WYMIANA: płynu hamulcowego [Sharan 95-10] Co jest potrzebne do wymiany płynu hamulcowego w modelu Sharan:
- 2 osoby, jedna pompuje pedałem hamulca a druga do odkręcania odpowietrzników przy kołach,
- 1L płynu hamulcowego DOT-4 TRW (20 zł),
- 1 strzykawka 100 ml (apteka 4 zł),
- 1 m przeźroczystego wężyka 6 mm (Castorama 2.89 zł),
- 2 plastikowe butelki 0,5L na ściągnięty z układu płyn hamulcowy (półlitrowe butelki są wygodniejsze od 1litrowych),
- 1 płaski klucz 10-11 do odkręcenia odpowietrznika.
Zaczynamy - tradycyjnie od najdalszego koła od pompy hamulcowej

1. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu hamulcowego.
2. Za pomocą strzykawki i wężyka, wyciągamy ze zbiorniczka stary płyn hamulcowy.
3. Dolewamy nowego płynu i zaczynamy odpowietrzać układ.
4. Osoba siedząca w aucie, parę razy pompuje pedałem hamulca i trzyma.
5. Osoba przy odpowietrzniku, odkręca go i wypuszcza stary płyn do momentu aż pojawi się nowy - tak robimy z każdym kołem po kolei.
6. Na wymianę całego płynu hamulcowego zużyte zostało około 750 ml nowego płynu z 1-litrowego opakowania.
Płyn hamulcowy:

Strzykawka z założonym wężykiem służy do ściągnięcia płynu ze zbiorniczka:

Cały płyn ściągnięty z układu hamulcowego, to około 700-750 ml, co widać na poniższym zdjęciu:

Z lewej strony nowy płyn hamulcowy, z prawej płyn ściągnięty z układu hamulcowego:

Zaleca się aby przy każdorazowej wymianie klocków, odkręcić odpowietrznik i wycisnąć płyn z zacisku wraz ze zgromadzonym tam brudem i wodą. Można to zrobić: przy odkręconym odpowietrzniku - wciskając tłoczek do środka .
Po wymianie i odpowietrzeniu układu zdecydowanie i odczuwalnie poprawiła się skuteczność hamowania

Dla mniej obeznanych z mechaniką samochodową, filmik tłumaczący rożne zawiłości związane z działaniem układu hamulcowego i sama wymiana płynu: