Autor Wątek: HOLOWANIE PRZYCZEP - sprawdź, co możesz ciągnąć !  (Przeczytany 3647 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
HOLOWANIE PRZYCZEP - sprawdź, co możesz ciągnąć !
« dnia: 17 - Października - 2019 - 16:44:43 »
Cześć,
Jak większość pewnie wie, przepisy dotyczące holowania przyczep w Polsce są bardzo skomplikowane i niejednego z nas przyprawiają o ból głowy.
Zanim więc podepniecie cokolwiek do haka swojego auta, sprawdźcie czy nie złamiecie przepisów prawa.

Przyczepa jest to pojazd kołowy bez własnego silnika, przystosowany do ciągnięcia przez pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750 kg i bez konieczności posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg posiadają obowiązkowo hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą lekką wystarczy prawo jazdy kat. "B", należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę może ciągnąć.



O.1 - maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem.
O.2 - maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca.
Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym wartość masy przyczepy jest większa niż wpis w rubryce O.2, to przyczepa obligatoryjnie musi posiadać hamulec najazdowy.


PRAWO JAZDY KATEGORII "B"
Kategoria uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC nie przekraczającej 3500 kg (3,5 t) wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3500 kg. Dopuszcza się również ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego.
Zatem łączna DMC takiego zespołu pojazdów z przyczepą lekką może wynosić maksymalnie 4250 kg (ponieważ 3500 kg + 750 kg = 4250 kg).



Cytuj (zaznaczone)
Uwaga! Jadąc zestawem o DMC powyżej 3,5 tony, na wielu drogach podpadamy pod przepisy o elektronicznej opłacie viaTOLL - trzeba się zarejestrować w systemie i zamontować urządzenie viaBOX.




PRAWO JAZDY KATEGORII "B"+kod 96
Od 2013 roku mamy możliwość zwiększenia swoich uprawnień do holowania przyczep dzięki kategorii B96. Pozwala ona kierować zespołem pojazdów o masie do 4250 kg bez względu na masę przyczepy, czyli może to być także przyczepa o DMC powyżej 750 kg.  Tutaj również spełniony musi być warunek, że rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej samochodu, co wynika z art. 62 ust. 1 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.



PRAWO JAZDY KATEGORII "B+E"
Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3500 kg (3,5 t) i ciągnięcia przyczepy o DMC również nie przekraczającej 3500 kg. Rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z przytoczonego wcześniej art. 62 ust. 1 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7000 kg (7 t).




PRAWO JAZDY KATEGORII "C+E"
Kategoria uprawnia do kierowania pojazdem o DMC przekraczającym 3500 kg (3,5 t) i ciągnięcia przyczepy o DMC przekraczającym 3500 kg (3,5 t).



Wszystko co powyżej wyjaśnia tylko, do czego uprawniają poszczególne kategorie praw jazdy - pozostaje jeszcze kwestia tego, na co pozwalają warunki techniczne pojazdów, które chcemy połączyć w zestaw.

Jeśli chcemy ciągnąć autem przyczepę inną niż lekka, np. większą przyczepę kempingową, lawetę czy koniowóz, prawo jazdy kategorii B nie wystarczy.

Największe możliwości zapewnia prawo jazdy kategorii B+E. Mając je, autem o DMC równym 3,5 tony możemy maksymalnie ciągnąć przyczepę o takim samym dmc, czyli zestaw może ważyć do 7 ton.

W praktyce dopuszczalna masa zestawu może być o prawie tonę niższa ze względu na przepisy dotyczące aut i przyczep (holownik 3500 kg + przyczepa o DMC równym 3,500:1,33, czyli 2630 kg, DMC zestawu to 6130 kg). Jeśli nie potrzebujemy tak wiele, być może wystarczy kategoria B96 (zestaw o DMC do 4250 kg, z przyczepą inna niż lekka).

W obu przypadkach trzeba zdać taki sam egzamin (tylko praktyka) w WORD-zie, tyle że do B96 można przystąpić niemal z marszu (po dopełnieniu formalności), natomiast na kat. B+E wymagany jest kurs (teoria + praktyka, koszt ok. 1000 zł).

Jak czytać dokumenty?
Jeśli myślicie, że rzut oka w dowód rejestracyjny auta wystarczy, żeby określić, jaką przyczepę może ciągnąć auto, to nie doceniacie możliwości polskich urzędników.

Choć są tam rubryki O1 i O2 o dopuszczalnych masach przyczepy hamowanej i niehamowanej, to nie mówią one wcale wszystkiego.

Zgodnie z obowiązującymi u nas przepisami o warunkach technicznych pojazdów, hamulec najazdowy (w zasadzie tylko takie występują w przyczepach o dmc do 3,5 t) spełnia wymogi tylko w sytuacji, gdy stosunek dmc „holownika” do dmc przyczepy wynosi nie mniej niż 1,33:1.

Masę wpisaną w rubryce F1 należy podzielić przez 1,33 i w ten sposób uzyskujemy maksymalną DMC dla przyczepy, czyli wartość, którą teoretycznie powinniśmy odczytać z rubryki O1 dowodu rejestracyjnego - bo urzędnicy wiedzą lepiej niż producent, który określił te dane w homologacji.

Teoretycznie od tego zapisu istnieje „dyspensa” dla aut terenowych, ale stosowny zapis w ustawie odwołuje się do nieaktualnego rozporządzenia.
Dodatkowo rzeczywista masa przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy pojazdu ją ciągnącego (pojazdy o DMC do 3,5 t).

Jeżeli chcecie sprawdzić co możecie ciągnąć swoim samochodem, to pod linkiem: http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa na dale strony jest kalkulator, do którego należy wpisać dane z odpowiednich rubryk dowodu rejestracyjnego, aby sprawdzić, jakie prawo jazdy potrzebujecie aby ciągnąć przyczepę.

