Witam.
Widząc jak wielu kierowców ma problem z właściwym i wiarygodnym zmierzeniem: ile pali ich auto, zamieszczam mały poradnik z opisem jak prawidłowo wykonać tą czynność.
Na początek na przykładzie Sharana I, parę fotek jak wygląda wlew paliwa i z czego się składa:
(Wlew paliwa)
(Wlew paliwa, zamykanie: bolec otwarty i zamknięty)
(Zlewka paliwowa: odprowadza namiar przelanego paliwa)
(Wlew paliwa: odpowietrznik) Budowa:1. Klapka, korek, wlew.
2. Zlewka: do odprowadzenia nadmiaru przelanego paliwa.
3. Odpowietrznik: służy do usunięcia zabezpieczenia, w postaci poduszki powietrznej w zbiorniku paliwa.
Punkt po punkcie wytłumaczę od czego należy zacząć aby uzyskać wiarygodny wynik spalania paliwa w naszym aucie.
1. Tankujemy nasze auto po sam korek, w autach marki VW mamy do dyspozycji odpowietrznik który znajduje się we wnętrzu wlewu paliwa.
2. Po każdym odbiciu i dolaniu paliwa po sam korek (widać paliwo w wlewie), naciskamy odpowietrznik palcem (najlepiej w foliowej rękawiczce) i trzymamy aż przestaniemy słyszeć syk i bulgotanie. Czynność tą powtarzamy tyle razy aż paliwo nie będzie schodziło po naciśnięciu odpowietrznika i widać go będzie we wlewie.
3. Zapisujemy sobie stan licznika lub zerujemy wskazania dzienne.
4. Udajemy się w trasę i jedziemy z założoną szybkością.
5. Po przejechaniu założonego przez nas odcinka pomiarowego, zjeżdżamy na stację paliwową i tankujemy znowu po sam korek (stosując dokładnie ten sam schemat tankowania z odpowietrznikiem jak wcześniej).
6. Zapisujemy sobie ilość zatankowanego paliwa.
7. Liczymy spalanie paliwa na przejechanym odcinku.
Dla przykładu: przejechaliśmy
782 km i nalaliśmy
56,51 litra paliwa, więc dzielimy ilość zatankowanego paliwa (w tym przypadku to
56,51 L) przez ilość przejechanych testowo kilometrów (
782 km)
56,51 : 782 = 0,07226343 więc średnie spalanie naszego auta, to:
7,23 L na 100 km (w zależności jak zaokrąglimy końcówkę wyniku i jak bardzo chcemy być dokładni).
Pamiętajmy też, że większość liczników w autach, zawyża aktualną prędkość i ilość przejechanych kilometrów, przy standardowych/fabrycznych rozmiarach kół. Nawet nieznacznie zmieniając średnicę zewnętrzną opony, uzyskujemy inne wyniki spalania (wyższe/niższe), przy tych samych warunkach jazdy.
Zapytacie się czy metoda z użyciem odpowietrznika jest bezpieczna ?
Objętość paliwa w temperaturze referencyjnej 15°C
Paliwa mineralne są produktami, które podlegają dość dużym wahaniom objętości w zależności od temperatury. Wraz ze wzrostem temperatury paliwo zwiększa swoją objętość.
Na przykład 10 000 litrów typowego oleju napędowego o temperaturze 15°C, po ochłodzeniu do temperatury 4°C będzie miało objętość tylko 9 908 litrów.
Całość zagadnienia rozszerzalności paliwa, opisana jest w Systemie Obsługi Stacji paliw w pliku PDF na stronie 49-50.
Jeżeli zatankujecie swoje auto metodą z użyciem odpowietrznika i wybieracie się w trasę minimum 30-40 km to nie macie się czego obawiać. Na pewno nie powinno się tankować auta po korek i wstawić go w okresie letnich upałów do garażu lub zostawiać na mocno osłonecznionym parkingu. Wtedy temperatura zewnętrzna może doprowadzić do takiego wzrostu ciśnienia w zbiorniku paliwa że teoretycznie może nastąpić jego rozszczelnienie i w następstwie nawet wybuch oparów.
Życzę powodzenia w testowaniu spalania paliwa i zapraszam do dołączenie do VW ClubPolska na stronce:
http://www.motostat.pl/clubs/info/id/202