Autor Wątek: ROZBUDOWA: piecyka dogrzewacza do ogrzewania postojowego [Sharan 95-10]  (Przeczytany 1702 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline red

  • :: VIP ::
  • Wiadomości: 1688
  • Pomógł: 54
    • S7
  • VW: Sharan I 2FL
  • Silnik: 1.9 TDI-PD
  • Kod: BVK
  • Moc: 115 KM
  • Napęd: 4x4
  • Rej: BWM
Rozbudowa "dogrzewacza" w Sharanie 1.9 TDI do ogrzewania postojowego.

Potrzebne części i narzędzia:
- śrubokręt krzyżakowy,
- klucz nasadowy 10 mm (do odkręcenia "parapetu),
- szczypce do kabli,
- lutownica,
- cyna,
- kabel najlepiej w różnych kolorach (10 m powinno wystarczyć),
- sterownik (np. Sterownik 12V za 120 zł z przesyłką),
- przekaźnik np. 841,
- 8 sztuk diód zaporowych (np. z alternatora),
- 5 podstawek bezpieczników,
- bezpieczniki,
- pin z kostki climatronica dostępny na szrocie,
- złączki skręcane, najlepiej grube,
- 4 wtyczki konektorowe żeńskie,
- rurki termokurczliwe,
- taśma izolacyjna,
- czteropak browaru (jak do sklepu daleko to może lepiej wziąć 2  :D)

Koszty:
- sterownik 120 zł,
- kable ok. 10 zł,
- przekaźnik ok. 6 zł,
- diody ok. 2 zł sztuka,
- podstawki bezpiecznika ok. 2 zł sztuka,
- bezpieczniki ok. 0,40 zł sztuka,
- pin do climatronica max 5 zł

Po kolei....

1. Odkręcamy osłonę progu z tyłu od strony kierowcy.

2. Znajdujemy wiązkę idącą do dogrzewacza - lokalizujemy 2-cienkie kabelki - czarny i czarny z czerwonym paskiem. Przecinamy je i wlutowujemy między nie diody. Należy pamiętać że dioda przepuszcza prąd tylko w 1 kierunku i kierunek ten wskazuje nadrukowany na niej pasek - w tym przypadku prąd ma przepływać w stronę pieca. Od strony pieca dolutowujemy do diód następne diody - też skierowane w stronę pieca, do wolnych końcówek dolutowujemy kabel - to będzie nasz start pieca. Należy pamiętać żeby wszystko dobrze zaizolować.
Z kabla zasilającego  czerwonego z białym paskiem zdejmujemy kawałek izolacji i dolutowujemy przewód - to będzie nasze zasilanie - obydwa kable ciągniemy pod fotel kierowcy.

3. Zdejmujemy osłonę progu z przodu od strony kierowcy.

4. Odkręcamy osłonę dolną deski rozdzielczej.

5. Odkręcamy "parapet" czyli półkę w komorze silnika.

6. Lokalizujemy elektryczną pompkę cieczy chłodzącej - znajduje się ona na ścianie grodziowej w pobliżu serwa wspomagania hamulców.

7. Odpinamy  kostkę elektryczną z tej pompki i lokalizujemy zielony kabel, przecinamy go, wlutowujemy diodę w miejsce przerwy, oczywiście pasek ma być od strony pompki, tam też dolutowujemy kabel - ma być na tyle długi żeby sięgnąć pod lewy fotel - ja zawsze mówię że lepiej 2m obciąć niż 2cm dosztukować. Całość izolujemy dokładnie a przewód ciągniemy do kabiny - ja przy pomocy Grześka przeciągnąłem go przez przelotkę od linki do otwierania maski. Kabelek ciągniemy pod fotel kierowcy.

8. Zdejmujemy panel climatronica i lokalizujemy w czerwonej kostce pin 20 (powinien być wolny). Wstawiamy tam pin najlepiej z takiej samej kostki lub podobnej, można też włożyć kabelek ze zdjętą izolacją w środek i wpiąć kostkę - powinno wystarczyć. Ta operacja spowoduje że po włączeniu ogrzewania na panelu wyświetli się sylwetka samochodu i napis HE - powoduje to zamknięcie dopływu świeżego powietrza do kabiny. W samochodach bez climatronica ten etap pomijamy.

9. na module komfortu lokalizujemy kostkę z kabelkami: czarny z zielonym i czarny z białym, diodami wpinamy się w te kable (oczywiście prąd idzie do tych kabli a nie na odwrót) diody łączymy z 2 podstawami bezpieczników, wkładamy bezpieczniki np 5A i łączymy w jeden kabel i ciągniemy pod lewy fotel. To będzie nasza sygnalizacja. Oczywiście pamiętamy żeby każdy kabelek dokładnie zaizolować.
10. wpinamy się do płyty bezpieczników pod bezpiecznik 22 kablem, min. 1,5mm2 i ciągniemy pod fotel kierowcy - to będzie uruchamiać  wentylatory na najwolniejszym biegu. W autach bez climatronica kabel ten dopinamy do bezpiecznika 33 lub żółtego kabla z czarnym paskiem - jest pod płytą bezpieczników - UWAGA! wentylatory (lub wentylator) będą pracować na takim biegu na jakim będzie pokrętło.

11. Pod fotelem kierowcy znajdujemy punkt masowy - dokręcamy do niego przewód i mamy komplet przewodów - kabel 1,5mm2.

12. Do zasilającego przewodu dostawiamy oprawkę pod bezpiecznik i prowadzimy do sterownika - ja u siebie wstawiłem złączkę skręcaną żeby rozdzielić przewody - do kostek w sterowniku nie wejdzie zbyt dużo kabli - sterownik nie ma określonego plusa więc wpinamy się plusem gdzie nam wygodniej. plus ciągniemy też do wyjść sterownika - patrząc od lewej każdy kanał ma 3 kostki - załączenie, zasilanie i rozłączenie a skrajna prawa kostka to niskoprądowa sygnalizacja. + wpinamy (ja tak wpiąłem) do 2 kostki, 8 i 11 (liczymy od lewej) oraz pod końcówkę 30 przekaźnika przez oprawę bezpiecznika. Do tych połączeń najlepiej użyć kabla 1,5mm2.

13. Masę podłączamy do drugiego zasilania i pod końcówkę 85 przekaźnika.

14. Do przewodu od zasilania pompki wlutowujemy diodę oraz wstawiamy podstawę bezpiecznika z bezpiecznikiem 5A i łączymy to z 10 kostką sterownika, dołączamy tam także przewód startujący piec oraz od panelu climatronica.

15. Z kostki 9 prowadzimy kabel do końcówki 86 przekaźnika.

16. Końcówkę przekaźnika 87 łączymy z przewodem od bezpiecznika 22 czyli start wentylatorów.

17. Do kostki nr 1 sterownika dołączamy przewód od sygnalizacji.

18. Wkładamy bezpieczniki 15A na zasilanie i 10A na wentylatory.

19. Według instrukcji programujemy sterownik - kanał 1 na 30 minut, 2 na 15 i czwarty to sygnalizacja czyli przestawiamy odpowiednie zworki. Oczywiście kanały mają pracować w trybie monostabilnym i z możliwością wcześniejszego wyłączenia.

20. Jako że konstrukcja sterownika nie pozwala na załączenie 2 kanałów jednym przyciskiem do odpalania ogrzewania musimy wcisnąć przycisk 1 i 2 na pilocie - kanał 1 to start ogrzewania a 2 to 15 minutowa zwłoka w uruchomieniu wentylatorów. Załączenie każdego kanału sygnalizowane jest jednym mignięciem kierunkowskazów, wyłączenie dwoma. Ma to też taką zaletę że jak silnik jest ciepły i musimy zostawić kogoś w samochodzie to załączamy wszystko przyciskiem 1 i w aucie nikt nie zmarznie.
Piec powinien wystartować, trzeba sprawdzić czy wszystko działa należycie, czy nic nie grzeje się, nie śmierdzi spalonym kablem  :curve:.

21. Montujemy osłonę deski i progów.

22. Cieszymy się własnoręcznie zrobionym ogrzewaniem postojowym  :vwclubpolska:

W Sharanach przedliftowych z piecem D3WZ należy zamontować dodatkową pompę cieczy - dla uproszczenia może być ona pod autem w okolicy pieca.

Koszt całości powinien spokojnie zamknąć się w 150 zł w zależności od ilości wypitego browaru  :D
Na tą operację najlepiej wybrać ciepły dzień lub zrobić to w ciepłym garażu. Przyda się pomoc drugiej osoby.
Czas w zależności od chęci i wprawy ok. 4 - 6 godzin


Za pomoc w realizacji dziękuję kolegom: @grzesiekm i @dmusek
 

Tagi wątku: