Panowie wielu z Nas aby zaoszczędzić parę złotych, kupuje opony zimowe na rożnych aukcjach w internecie nie zważając na datę produkcji i kraj na jaki wydano homologację danej opony. To duży BŁĄD!!!
Bardzo często opony renomowanych producentów produkowane są w Chińskich fabrykach na różne rynki. Normy jakie obowiązują opony przeznaczone na drogi Europy, USA czy też Chin diametralnie mogą się między sobą różnić. I tak np. dla opon produkowanych do Europy i USA mogą mieć bardzo podobne parametry bezpieczeństwa a już te przeznaczone tylko na rynek Chiński mogą nie spełniać tych samych norm obowiązujących w EU i USA. Prawo Chińskie jest dość liberalne i pobłażliwe w stosunku do produktów motoryzacyjnych dopuszczonych na ich wewnętrzny rynek. Wystarczy spojrzeć na testy zderzeniowe, typowo Chińskich marek samochodowych dostępnych tylko w KRL i zastanowić się jak wypadły by w testach opony zimowe przeznaczone tylko na ten sam rynek.
Głównym oznakowaniem opon dopuszczonych do sprzedaży i użytkowania opon w Europie jest znak ”ECE”. Znakiem „ECE“ producent potwierdza, że przy produkcji opony stosował się do europejskiej regulacji ECE R30
PDF/eng /
PDF/tłumaczony. Widoczne jest to przez wybite na boku opony „E”.
Połączenie litery "E” i kodu liczbowego (umieszczona w okręgu lub prostokącie) określa Państwo Członkowskie UE, które udzieliło homologacji zgodności opony z tą normą i uzyskało homologację uprawniającą do obrotu na rynku europejskim. Homologacja taka zostaje udzielona oraz zostaje przyznany numer homologacji części w odniesieniu do każdego typu opony.
Następnie widoczne są dwie cyfry, określające serię Regulacji, zgodnie z którą opona została zatwierdzona:
- "02” dla Regulacji 30 E.C.E. dotyczącej opon do samochodów osobowych
- „00” dla Regulacji 54 E.C.E. dotyczącej opon do samochodów dostawczych
Po dwóch pierwszych cyfrach występują cyfry oznaczające rodzaj zatwierdzenia "ECE" Opony, które zostały ponadto poddane testowi i spełniają limity hałasu "mijania” mogą być oznaczone innym znakiem "ECE" z literą "-S” (z języka angielskiego sound - dźwięk).

Brak symbolu E - opona taka nie może być używana w krajach Unii Europejskiej z wyłączeniem celów wyścigowych lub eksportowych.
Oznaczenia kraju i fabryki zamieszczone są na boku opony w pobliżu symbolu DOT (daty produkcji opony).
Kod | Kraj | Kod | Kraj |
E1 | Niemcy | E21 | Portugalia |
E2 | Francja | E22 | Federacja Rosyjska |
E3 | Włochy | E23 | Grecja |
E4 | Holandia | E24 | Irlandia |
E5 | Szwecja | E25 | Chorwacja |
E6 | Belgia | E26 | Słowenia |
E7 | Węgry | E27 | Słowacja |
E8 | Czechy | E28 | Białoruś |
E9 | Hiszpania | E29 | Estonia |
E10 | Jugosławia | E31 | Bośnia i Harcegowina |
E11 | Wielka Brytania | E32 | Łotwa |
E12 | Austria | E34 | Bułgaria |
E13 | Luksemburg | E37 | Turcja |
E14 | Szwajcaria | E40 | Macedonia |
E16 | Norwegia | E43 | Japonia |
E17 | Finlandia | E45 | Australia |
E18 | Dania | E46 | Ukraina |
E19 | Rumunia | E47 | RPA |
E20 | Polska | E48 | Nowa Zelandia |
Przykładowe kody fabryk wchodzące w skład oznaczeń:A5 - TC Dębica S.A., fabryka w Dębicy
B5 - Michelin, fabryka w Olsztynie- dawny Stomil Olsztyn S.A.
HW - Continental AG, fabryka w Czechach
8C - Firestone- France S.A., fabryka we Francji
H1 - Michelin, fabryka w Hiszpanii
Warto też pamiętać, że nie wszystkie opony podlegają homologacji "ECE". Opony przeznaczone do użytku poza obszarem Europy wymagają wyłącznie homologacji obowiązujących w krajach, w których będą użytkowane.
Przy zakupie opony zimowej, ważne jest też to aby zwracać uwagę na datę produkcji opony. Ogólnie wiadomo że opona zimowa aby dobrze się "kleiła" do drogi w zimie, musi być wykonana z innej mieszanki niż opona letnia.
Opony zimowe zawierają więcej krzemionki, przez co są bardziej elastyczne i nie twardnieją w niskich temperaturach zachowując miękkość, a co za tym idzie bezpieczną przyczepność. O ile skład mieszanki nie jest zauważalny gołym okiem to obserwując oponę letnią i zimową można bez trudu dostrzec różnice pomiędzy kształtem bieżnika. Wynika to z tego, że podczas projektowania opony zimowej technolodzy muszą się kierować zupełnie innymi założeniami, niż w przypadku konstruowania opony letniej.
Opona letnia ma mniej lamelek, rowków i nacięć, ponieważ służy najczęściej do poruszania się po suchej nawierzchni, gdzie im większa powierzchnia styka się z podłożem, tym większa jest przyczepność. Za odprowadzanie wody służą w letnim ogumieniu specjalne kanały.
W oponie zimowej znajdziemy dużo większą ilość lamelek i nacięć. Dzięki temu opona "wgryza" się w śnieg zwiększając tym samym przyczepność, tak ważną podczas zimowej jazdy. Dodatkowo dzięki szerokim rowkom centralnym odprowadzane jest błoto pośniegowe i woda.
Proces starzenia się opon zimowych powoduje zwiększanie się twardości gumy, w wyniku czego pogarsza się skuteczność jej dopasowania do mikronierówności nawierzchni.
Dlaczego starsza opona zimowa hamuje gorzej?Zanim podejmiemy decyzję o zakupie powinniśmy najpierw wiedzieć, jakie parametry powinny mieć nasze opony. Chodzi o rozmiar, klasę i indeks prędkości. Te informacje zawarte są w instrukcji pojazdu. Opona zimowa musi oczywiście mieć nabity symbol M+S, co oznacza, że nadaje się do jeżdżenia po śniegu i błocie pośniegowym. Kupując oponę zimową musimy przyjąć jakieś kryteria zakupu.
Nie kierujmy się tylko ceną, która nie zawsze jest wyznacznikiem bezpieczeństwa.
Zapraszam do dyskusji i wymiany doświadczeń.
Opracowanie: pretor
Źródło: internet