Silnik
1.6 TDI CR serii
EA189 pojawił się na rynku w marcu 2009 roku i chociaż bazuje na większym 2.0 TDI CR, to różni się od niego kilkoma rozwiązaniami. W porównaniu do większego silnika zredukowano jego masę (o około 6 kg) i zmniejszono pojemność skokową poprzez ograniczenie średnicy cylindrów i skoku tłoków. Motor 1.6 TDI otrzymał także zmodyfikowane tłoki, które w porównaniu do tych z silnika 2.0 TDI nie posiadają panewek korbowodowych.
Nowoczesna konstrukcja wykorzystuje układ Common Rail i zastosowano w niej m.in. aluminiową, 16-zaworową głowicę, piezoelektryczne wtryskiwacze, plastikowy kolektor ssący, dwumasowe koło zamachowe, turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek i filtr cząstek stałych. Co ciekawe, silnik pozbawiono wałków wyrównoważających - za tłumienie drgań odpowiada hydrauliczne zawieszenie silnika.
Początkowo jednostka była dostępna w dwóch wariantach: 90 i 105 KM, które dysponują odpowiednio 230 i 250 Nm momentu obrotowego.
Nieco później pojawiła się słabsza wersja 75-konna (195 Nm), która napędzała samochody segmentu B (Fabia, Polo) oraz zarezerwowana dla użytkowego Caddy odmiana 102-konna. W 2014 roku pojawiły się nowe warianty o mocy 110 i 120 KM – ten pierwszy debiutował pod maską Golfa Sportsvana, drugi napędza najnowszą generację Passata.
Odmiana 110 KM zadebiutowała pod maską Golfa Sportsvan, a 120-konna w Passacie B8 2015. Nowoczesny i oszczędny napęd W codziennej eksploatacji motor 1.6 TDI wypada lepiej niż dobrze. Cechuje się niezłą efektywnością i niskim spalaniem – podczas spokojnej jazdy średnie zużycie wynosi ok. 5 l/100 km, choć oczywiście wiele zależy od masy własnej pojazdu, w którym zamontowano ten silnik.
Pomimo niezbyt wygórowanej mocy silnik udanie radzi sobie ze sprawnym napędzaniem szerokiej gamy modeli koncernu VAG – znajdziemy go w większości reprezentantów segmentów B, C i D. Oczywiście, nie ma mowy tu mowy o szalonych sprintach, ale w codziennej, spokojnej eksploatacji osiągi okazują się w zupełności wystarczające. Jak przystało na niewielkiego diesla, ogromną zaletą jest umiarkowany apetyt na paliwo - osiągnięcie średniego spalania w okolicach 5-6 litrów na 100 kilometrów w zależności od modelu nie powinno być wielkim problemem.
Silniki 1.6 TDI CR (Common-Rail) |
Silnik | Seria | Poj. skok. | Typ silnika | Moc | Max moment obr. | Kod | Okres prod. | Modele |
1.6 TDI | EA189 | 1598 cm³ | diesel R4 | 75 KM | 195 Nm/1500-2500 | CAYA CAYE | 2009-2015 | Caddy IV Polo V |
1.6 TDI | EA288 | 1598 cm³ | diesel R4 | 80 KM | 230 Nm/1500-2250 | DGTC | 2017-2019 | Polo VI |
1.6 TDI | EA288 | 1598 cm³ | diesel R4 | 90 KM | 230 Nm/1400-2700 | CAYB CRKA CLHB | 2009-2020 | Golf VII Polo V |
1.6 TDI | EA288 | 1598 cm³ | diesel R4 | 95 KM | 230 Nm/1500-2500 | DGDT | 2017-2020 | Polo VI T-Cross |
1.6 TDI | EA189 | 1598 cm³ | diesel R4 | 102 KM | 250 Nm/1500-2500 | CAYD | 2009-2015 | Caddy III |
1.6 TDI | EA189 | 1598 cm³ | diesel R4 | 105 KM | 250 Nm/1500-2500 | CAYC CLHA | 2009-2014 | Golf VII Jetta V/VI Passat B6 Passat B7 Polo V |
1.6 TDI | EA288 | 1598 cm³ | diesel R4 | 110 KM | 250 Nm/1500-3000 | CRKB | 2014-2017 | Golf VII Golf Sportvan Touran II |
1.6 TDI | EA288 | 1598 cm³ | diesel R4 | 115 KM | 250 Nm/1500-3250 | DGDA DGDB DDYA | 2016-2020 | Golf VII Tiguan II Touran II T-Roc |
1.6 TDI | EA288 | 1598 cm³ | diesel R4 | 120 KM | 250 Nm/1500-2000 | DCXA DCZA | 2014-2019 | Passat B8 |
Silnik 1.6 TDI - zalecenia serwisoweInterwały przeglądowe - serwis określa dokładne dane dotyczące interwałów międzyprzeglądowych po numerze VIN samochodu – konkretnej marki, modelu i roku produkcji. Mimo że większość serwisów ASO stosuje wydłużone interwały międzyprzeglądowe (long life), mechanicy zalecają wymianę oleju co 15 tys. km. Należy też pamiętać o stosowaniu specjalnego oleju (o niskiej zawartości popiołów) do silników Diesla z filtrem cząstek stałych.
Wymiana paska rozrządu - również jest ustalana po numerze VIN samochodu – interwał może wynosić 150 lub 180 tys. km. Choć nie słychać o problemach z zerwanymi paskami bądź awariami napinacza lub pompy wody, w polskich warunkach radzimy nie przekraczać 150 tys. km.
Silnik 1.6 TDI - materiały eksploatacyjneSmarowanie - VW zaleca olej syntetyczny 5W-30, spełniający normę VW 507.00. Należy stosować olej o niskiej zawartości popiołów – ma wpływ na kondycję filtra cząstek stałych. Poj. układu: 4,3 l.
Rozrząd - pasek rozrządu, rolki prowadzące oraz napinające i pompę wody trzeba wymieniać i zawsze dobierać na podstawie numeru VIN – producent przewiduje interwały co 150 lub co 180 tys. km.
Układ chłodzenia - obsługa ogranicza się do sprawdzenia poziomu płynu i kontroli mrozoodporności. Pojemność układu zależy od modelu z silnikiem 1.6 TDI i wynosi od 8,0 do 9,4 l (z dodatkowym systemem grzewczym).
Silniki 1.6 TDI CR - dane serwisowe |
Czynność | co 15 tys. km | co 30 tys. km | co 60 tys. km | co 150 tys. km | co 180 tys. km |
wymiana oleju* | + | - | - | - | - |
wymiana oleju long life | - | + | - | - | - |
wymiana filtra powietrza** | - | - | + | - | - |
wymiana filtra paliwa** | - | - | + | - | - |
kontrola stanu paska osprzętu | + | - | - | - | - |
wymiana paska osprzętu | - | - | - | - | - |
kontrola stanu paska rozrządu | - | - | + | - | - |
wymiana paska rozrządu | - | - | - | - | + |
*interwał wymiany zalecany przez mechaników. **mechanicy radzą zwiększyć częstotliwość wymiany filtrów paliwa i powietrza do 30 tys. km
Silnik 1.6 TDI z serii EA189 - typowe usterkiWszystkie silniki 1.6 TDI z serii EA189 posiadają w układzie wydechowym suchy filtr cząstek stałych DPF. Opinie na jego temat są mocno zróżnicowane. Z jednej strony właściciele aut użytkowanych głównie w trasie nie mają z nim problemów na przestrzeni 150-200 tys. km. Z drugiej, jeśli samochód spędza dużo czasu w mieście awarii filtra DPF można się spodziewać już po 50-80 tys. km. Warto zatem raz w tygodniu wybrać się na 30 kilometrową podróż po trasie, by filtr mógł zostać wypalony z zalegającej w nim sadzy. Wymiana filtra jest bardzo kosztowna i właściwie nieopłacalna. W zależności od modelu auta i wersji silnika jego cena kształtuje się na poziomie od 4200 zł do ponad 8000 zł!
Przeciętną opinią cieszy się turbosprężarka zastosowana w silniku 1.6 TDI. Wyposażona w zmienną geometrię kierownic, nie grzeszy trwałością a zakup regenerowanej z serwisu oznacza wydatek przekraczający 4000 zł. Zdarza się jednak, że awarii ulega tylko zawór sterujący jej pracą, a naprawa zamyka się w kwocie 1000 zł. Zdaniem niektórych mechaników niedomagania turbin, to wynik długiego interwału wymiany oleju - tryb longlife.
Zdarzają się przypadki wycieków oleju spod uszczelki pod głowicą, z tym że problem nie jest nagminny, ale użytkownikom każdego nowoczesnego diesla radzę kierować się zasadą „zaufanie plus kontrola”. Generalnie trwałość silnika 1.6 TDI jest dobra. Przynajmniej na razie, bo trzeba pamiętać, że to stosunkowo młody napęd - wiele samochodów z nim pod maską nie pokonało jeszcze 150-200 tys. km.
Turbodiesel 1.6 TDI uchodzi za udany napęd, pozbawiony błędów technologicznych. Nie oznacza to, że jednostka ta jest wolna od problemów. Najczęstsze są uszkodzenia wtryskiwaczy, czułych na niską jakość paliwa. Inne kłopoty dotyczą: zapchania filtrów cząstek stałych, niedomagań turbosprężarek, wycieków oleju z silnika (mogą być związane z uszkodzeniem uszczelki pod głowicą). Poza tym znamy losowe przypadki awarii dwumasowego koła zamachowego.
Usterki wtryskiwaczyOBJAWY - spadek mocy, kłopoty z uruchomieniem silnika, nierówna praca.
NAPRAWA - uszkodzenia piezoelektrycznych wtryskiwaczy to następstwo stosowania paliwa o niskiej jakości. Na szczęście rzadko się zdarza, żeby psuły się wszystkie naraz. Koszt ich regeneracji to ok. 800 zł. Mechanicy zalecają wymianę filtra paliwa nie rzadziej niż co 30 tys. km!
Wycieki oleju i stan turbinyOBJAWY - ślady oleju na bloku silnika, niewielki ubytek środka smarnego.
NAPRAWA - zaznaczamy: problemu nie można zakwalifikować do typowych awarii. Jednak podczas rozmów z mechanikami wątek aut z przepaloną uszczelką (nieszczelności kanału olejowego) niekiedy się powtarza. Zdecydowaliśmy się o tym wspomnieć, żeby osoby przymierzające się do zakupu aut z rynku wtórnego zwróciły na to uwagę. Przy okazji radzimy sprawdzić stan turbosprężarki – w przypadku egzemplarzy z długim interwałem wymiany oleju spotkaliśmy się z sygnałami o przedwczesnych uszkodzeniach turbiny.
Problemy z filtrem DPFOBJAWY - zaświecenie się kontrolki ostrzegawczej, nierówna praca silnika, spadek mocy.
NAPRAWA - problem szybko zapychających się filtrów DPF jest powszechnie znany i dotyczy głównie aut eksploatowanych na krótkich dystansach. W przypadku silnika 1.6 TDI sprawa wygląda podobnie – pojazdy użytkowane na dalekich trasach rzadko się zmagają z usterkami DPF-u, natomiast auta eksploatowane w miastach o wiele częściej zawodzą. Radzimy nie zaniedbywać problemu – wymiana uszkodzonego filtra DPF jest droga!
Problemy z zaworem recyrkulacji spalin EGROBJAWY - pojawia się komunikat o błędzie 7343 (błąd potencjometru EGR g212).
NAPRAWA - problem jest o tyle poważny, że w silniku 1.6 TDI zawór recyrkulacji spalin i chłodnica spalin wraz z klapą stanowią jeden element. W rezultacie jego awaria wiąże się ze sporym kosztem naprawy. EGR wraz z chłodnicą kosztuje ok. 1200 zł a jego wymiana to dodatkowe 150 zł.