DOPUSZCZALNE PRĘDKOŚCI
W obszarze zabudowanym dozwolona prędkość dla auta z przyczepą jest taka sama, jak dla każdego samochodu (50 lub 60 km/h w zależności od pory doby).
Ale uwaga: jeżeli w obszarze zabudowanym prędkość została podniesiona o ponad 50 km/h, to ta nie obowiązuje aut z przyczepą.
Poza miastem na zwykłych drogach obowiązuje limit 70 km/h a na drogach dwujezdniowych o dwóch pasach ruchu, ekspresowych i autostradach - 80 km/h.

 
 
Podziękował: t-rock, doggie

Offline marnyk

  • :: StartLine
  • Wiadomości: 4
  • VW: Tiguan Allspace FL
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Moc: 184 KM
  • Skrzynia: DSG
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WWL
Odp: HOLOWANIE PRZYCZEP - sprawdź, co możesz ciągnąć !
« Odpowiedź #1 dnia: 02 - Marca - 2025 - 13:37:35 »
Witam, dziękujemy za szczegółowe wyjaśnienie.

Mam pytanie przy tej okazji dla użytkowników VW z hakiem jakie macie wpisane w dowodzie:
Q1 - maksymalna masa całkowita ciągniętej przyczepy z hamulcem ?
Q2. - maksymalna masa całkowita ciągniętej przyczepy bez hamulca ?

W moim Tiguanie II FL 2.0 TSI 2022 roku, diagnosta wpisał
Q1 - 1500 kg
Q2 - 750 kg

Jakie macie Q1 w swoich dowodach rejestracyjnych ? (pytanie do użytkowników Tiguanów)
Wcześniej jeździłem Toyotą Rav4 z 2010 roku i Q2 miałem 2000kg a więc więcej choć samochód był lżejszy od Tiguana.

Pozdrawiam
 

Offline Frodo

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 696
  • Pomógł: 236
  • VW: Tiguan II
  • Wersja: R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: DKTA
  • Moc: 230 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: KR
Odp: HOLOWANIE PRZYCZEP - sprawdź, co możesz ciągnąć !
« Odpowiedź #2 dnia: 02 - Marca - 2025 - 19:26:08 »
To coś słabo, może jakaś pomyłka. Ja w Tigu z 2019 mam 2500 kg z hamulcem i 750 kg bez.
 

Offline marnyk

  • :: StartLine
  • Wiadomości: 4
  • VW: Tiguan Allspace FL
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Moc: 184 KM
  • Skrzynia: DSG
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WWL
Odp: HOLOWANIE PRZYCZEP - sprawdź, co możesz ciągnąć !
« Odpowiedź #3 dnia: 02 - Marca - 2025 - 19:38:12 »
Tak czułem, że coś jest nie tak. Dzięki za wiadomość.
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: HOLOWANIE PRZYCZEP - sprawdź, co możesz ciągnąć !
« Odpowiedź #4 dnia: 02 - Marca - 2025 - 19:42:23 »
Jakie macie Q1 w swoich dowodach rejestracyjnych ? (pytanie do użytkowników Tiguanów)

Tiguan I / 2.0 TDI / 140 KM / 2008r.
Q1 - 2200 kg
Q2 - 750 KG


Dodano:  02 - Marca - 2025  -  19:51:40
Według mnie, to należałoby porównać masy całkowite pojazdów i dopiero porównać a następnie wyciągnąć wnioski.

Tiguan Allspace z tym samym silnikiem i wyposażeniem, jest na pewno parę kilo cięższy od zwykłego Tiguana II, więc logiczne jest, że będzie miał o parę kilo mniejszy uciąg ale nie aż o 1 tonę.


Dodano:  02 - Marca - 2025  -  20:02:19
Dane z neta:

Tiguan II 2.0 TSI 180 KM
- MMW 1570 kg
- DMC 2160 kg
- 2500 kg - maksymalna masa przyczepy z hamulcami
-   750 kg - maksymalna masa przyczepy bez hamulców

Tiguan Allspace 2.0 TSI 180 KM
- MMW 1645 kg
- DMC 2160 kg
- 2300 kg - maksymalna masa przyczepy z hamulcami
-   750 kg - maksymalna masa przyczepy bez hamulców
 

Offline marnyk

  • :: StartLine
  • Wiadomości: 4
  • VW: Tiguan Allspace FL
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Moc: 184 KM
  • Skrzynia: DSG
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WWL
Odp: HOLOWANIE PRZYCZEP - sprawdź, co możesz ciągnąć !
« Odpowiedź #5 dnia: 03 - Marca - 2025 - 10:51:00 »
Okazało się, że diagnosta podparł się innymi danymi. Parametr Q1 jest wynikiem różnicy F.3 i F.1.
F.3 - dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów.  F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu.

Kiedyś rubryka Q.1 stanowiła problem dla kierowców, zwłaszcza kiedy istniał przepis, który mówił o tym, że DMC samochodu ciągnącego przyczepę powinno być większy co najmniej o 33% od DMC samej przyczepy. Dochodziło do sytuacji, w których właściciele aut ciągnęli przyczepy zgodne z wszelkimi normami producenta, zgodne też z prawem poza granicami kraju, a nielegalne w Polsce. Na szczęście od 1 stycznia 2023 zapis ten został skorygowany i zniknął problematyczny przelicznik 1,33 i za DMC zespołu pojazdów odpowiada pozycja F.3 w dowodzie rejestracyjnym.

Ostatecznie w moim Tiguanie
F.1 = 2310kg
F.3 = 4310kg
Q.1 = 2000kg
Q.2 = 750kg
 

Tagi wątku: przyczepa ładowność dmc przepisy