Autor Wątek: Aktywny tempomat  (Przeczytany 14458 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline niepassat

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 67
  • Pomógł: 4
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: 150 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: KT
Aktywny tempomat
« dnia: 04 - Maja - 2017 - 20:07:03 »
Mam wersję z aktywnym tempomatem ACC.

I jedna rzecz mnie wkurza: nie ma trybu zwykłego tempomatu. Dostępne są dwa tryby: ACC i ogranicznik prędkości. Czasami są takie warunki na drodze, że ACC moim zdaniem nie wyrabia - w SPORT za bardzo szarpie a w NORMAL z kolei za wcześnie zwalnia. Eksperymentowałem też z różnymi ustawieniami odległości. No i jeszcze jak śnieg oblepi czujnik (parę razy mi się zdarzyło) to właściwie zostajemy bez tempomatu.
Krótko mówiąc czasami tęsknię za zwykłym tempomatem.

Czy ktoś może coś wie czy taki tryb można uzyskać za pomocą jakiegoś magicznego softu ?
 

Offline WuWojtas

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 95
  • Pomógł: 9
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: 150 KM
  • Napęd: 4x4
  • Rej: FZ
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #1 dnia: 04 - Maja - 2017 - 20:35:50 »
Mam ten sam dylemat, lepiej nie mogłeś tego opisać. Jeszcze nie znalazłem żadnego rozwiązania, ale może ktoś ma... Czekamy

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

------------------------------------------------------------------------------------
Tiguan II 2.0 TDI 150 KM, 4Motion, DSG-7 + pakiet Offroad
 

Offline arekp

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 330
  • Pomógł: 52
  • Moc: ?? KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #2 dnia: 04 - Maja - 2017 - 21:07:11 »
Podobnie jak Was, drażnił mnie brak zwykłego tempomatu. W czasie przeszłym, gdyż uświadomiłem sobie inną kwestię.

Mamy auto wypchane elektroniką tak bardzo, że moi koledzy z wysokimi modelami Mercedesa czy Audi patrzą z zazdrością.


Teraz wyobraźcie sobie sytuację, kiedy jakiś niedzielny kierowca, przyzwyczajony do tej tony elektroniki w samochodzie - w tym aktywnego tempomatu - jest przyzwyczajony do tego, że auto myśli za niego, ale w przypadku ograniczenia widoczności dla czujników włącza sobie manualny tempomat i rozwala Wam tył. Ot tak, po prostu w Was wjeżdża. Powiedzmy, Wy jedziecie 50km/h, a on z prędkością 100km/h. Przypominam, niedzielny kierowca.


Finalnie, wybór ACC / brak tempomatu przy słabej widoczności dla automatu ... wolę brak automatu niż manualną alternatywę, ze względu na przyzwyczajenia i brak należytej uwagi na drodze u nnych kierowców.
 

Offline Toomasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 151
  • Pomógł: 6
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: 150 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WS
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #3 dnia: 04 - Maja - 2017 - 21:16:50 »
NORMAL z kolei za wcześnie zwalnia

A mi się dobrze jeździ zwłaszcza z przyczepką i toną obciążenia  ;-)

Jeżeli stwierdzam że niepotrzebnie zwalnia (np. skręca przede mną auto i droga robi się wolna) to po prostu przyciskam pedał gazu i już nie zwalnia - wyrównuje do prędkości zadanej i wszystko.

To nie jest auto autonomiczne i mamy nim jeździć tak jakby tych systemów nie było - czasami ułatwiają a czasami próbują nas "sprowadzić na manowce" ale to kierowca odpowiada i podejmuje ostateczną decyzję tak jak pilot samolotu (i zrobił się wątek polityczny  ;-)  )

Pozdrawiam
 

Offline niepassat

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 67
  • Pomógł: 4
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: 150 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: KT
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #4 dnia: 04 - Maja - 2017 - 21:56:39 »
Nadal wolałbym mieć tryb zwykłego tempomatu ale zgadzam się z tym, że taka konfiguracja jak jest w naszych autach jest BEZPIECZNA.

Chociaż nie do końca... miałem w zimie taki przypadek:
Wjechałem na autostradę, włączyłem ACC. Jedno, drugie, trzecie auto namierzone wygląda, że jak zwykle OK. Nagle coś minie tknęło, że coś za blisko podjeżdżam do auta, które jest przede mną. Patrzę na ekran - nie wykrył go! a już jestem całkiem blisko. Depnąłem hamulec. I badam co jest. Okazało się - prawdopodobnie z powodu częściowego oblodzenia (była zima) radar nie widział osobówek. Ciężarówki i autobusy widział. Ale najgorsze jest to, że SYGNALIZOWAŁ AWARII !!! Więc kierowca myśli, że radar go pilnuje a tu nagle na radarze wjeżdża komuś w d..ę. Zjawisko trwało dobre 30 min, aż zalepił się na dobre i pokazał awarię.

Więc druga (a może trzecia) strona medalu jest taka, że na zwykłym tempomacie kierowca i tak kierowca podświadomie czuwa a na ACC może się znieczulić i w razie przypadku jaki opisałem będzie bum.
 

Offline Kabe

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 317
  • Pomógł: 55
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 1.4 TSI ACT
  • Kod: CZEA
  • Moc: 150 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: WE
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #5 dnia: 04 - Maja - 2017 - 21:59:20 »
Jestem świeżo po zrobieniu ponad 2000 km autostradami, cały czas jechałem na ACC. (w innym właściwym temacie opisze spalanie z trasy)
Droga to: Warszawa - Poznań - Berlin - Hamburg i do Dani (Legoland), następnie po kilku dniach powrót.

Osobiście ACC mam obecnie ustawione na NORMAL oraz odległość na bardzo małą (przestawiłem na taką jako domyślną by ciągle nie przełączać ze średniej). Przy takich ustawieniach jazda autostradowa dla mnie wydaje się optymalna, a jak powyżej, przetestowałem ją na długiej trasie. Tylko przy takiej odległości jadąc za innym autem mogłem spokojnie wyprzedzać lewym pasem tak jak jadący przede mną i wracać na prawy pas za nim bez "próbowania przez ACC" wyprzedzania tego auta w momencie gdy wróciło na prawy pas a ja jeszcze nie zdążyłem. Dla mojego komfortu ustawiony miałem tempomat na o ~10km/h większą prędkość niż auto przede mną, wtedy nie musiałem w ogóle zmieniać prędkości podczas jazdy.
Inna sprawa że kultura jazdy za granicą jest trochę inna, przy dużym ruchu na polskich drogach auta jadą czasem tak blisko na "ogonie" a inne z prawego pasa wpychają na siłę, nawet próbując czasem wyprzedzać z prawej strony, że w takiej dynamicznej sytuacji na drodze generalnie tempomat się nie przydaje i to żaden :-)
Według mnie na ACC bardzo komfortowo się jedzie przy prędkościach autostradowych bo przy takich nikt się nie wpycha jak odległość jest ustawiona na bardzo małą, przy mniejszych prędkościach jest ta odległość na tyle duża że inni się wpychają i "psują jazdę" bo ACC ciągle zwalnia.

Jeżeli stwierdzam że niepotrzebnie zwalnia (np. skręca przede mną auto i droga robi się wolna) to po prostu przyciskam pedał gazu i już nie zwalnia
Potwierdzam, to w skrajnych przypadkach pomaga/ratuje jak elektronika jest za mało przewidująca.
Dodatkowo jak zbliżam się do auta poprzedzającego na prawym pasie i włączam lewy migacz chcąc go za chwilę wyprzedzić to ACC już nie wyhamowuje tak od razu mimo że widzi to auto, rozpoznaje migacz jako znak że za chwilę nastąpi zmiana pasa i nie musi zwalniać.
 

Offline arekp

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 330
  • Pomógł: 52
  • Moc: ?? KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #6 dnia: 04 - Maja - 2017 - 22:01:28 »
na zwykłym tempomacie kierowca i tak kierowca podświadomie czuwa a na ACC może się znieczulić i w razie przypadku jaki opisałem będzie bum.

Zgadzam się z tym, że ACC znieczula. Tyle, że ktoś znieczulony ACC i przełączony w tryb manualnego tempomatu, jest większym zagrożeniem.


Jest dodatkowa kwestia. Emergency assist. Idea super. Auto się zatrzyma, jeśli kierowca nie reaguje. Tyle, że przy masakrycznie niebezpiecznym (nie)działaniu Lane Assist, Emergency Assist nie zdąży mnie zatrzymać zanim znajdę się w rowie, lub co gorsze na przeciwnym pasie. Testowałem.
 

Offline Kabe

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 317
  • Pomógł: 55
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 1.4 TSI ACT
  • Kod: CZEA
  • Moc: 150 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: WE
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #7 dnia: 04 - Maja - 2017 - 22:11:44 »
Tyle, że przy masakrycznie niebezpiecznym (nie)działaniu Lane Assist, Emergency Assist nie zdąży mnie zatrzymać zanim znajdę się w rowie, lub co gorsze na przeciwnym pasie. Testowałem.

Jakie masz uwagi do Lane Assist? U mnie działa rewelacyjnie.
Czy włączoną masz w ustawieniach funkcję "Adaptacyjne prowadzenie po torze"? Bez tego Line Assist tylko blokuje przekraczanie linii i odbija się na pasie jak pijak :-). Natomiast z włączoną funkcją prowadzenia po torze jedzie jak auto autonomiczne, czyli trzyma się cały czas środka pasa korygując tor jazdy bardzo delikatnie, tak jak bym ja to robił. Do tego stopnia dobrze mu to idzie, że jadąc autostradą raz na ~10-15 sekund tylko poruszałem minimalnie o jakiś milimetr kierpownicą w którąś stronę by widział tylko przyłożoną siłę na kierownicy, a on cały czas kieruje właściwie za mnie. Oczywiście rączkę/rączki mam cały czas na kierownicy ale jadę z dużym komfortem nawet na zakrętach.
 
Ale może tylko u mnie działa to tak dobrze ...   
 

Offline Siemek

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 15
  • Pomógł: 2
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: ?? KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: FSW
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #8 dnia: 05 - Maja - 2017 - 10:15:06 »
Przyznam, że też ostatnio o tym myślałem i wolałbym normalny tempomat. Trochę mnie irytuje jeśli np. jest większy ruch, wszyscy jadą 150-160, ACC do 160 działa i wtedy to jest ciągłe zmienianie pasów, zwalnianie, czasem zareaguje na ciężarówkę kiedy jestem już na drugim pasie.
ACC jest fajne jak się jedzie po prawie pustej drodze albo nie u nas na eskach i autostradach.
@arekp Nie wiem jakby to miało niby uśpić czujność. Ten zwykły tempomat. Czujność usypiają wszystkie inne systemy a jeszcze mogą nie zadziałać - o czym też koledzy wyżej pisali.
Wieczorem na pustej autostradzie to faktycznie jest takie  prawie autonomiczne auto - trzyma się pasa, pilnuje prędkości i otoczenia, zmienia światła. Jednak wolę sam mięć więcej kontroli i żeby system w razie "w" mnie wyratował - jak się zagapię albo będzie mało czasu na ludzką reakcję. Dodatkowo Lane Assist przy remontach nie raz prawie mnie zepchnął na drugi pas albo do rowu. Od niedawna po prostu wyłączam albo kurczowo trzymam kierownicę.
Przez pierwsze parę tygodni jeździłem sobie tak właśnie oddając kontrolę systemowi i to tylko usypiało czujność. Nawet wtedy i tak nie czułem, żeby auto w pełni ogarniało sytuację.
Człowiek jeszcze może nie wiedzieć co nie działa (obok znaków itp.) dopóki nie będzie potrzeby użycia jakiegoś systemu.
 

Offline Kabe

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 317
  • Pomógł: 55
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 1.4 TSI ACT
  • Kod: CZEA
  • Moc: 150 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: WE
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #9 dnia: 05 - Maja - 2017 - 10:29:55 »
np. jest większy ruch, wszyscy jadą 150-160, ACC do 160 działa i wtedy to jest ciągłe zmienianie pasów, zwalnianie, czasem zareaguje na ciężarówkę kiedy jestem już na drugim pasie.

No tak na początku była ta starsza wersja ACC do 160km/h w Tiguanie, dopiero chyba od roku produkcji 2017 wprowadzili już nowszą wersję do 210km/h i ja taki właśnie mam. Bezsprzecznie 160 to za mało bo najwygodniej jest ustawić prędkość o 10km/h więcej niż się jedzie i jeśli trzymamy się na autostradzie prędkości 160-165km/h to najlepiej jest ustawić 170 czy jeszcze ciut więcej.
 

Offline kuba73

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 28
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: ?? KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: WF
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #10 dnia: 02 - Czerwca - 2017 - 18:58:56 »
No tak na początku była ta starsza wersja ACC do 160km/h w Tiguanie, dopiero chyba od roku produkcji 2017 wprowadzili już nowszą wersję do 210km/h i ja taki właśnie mam. Bezsprzecznie 160 to za mało bo najwygodniej jest ustawić prędkość o 10km/h więcej niż się jedzie i jeśli trzymamy się na autostradzie prędkości 160-165km/h to najlepiej jest ustawić 170 czy jeszcze ciut więcej.
U mnie ACC działa do 160 km/h (auto z drugiej połowy 2016r) rzeczywiscie 160 km to chwilami trochę za mało zwł na niemieckich autostradach...
 

Offline Toomasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 151
  • Pomógł: 6
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: 150 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WS
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #11 dnia: 13 - Grudnia - 2017 - 17:42:13 »
Czy wyskakuje wam czasami na wyświetlaczu " HAMUJ" w czasie jazdy na  tempomacie aktywnym. Zdarzyło mi się kilka razy oczywiście w sytuacji gdzie ktoś przede mną hamował zbyt ostro. To oznacza że aktywny tempomat nie radzi sobie i potrzebuje pomocy kierowcy w zatrzymaniu samochodu ???
 

Offline rk

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 365
  • Pomógł: 62
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: CHHB
  • Moc: 220 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZS
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #12 dnia: 13 - Grudnia - 2017 - 19:26:19 »
Tak wyskakuje:). Znaczy to dokładnie to co podejrzewasz. W jednym z wątków opisałem mniej więcej jakiej deakceleracji można się spodziewać.

Im większy odstęp utrzymujesz tym mniejsza szansa, że dojdzie to takiej sytuacji. To samo tyczy się jazdy np. 200km/h i jak z daleka widać kogoś jadącego bardzo wolno. Lepiej wtedy hamować zanim takie auto znajdzie się w zasięgu działania tempomatu.
 

Offline Gecon

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 25
  • Pomógł: 1
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: 150 KM
  • Napęd: FWD
Odp: Aktywny tempomat
« Odpowiedź #13 dnia: 16 - Grudnia - 2017 - 04:44:28 »
Witam.
Co prawda moje auto jeszcze nie zjechało z taśmy produkcyjnej ale mam podobne odczucia co do ACC, siedzę trochę w platformie MQB wiec będziemy modzic te „ACC” jak odbiorę auto, jak ktoś by był zainteresowany to mogę uaktywnić ACC z 160 do 210 ale to wszystko zależy jaki radar siedzi w aucie. Pizdrawiam :bry:
 

Tagi wątku: tempomat ACC