6
  • Pomógł: 2
  • VW: Golf VII
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CRBC
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZGR
Panowie, Panie..
Golf 7 2.0 TDI 150km
Zakupiony w Lutym 2020- przebieg 200400
Rozrząd zrobiony z w Marcu 2020- przebieg 200750 Zestaw rozrządu CONTINENTAL CT1168 K1 (Pasek, pompa wody, rolki + ori śruby mocujące-nowe) +termostat
Obecny przebieg- 204980

Borykam się z problemem wyrzucającego płynu chłodniczego przez zbiorniczek wyrównawczy. Konkretnie kiedy- ciężko określić, codziennie jeżdżę takie same trasy czyli 30km w jedną strone i po południu 30km w drugą strone, prawie bez korków z odcinkiem autostradowym. Prędkości autostradowe 140-200.
W pierwszej kolejności zacząłem od wymiany zbiornika wyrównawczego + korek -NOWE ORI ASO, i kilka dni spokoju. Następnie sytuacja się powtórzyła, więc uzupełniłem płyn i przeprowadziłem komputerowe odpowietrzenie układu chłodzenia z podejrzeniem że być może mechanik źle odpowietrzył układ.. Po odpowietrzeniu - nic nie dolewałem do zbiornika bo nie było takiej potrzeby i znów kilka dni spokoju. Kolejny tydzień auto stało z górki - komunikat rano na desce " Sprawdź układ chłodzenia" sprawdzam, płynu ok, z dość mocnej góry stał więc wiadomo o co chodzi i komunikat po czasie zniknął. Dzisiaj wsiadam w auto któe stało na płaskim- to samo, sprawdzam maska obrzygana płynem i zbiornik dookoła - znów wywaliło płyn przelewem - pewnie dnia poprzedniego ale nie rzuciło jeszcze komunikatu na deske.   Uzupełniłem płyn, podłączyłem kompa (MAXIECU-bo tylko taki prywatnie posiadam) odpaliłem auto i ruszyłem żeby posprawdzać temperatury. Na moje oko wyglądają całkiem w porządku, zrobiłem około 25km z różnymi prędkościami, postałem troche na parkingu z gazem lekko wduszonym temp. skoczyła do 102 stopni, włączył się wentylator i zaczęła spadać, płyn nie ruszony.. Do sedna.. Moje pytanie czy ma ktoś jakiś pomysł gdzie mogę szukać przyczyny?  Jakiś punkt zaczepienia.. W aucie brak jakichkolwiek innych objawów  :(

 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #1 dnia: 26 - Maja - 2020 - 08:35:30 »
Wypadałoby zacząć od sprawdzenia układu chłodzenia na obecności spalin.
Można wykonać to we własnym zakresie (kupując zestaw do tego )lub zlecić tego typu sprawdzenie (większość warsztatów posiada takie testery).
Przedostające się spaliny do układu chłodzenia powodują  jak najbardziej mogą dawać opisywane objawy.
 

Offline adamek9995

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 6
  • Pomógł: 2
  • VW: Golf VII
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CRBC
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZGR
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #2 dnia: 28 - Maja - 2020 - 20:55:12 »
Dzisiaj zrobiłem test, z koloru niebieskiego po 6 minutach około zmienił się na lekko zielony. Według opisu instrukcji wskazuje na UPG.. Na ile to jest miarodajne? Czy może być coś innego przyczyną niż UPG i dlatego zmienił kolor?  :(

Co jeszcze mnie zdziwiło że po odpuszczeniu gazu, opadły obroty na luzie, silnik zgasiłem i gwałtownie z testera wyleciał pod ciśnieniem płyn chłodniczy z płynem testowym.- tak powinno być?

Dziwne że w samochodzie nie ma żadnych innych objawów, podejrzenie miałem jeszcze co do pompy wody i jej przesłony która ewentualnie się blokuje i powoduje zagotowanie się płynu ale teraz w to wątpię.
 

Offline Ryszard M

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 9
  • VW: Golf VII
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CUN
  • Napęd: FWD
  • Rej: GWE
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #3 dnia: 12 - Października - 2020 - 19:58:31 »
Witam
Wygląda na uszczelkę pod głowicą ,płyn potrafi wrzucić na wolnych obrotach lub po wygaszeniu silnika gdyż ustaje obieg cieczy
spaliny uchodzą do zbiorniczka a płyn styka się z rozgrzaną miejscowo głowicą i mamy gejzer,zrobić szybko bo zwichruje głowicę.
Jak nie ufasz testerowi kup inny ale uwierz mi mam doświadczenie w remontach silników,z drugiej strony przed zdjęciem głowicy
i tak trzeba zdjąć rozrząd i pompa to są tylko trzy śrubki jak przesłona przykrywa wirnik mamy winowajcę tylko ile to już trwa.
Pozdrawiam
 

Offline Apotar

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 179
  • Pomógł: 45
  • VW: Golf VII
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Moc: 130 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: WW
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #4 dnia: 12 - Października - 2020 - 21:42:20 »
Dziwne że w samochodzie nie ma żadnych innych objawów, podejrzenie miałem jeszcze co do pompy wody i jej przesłony która ewentualnie się blokuje i powoduje zagotowanie się płynu ale teraz w to wątpię.
Były nawet silniki z dotryskiwaniem wody do komory spalania, więc dlaczego miałyby być jakieś inne objawy ?
Diagnoza uszczelka pod głowicą. Im szybciej to zrobisz tym lepiej. Nie upieraj przy szukaniu czegoś innego.
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5529
  • Pomógł: 999
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #5 dnia: 12 - Października - 2020 - 21:47:27 »
Na ile to jest miarodajne
z tego co wiem to na 100% w przeciwnym razie nie ma prawa zmienić koloru

Dodano:  12 - Października - 2020  -  21:49:39
A chłodnica spalin sprawdzona czy jest szczelna bo objawy mogą być podobne a wręcz identyczne więc zanim zdejmiesz głowice sprawdź chodnicę spalin EGR
 

Offline adamek9995

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 6
  • Pomógł: 2
  • VW: Golf VII
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CRBC
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZGR
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #6 dnia: 13 - Października - 2020 - 00:19:03 »
Problem rozwiązany. Przyczyna to zatkana nagrzewnica,  odpowietrzałem układ różnymi procedurami i sposobami, a nadał był problem i okazało się letnie powietrze z nawiewów co dało do myślenia. Dodatkowo mój zbiornik miał napis MIT SILIKAT i worek z silikatem wewnątrz. Raz się odetkała po trasie okolo 30km i wywaliło mi akurat na postoju płyn i usłyszałem szum wody jakby w wężach z pod deski więc zaryzykowałem z nagrzewnicą.

Koszt ASO części plus robocizna: 2500zł
Koszt jaki poniosłem: nagrzewnica Nissens nowa 400zł, glikol 80 zł, wymiana u znajomego mechanika: 250zł
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #7 dnia: 13 - Października - 2020 - 05:45:41 »
Problem rozwiązany. Przyczyna to zatkana nagrzewnica
W większości aut przed nagrzewnicą stosowane są zawory odcinające przepływ cieczy(by wyłączyć ciepłe powietrze w kabinie).Przy braku drożności nagrzewnicy (zatkana zupełnie)efektem byłoby brak ciepłego powietrza z nadmuchów a nie wyrzucający płyn ze zbiorniczka. Test na obecność spalin w układzie chłodzenia też byłby ujemny (a z opisu wynika że wyszedł pozytywny).Jak do kompletu dołożymy informację że problem dotyczy nie starego pojazdu (golf 7 generacji) to ciężko uwierzyć że doszło już do "zamulenia"nagrzewnicy.
Jak dla mnie to mało prawdopodobne by przyczyną była nagrzewnica. Na dobrą sprawę ( w razie awarii uszkodzenia/rozszczelnienia) można ją zupełnie zdemontować/odłączyć/ominąć a układ chłodzenia będzie działał poprawnie. 
 

Offline adamek9995

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 6
  • Pomógł: 2
  • VW: Golf VII
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CRBC
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZGR
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #8 dnia: 13 - Października - 2020 - 10:13:21 »
Wyrzucający płyn był co jakiś czas, nie codziennie. Test wyszedł pozytywny, tak samo jak w pozostałych 5 autach -w pełni sprawnych, z niskimi i wysokimi przebiegami, nie mającymi żadnych objawów- zrobione do sprawdzenia wiarygodności testu.

Dodatkowo, wiem co w aucie zrobiłem i co rozwiązało problem i podzieliłem się z tym powyżej. Przeleciałem również google zagraniczne, i okazuje się że to dość notoryczny problem w Golfach 7 i innych Passatach, bo nagrzewnica ma kanały bardzo wąskiego przekroju i nie wiele trzeba by ją 'skutecznie' zamulić, dodatkowo "MIT SILIKAT"  o którym na polskich forach jest niestety bardzo mało. Są to kuleczki silikonowe w worku który znajduje się w zbiorniku wyrównawczym- po pewnym przebiegu silikon się rozpuszcza pod wpływem temperatur i 'zakleja' nagrzewnice.  Samochód od momentu zakupu zrobił 15tyś km. u mnie, z czego ostatnie 9 tyś po naprawie (w tym wyjazd 3600km Słowenia, Chorwacja i góry) nie wziął grama oleju, nie wywalił ani nie przybył płyn chłodniczy, płyny się nie mieszają, samochód nie posiada żadnych błędów i zachowuje się w pełni normalnie :)
 

Offline Apotar

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 179
  • Pomógł: 45
  • VW: Golf VII
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Moc: 130 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: WW
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #9 dnia: 13 - Października - 2020 - 14:23:31 »
Dzięki za info. Całe życie się człowiek uczy. Kolejna modyfikacja czegoś co już od dawna działa dobrze. A wiadomo że "lepsze jest wrogiem dobrego".Wg założeń inżynierów ten worek z żelem krzemionkowym, a nie silikonowym jak piszesz, ma przedłużać antykorozyjne działanie płynu chłodzącego.  Ale siatkowy worek czasem pęka na szwie i kulki zatykają kanały przepływu płynu chłodzącego. Ale żel się nie rozpuszcza w samym płynie w tradycyjnym znaczeniu. Znaczy owszem rozpuszcza, ale w śladowych ilościach. Może lepiej ten żel zostawić, ale w jakimś trwalszym opakowaniu ?
 

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 508
  • Pomógł: 175
  • Marka: Opel
  • Silnik: 1.4T+LPG
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: KCH
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #10 dnia: 13 - Października - 2020 - 15:22:18 »
@adamek9995 powiedz jeszcze, czy dobrze rozumiem, wymieniłeś oryginalny płyn (G13) + ten woreczek z krzemianami (mit silikat) na zwykły płyn na bazie glikolu (bez woreczka). Pytam bo podobno oryginalny G13 jest na bazie gliceryny i stąd pewnie konieczność stosowania tych krzemianów. Jaki konkretnie płyn wlałeś?

Pytam bo też wymieniałem ostatnio płyn chłodzący. Mam mieć G13 (bez adnotacji mit silikat i bez woreczka w zbiorniku wyrównawczym). Kupiłem K2 G13 i to jest płyn na bazie glikolu, zwykły różowy - ostrożnie zakładam, że spełnia wymagania ale nie jest ... tak ekologiczny ;).
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #11 dnia: 13 - Października - 2020 - 20:21:39 »
Dodatkowo, wiem co w aucie zrobiłem i co rozwiązało problem i podzieliłem się z tym powyżej.
Super że się podzieliłeś informacją z efektu końcowego (jak dla mnie nie do końca trafna diagnoza).By innym z podobnym problemem ułatwić szukanie przyczyny wspomniałem tylko że do prawidłowej pracy układu chłodzenia (bez wyrzucania płynu ze zbiorniczka) nagrzewnica może być zupełnie nie drożna.Przepływ przez nią cieczy nie ma wpływu bynajmniej na problemy opisywane w tym temacie.
Jeśli poprawa nastąpiła po jej wymianie to może być to zbieg okoliczności że układ został należycie odpowietrzony ( dopiero po wymianie nagrzewnicy) lub nie chodziło o niedrożność nagrzewnicy a o jej nieszczelność (nawet niewielką) powodującą zapowietrzenie całego układu.Nie można też wykluczyć nieszczelności na którymś z przewodów zasilających nagrzewnicę powodujących zapowietrzenie układu która podczas wymiany została usunięta przypadkowo.
Sterowanie temperaturą w kabinie polega najczęściej na przydławianiu przepływu(zawór sterujący) przez nią cieczy czyli tak jakby efekt naturalnego "zamulenia"które rzekomo miało wpływ na wyrzucanie płynu ze zbiorniczka. Przy sprawnym układzie zawór zamyka dopływ płynu do nagrzewnicy zupełnie (jak w kabinie chcemy mieć zimno) i płynu ze zbiorniczka też nie wyrzuca.
Jeśli problemem miałaby być rzekomo niedrożność nagrzewnicy można to sprawdzić w prosty sposób. Wystarczy przy tej nowej zacisnąć jeden z węży blokując przepływ cieczy (przywrócić efekt "zamulenia"jaki rzekomo miał miejsce) a sytuacja wyrzucania płynu powinna się powtórzyć.
Jak dla mnie problemem nie była zbyt mała drożność nagrzewnicy (zamulenie) a wspominam o tym by inni z podobnym problemem nie padali na niepotrzebne koszta i nie wymieniali dobrej na nową.
Warto by autor tematu podzielił się nazwą /producentem testera na zawartość spalin w układzie chłodzenia który wprowadza tak w błąd może to uczulić/ułatwić innym uniknięcia sporych kosztów.     
 

Offline adamek9995

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 6
  • Pomógł: 2
  • VW: Golf VII
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CRBC
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZGR
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #12 dnia: 13 - Października - 2020 - 23:16:41 »
Panowie.. G13 różowy koncentrat VW, faktycznie rozpędziłem się z tym silikatem-powinna być krzemionka.  Jeżeli ktoś ma to w zbiorniku to niech się jak najszybciej pozbędzie tego ze zbiornika lub wymieni po prostu zbiornik. Dziwne że było to stosowane tylko jakis czas i późniejsze auta już tego nie mialy i lepiej nie dopuścić by rozwaliło się to po układzie. Dziwne że też po taaak długim czasie ktoś zainteresował się sprawą i sugeruje mi że albo kłamie albo źle diagnozuje..  :o

Wymieniłem w aucie rozrząd komplet Conti i termostat.
Pojeździłem chwile wywaliło płyn raz, drugi. Wymieniłem zbiornik wyrównawczy i korek na nowy. Chwila spokój i znów to samo. Następnie rozmawiałem z VAG SERWIS z Wrocławia, zasugerowali kolejną pompe wody- być może wadliwa lub ktoś przy niej gmerał i uszkodzona jest a właściwie przycinająca się przesłona która sterowana jest elektrycznie i otwiera duży obieg po osiągnięciu pewnej temperatury płyn a wszystko po to by nowe diesle szybciej się nagrzewały.. kupiłem nową pompe INA sprawdzoną i dopasowaną która NIE POSIADA plastikowej przesłony co wiąże się z tym ze nie będzie miało się co przycinać ale ma wtyczke do podłączenia elektromagnesu (?) By nie wywalało błędu a jedyny skutek uboczny i  w sumie nie zauważalny dla przeciętnego użytkownika to delikatnie wolniej się nagrzewa silnik.. problem nadal był. Odpowietrzanie procedurą VW z kompa, klasycznie, próżnią, nadal było to samo. Dodatkowo w aucie leciało tylko letnie powietrze i pewnego razu po przegonieniu auta słychać duże ciśnienie wody w wężach pod deską rozdzielcza - tak jakby coś się odblokowało/ udrożniło i w nawiewach poleciało gorące powietrze a chwile później wywaliło płyn zbiornikiem. Wygląda na zapowietrzony układ. Uzupełniłem plyn po ostygnięciu i w aucir znów brak ciepłego ogrzewania. Decyzja na wymianę nagrzewnicy, i koniec problemów. Stara nagrzewnice mam i podłączając wodę do jednego króćca z drugiego prawie ze nic nie leci-zatkana.

Co do testera-tester z allegro, co nie zmienia faktu że pracuje w ASO i testery sprawdzonych producentów też pokazywały śmieszne diagnozy, w nowej piątce z przebiegiem placowym 15km pokazywało UPG więc te testy można włożyć między bajki.
 
Podziękował: janusz07, tomkasz

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 508
  • Pomógł: 175
  • Marka: Opel
  • Silnik: 1.4T+LPG
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: KCH
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #13 dnia: 14 - Października - 2020 - 01:31:23 »
A ja dzięki temu tematowi, Wam i odrobinie chęci nauczyłem się czegoś nowego. Wg mnie zatkanie nagrzewnicy, na poniższym przykładzie T6, prowadzi do zwiększenia ciśnienia w tym konkretnym układzie i tłumaczy okresowe wyrzucanie płynu. Spójrzcie:



Warunki brzegowe: nagrzewnica (3) jest zatkana lub częściowo zatkana (to drugie lepiej tłumaczy problem w tym konkretnym wątku).
Po osiągnięciu temperatury 49 st.C zawór 16 się zamyka, wtedy oba bypasy powyżej nagrzewnicy (na schemacie) nie działają. I wtedy mamy problem ze zwiększającym się ciśnieniem przed nagrzewnicą, co dodatkowo może potęgować okresowe załączanie się pompy 11 tworzącej dodatkowo "podciśnienie" przed nagrzewnicą.

Wg mnie to opisuje przyczyny problemu opisanego przez @adamek9995, a dla @Gulasz pokazuje, że inżynierowie ciągle wymyślają nowe rozwiązania.
Chyba, że moje rozumowanie jest błędne - wtedy proszę mnie poprawić, co będzie bardzo cenne.

PS Przyszła mi jeszcze jedna rzecz do głowy. Zatkanie nagrzewnicy doprowadzi także do przegrzania się automatycznej skrzyni DSG, której chłodzenie jest oznaczone na powyższym schemacie 5 i 10.
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #14 dnia: 14 - Października - 2020 - 07:49:50 »
Wypada sprostować.Zapewne większość nie będzie zaskoczona jeśli powiem że praktycznie każdy silnik (z pominięciem niektórych maszyn budowlanych)posiada dwa obiegi cieczy. Są one oddzielone od siebie termostatem który ma zadanie podniesienie temperatury silnika w jak najkrótszym czasie i utrzymywanie na określonym poziomie.Nagrzewnica w całym układzie chłodzenia jest dodatkiem który może być lub nie. Nie ma ona wielkiego wpływu na funkcjonowanie całego układu pod warunkiem że układ jest sprawny.
Zapewne nie jedna osoba słyszała lub widziała że pojazd może posiadać nawet kilka nagrzewnic wpiętych do całego układu (np.karetki,auta osobowo-dostawcze) fabrycznie lub samodzielnie montowane które mogą być załączane /wyłączane bez wpływu/zakłóceń na pracę całego układu chłodzenia.Powód jest prosty po osiągnięciu właściwej temperatury pracy duży obieg cieczy jest odpowiedzialny za zabezpieczenie przed przegrzaniem. To po nim głównie krąży ciecz i to on jest najważniejszy.To na dużym układzie/obiegu chłodzenia stosuje się wentylatory by wspomagały obniżenie temperatury cieczy.Mały układ jest podczas pracy jakby dodatkiem z którego możemy wykorzystać ciepło lub nie.Do tego służą zawory nagrzewnic w większości pojazdów.Otwarcie zaworu nagrzewnicy ( czy jej" zamulenie") nie ma też wpływu na ciśnienie w całym układzie (jak w wypowiedzi powyżej).Tego typu zawory służą do ograniczania przepływu cieczy przez nagrzewnicę umożliwiając regulację temperatury.
Trzymając się wersji że "zamulenie" nagrzewnicy ( to samo jak przymknięcie zaworu nagrzewnicy) ma wpływ na wyrzucanie wody z układu czy przegrzewanie/ zwiększenie ciśnienia wymuszałoby jeżdżenie z włączonym ogrzewaniem na max.
   
 

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 508
  • Pomógł: 175
  • Marka: Opel
  • Silnik: 1.4T+LPG
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: KCH
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #15 dnia: 14 - Października - 2020 - 10:17:13 »
Oczywiście @Gulasz masz rację. Nadal układy chłodzenia działają klasycznie: mały obieg + termostat + duży obieg. Ale w nowych rozwiązaniach są niuanse i na poniższym przykładzie odpowiem na to co napisałeś, że "grzanie na max":
1. Przedstawiony wyżej układ ma jeszcze jeden "obieg" - zerowy. Za to odpowiada przesłona na pompie głównej (6) o której pisał również adamek9995. Przy chłodnym silniku przesłona jest zamknięta i zostaje wyłączony jakikolwiek obieg cieczy chłodzącej.
2. Punkt pierwszy powoduje bardzo szybkie nagrzanie silnika.
3. W przypadku układu Climatic / Climatronic i ustawieniu na standardowe 22 st.C tenże będzie na początku właśnie grzał na maksa :). Poza tym kolega dość szybko jeździ, choć ta przesłona w/w zdaje się może się częściowo zamykać, zmniejszając wydatek pompy głównej.
4. Do tego wszystkiego dochodzi ta dodatkowa pompa 11. Pewnie grzanie na max i wtedy jej załączanie dało opisywany efekt fontannowy ;).

Muszę jednak powiedzieć, że dodatkowe pompy cieczy są naprawdę przydatne. Dzięki nim odpowietrzanie układu jest szybkie i bezobsługowe, ale najlepiej w połączeniu z klasycznym grzaniem układu po wymianie płynu. I nie trzeba żadnych cudownych pomp próżniowych i innych tego typu wynalazków.
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 
Podziękował: janusz07

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: UKŁAD CHŁODZENIA - wyrzuca płyn ze zbiorniczka wyrównawczego
« Odpowiedź #16 dnia: 14 - Października - 2020 - 12:42:52 »
Naturalnie że wszystkie nowinki w większości polegają na tym by wsadzić łapki w to co działa dobrze od lat i najzwyczajniej zepsuć.
Zamiast ograniczyć objętość płynu w małym obiegu cieczy rozbudowali go do granic absurdu podłączajac do niego wszelkiego rodzaju podgrzewacze/chłodniczki zwiększając objętość a zarazem ilość cieczy jaką w początkowej fazie należy podgrzać by uzyskać przyzwoitą temperaturę do podgrzania kabiny. Na końcu by wybrnąć z sytuacji ewidentnego bubla kombinują z przysłonami pomp.
Przedstawiony na schemacie układ (naturalnie przekombinowany) nie do końca ma obieg zerowy .Nadal jest w nim termostat który po wzroście temperatury otworzy "duży" obieg (działa niezależnie).Przy braku otwarcia przysłony (nieprawidłowego działania pompy/obiegu)ciężko jest mówić o problemie wyrzucania płynu ze zbiorniczka z powodu niedrożności nagrzewnicy.Raczej to zrozumiałe że problemem będzie nieprawidłowa praca pompy.
Wszelkiego rodzaju pompy elektryczne montowane w układzie chłodzenia spełniają funkcję pomocniczą. Przy mocno przekombinowanych układach zwykła pompa mechaniczna nie może sobie sama poradzić.Spełniają także funkcję wymuszenia obiegu cieczy niejednokrotnie po wyłączeniu silnika (pompy mechanicznej)po to by w mocno rozgrzanej głowicy nie dochodziło do wrzenia płynu. Tym samym uszkodzenia czy zapowietrzenia silnika /układu chłodzenia (pęknięcia głowicy,uszkodzenia uszczelki,wszelkiego rodzaju rozszczelnień układu).
Dość istotną informacją dla osób które mogą borykać się z podobnym problemem w przyszłości może być informacja by doszło do wyrzucenia płynu z układu chłodzenia musi w miejscu płynu powstać "poduszka" powietrzna (w wyniku zagotowania płynu , spowodowane nieszczelnością ) lub w układ chłodzenia przedostają się spaliny. Naturalnie nie można wykluczyć źle odpowietrzonego układu chłodzenia który też spowoduje taki sam objaw. By zawęzić pole poszukiwań tego typu usterki pomocny jest tester na obecność spalin w układzie chłodzenia (taki który podobno nie działa).Każdy ma prawo do własnej opini. Jeśli tego typu testery nie są miarodajne to tylko współczuć wszystkim którym na ich podstawie mechanicy rozgrzebali silniki.

Załączenie pompy opisanej w punkcie 4 powyższej wypowiedzi nie mogło spowodować efektów fontannowych ponieważ...
Jeśli nagrzewnica była rzekomo niedrożna to pompa nie miała co wrzucić z powrotem(nie mogła wymusić obiegu) tylko mogła się pokręcić nie powodując nic.
A jeśli była drożna to wymusiła obieg cieczy wtłaczając chłodniejszy płyn do głowicy (schłodziła najcieplejszy punkt całego układu).
By doszło do efektu" fontannowego"musiała by wrzucić powietrze z rozszczelnionej nagrzewnicy/przewodów ( o czym wspomniałem) doprowadzając do gwałtownego wzrostu temperatury w samej głowicy.Najkrócej mówiąc nie niedrożność a przeciwnie rozszczelnienie.Powietrze w układzie lub spaliny i jest fontanna.
 
Podziękował: tomkasz

Tagi wątku: