Cześć,
Jak większość pewnie wie, przepisy dotyczące holowania przyczep w Polsce są bardzo skomplikowane i niejednego z nas przyprawiają o ból głowy.
Zanim więc podepniecie cokolwiek do haka swojego auta, sprawdźcie czy nie złamiecie przepisów prawa.
Przyczepa jest to pojazd kołowy bez własnego silnika, przystosowany do ciągnięcia przez pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750 kg i bez konieczności posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg posiadają obowiązkowo hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą lekką wystarczy prawo jazdy
kat. "B", należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę może ciągnąć.
O.1 - maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem.
O.2 - maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca.
Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym wartość masy przyczepy jest większa niż wpis w rubryce
O.2, to przyczepa obligatoryjnie musi posiadać hamulec najazdowy.
PRAWO JAZDY KATEGORII "B"Kategoria uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC nie przekraczającej 3500 kg (3,5 t) wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3500 kg. Dopuszcza się również ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego.
Zatem łączna DMC takiego zespołu pojazdów z przyczepą lekką może wynosić maksymalnie 4250 kg (ponieważ 3500 kg + 750 kg = 4250 kg).

Uwaga! Jadąc zestawem o DMC powyżej 3,5 tony, na wielu drogach podpadamy pod przepisy o elektronicznej opłacie viaTOLL - trzeba się zarejestrować w systemie i zamontować urządzenie viaBOX.
PRAWO JAZDY KATEGORII "B"+kod 96Od 2013 roku mamy możliwość zwiększenia swoich uprawnień do holowania przyczep dzięki kategorii
B96. Pozwala ona kierować zespołem pojazdów o masie do 4250 kg bez względu na masę przyczepy, czyli może to być także przyczepa o DMC powyżej 750 kg. Tutaj również spełniony musi być warunek, że rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej samochodu, co wynika z
art. 62 ust. 1 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.
PRAWO JAZDY KATEGORII "B+E" Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3500 kg (3,5 t) i ciągnięcia przyczepy o DMC również nie przekraczającej 3500 kg. Rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z przytoczonego wcześniej art. 62 ust. 1 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7000 kg (7 t).
PRAWO JAZDY KATEGORII "C+E" Kategoria uprawnia do kierowania pojazdem o DMC przekraczającym 3500 kg (3,5 t) i ciągnięcia przyczepy o DMC przekraczającym 3500 kg (3,5 t).

Wszystko co powyżej wyjaśnia tylko, do czego uprawniają poszczególne kategorie praw jazdy - pozostaje jeszcze kwestia tego, na co pozwalają warunki techniczne pojazdów, które chcemy połączyć w zestaw.
Jeśli chcemy ciągnąć autem przyczepę inną niż lekka, np. większą przyczepę kempingową, lawetę czy koniowóz, prawo jazdy kategorii B nie wystarczy.
Największe możliwości zapewnia prawo jazdy kategorii B+E. Mając je, autem o DMC równym 3,5 tony możemy maksymalnie ciągnąć przyczepę o takim samym dmc, czyli zestaw może ważyć do 7 ton.
W praktyce dopuszczalna masa zestawu może być o prawie tonę niższa ze względu na przepisy dotyczące aut i przyczep (holownik 3500 kg + przyczepa o DMC równym 3,500:1,33, czyli 2630 kg, DMC zestawu to 6130 kg). Jeśli nie potrzebujemy tak wiele, być może wystarczy kategoria B96 (zestaw o DMC do 4250 kg, z przyczepą inna niż lekka).
W obu przypadkach trzeba zdać taki sam egzamin (tylko praktyka) w WORD-zie, tyle że do B96 można przystąpić niemal z marszu (po dopełnieniu formalności), natomiast na kat. B+E wymagany jest kurs (teoria + praktyka, koszt ok. 1000 zł).
Jak czytać dokumenty?Jeśli myślicie, że rzut oka w dowód rejestracyjny auta wystarczy, żeby określić, jaką przyczepę może ciągnąć auto, to nie doceniacie możliwości polskich urzędników.
Choć są tam rubryki
O1 i
O2 o dopuszczalnych masach przyczepy hamowanej i niehamowanej, to nie mówią one wcale wszystkiego.
Zgodnie z obowiązującymi u nas przepisami o warunkach technicznych pojazdów, hamulec najazdowy (w zasadzie tylko takie występują w przyczepach o dmc do 3,5 t) spełnia wymogi tylko w sytuacji, gdy stosunek dmc „holownika” do dmc przyczepy wynosi nie mniej niż 1,33:1.
Masę wpisaną w rubryce F1 należy podzielić przez 1,33 i w ten sposób uzyskujemy maksymalną DMC dla przyczepy, czyli wartość, którą teoretycznie powinniśmy odczytać z rubryki
O1 dowodu rejestracyjnego - bo urzędnicy wiedzą lepiej niż producent, który określił te dane w homologacji.
Teoretycznie od tego zapisu istnieje „dyspensa” dla aut terenowych, ale stosowny zapis w ustawie odwołuje się do nieaktualnego rozporządzenia.
Dodatkowo rzeczywista masa przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy pojazdu ją ciągnącego (pojazdy o DMC do 3,5 t).
Jeżeli chcecie sprawdzić co możecie ciągnąć swoim samochodem, to pod linkiem:
http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa na dale strony jest kalkulator, do którego należy wpisać dane z odpowiednich rubryk dowodu rejestracyjnego, aby sprawdzić, jakie prawo jazdy potrzebujecie aby ciągnąć przyczepę.
DOPUSZCZALNE PRĘDKOŚCIW obszarze zabudowanym dozwolona prędkość dla auta z przyczepą jest taka sama, jak dla każdego samochodu (50 lub 60 km/h w zależności od pory doby).
Ale uwaga: jeżeli w obszarze zabudowanym prędkość została podniesiona o ponad 50 km/h, to ta nie obowiązuje aut z przyczepą.
Poza miastem na zwykłych drogach obowiązuje limit 70 km/h a na drogach dwujezdniowych o dwóch pasach ruchu, ekspresowych i autostradach - 80 km/h.