Autor Wątek: DIAGNOSTYKA VCDS: samodzielna ocena stanu pompowtryskiwaczy  (Przeczytany 3122 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5617
  • Pomógł: 1019
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
DIAGNOSTYKA VCDS: samodzielna ocena stanu pompowtryskiwaczy
« dnia: 23 - Października - 2023 - 10:37:48 »
Pompowtryskiwacze – Są bardzo trwałe, powinny wytrzymać przebiegi rzędu 500 000 km. W Polsce przebiegi licznikowe do pierwszej awarii są znacznie krótsze – wynika to z „korekty” przebiegu lub złej jakości paliwa, /z pominięciem awaryjnych Siemensów w modelach silników 2.0 TDI/

Pompowtryskiwacz zastąpił w silnikach TDI pompę wtryskową i wtryskiwacz. Składa się ze sterowanego elektrycznie zaworu, oraz mechanicznego układu tłoczenia paliwa, napędzanego wałkiem rozrządu. Ponieważ pasek rozrządu w takich silnikach jest bardziej obciążony, posiada on większą szerokość niż w jednostkach z tradycyjną pompą VP. Poniższe zdjęcie przedstawia pompowtryskiwacz:



Jak samodzielnie sprawdzić stan pompowtryskiwaczy

Na początek - jeśli nie posiadamy - musimy się wyposażyć w interfejs diagnostyczny VCDS /dawny vag-com/, logujemy się do sterownika silnika w bloki pomiarowe gdzie grupa 013 to korekcje dawek paliwa – wartości z tego bloku pokazują o ile miligramów na suw sterownik musi zwiększyć lub zmniejszyć dawkę paliwa na poszczególnych pompowtryskiwaczach, by silnik równo pracował. Dopuszczalne wartości, to -2,8mg do +2,8mg. Sterownik za pomocą czujnika Halla mierzy prędkość obrotową wałka i przy okazji czas między kolejnymi zapłonami. Poprzez korekcję dawek oleju napędowego stara się, by był on identyczny, co zapewnia równą pracę silnika. Przypadek idealny, to korekcje równe 0, w praktyce są to niewielkie odchyłki. Suma wszystkich wartości powinna być jak najbliższa 0. Duże rozbieżności mogą wynikać z uszkodzenia pompowtryskiwacza (np. słabe rozpylanie paliwa) lub nieszczelności w cylindrze (uszczelki pompowtrysku, pierścienie, zawory, uszczelka pod głowicą). Pomiar warto przeprowadzić na rozgrzanym silniku z wyłączonymi odbiornikami (klimatyzacja, ogrzewanie). Przykładowe wskazania stanu pompek /Group 013/:



Stan elektrozaworu pompowtrysku – grupa 018 – podczas pracy silnika na wolnych obrotach jak i podczas ich zwiększania we wszystkich 4 blokach powinny być 0 – oznacza to prawidłową pracę elektrozaworu. Podczas puszczenia pedału przyspieszenia powinny pojawić się tam wartości 4.0. W innych przypadku oznacza to problemy. Jeśli na obrotach biegu jałowego zamiast 0 są inne wartości, oznacza to problemy z wysterowaniem elektrozaworu, brak paliwa (np. zapowietrzony układ) lub brak kontaktu elektrycznego wiązki pompowtryskiwaczy /Group 018/



000 prawidłowa regulacja

poza 000 najczęściej spotykane kody to:
002 sterowanie podczas rozruchu
004 małe dawki wtrysku lub zawór zamknięty
008 osiągnięto maksymalną wartość prądu
016 BIP poza oknem regulacji (np. +/- 100 us)
032 liczba próbkowania zbyt mała
064błąd przetwarzania
128 rozpoznanie BIP (rozpoczęcie momentu wtrysku) było niemożliwe

Dla wyjaśnienia:
128 pojawi ci się podczas jazdy z całkowicie odpuszczonym pedałem przyspieszenia czyli elektrozawór zamknięty lub po "przygazowaniu" na jałowym
004 pojawi się podczas jazdy w czasie częściowego popuszczenia pedału przyspieszenia tj. elektrozawór częściowo przymknięty albo też częściowo otwarty

BIPy – blok 023 – BIP czyli Begining of Injection Period, jest to czas (a właściwie odchyłka) otwarcia elektrozaworu. Sterownik mierzy go, poprzez pomiar czasu w jakim cewka zaworu pobiera prąd. Wynik idealny to 0, czyli zawór otwierał się dokładnie tyle, ile przewiduje oprogramowanie ECU. Jeśli wartość jest dodatnia, to elektrozawór otwierał się dłużej, wartość ujemna, to krótszy czas otwarcia niż przewidział producent. Dłuższy czas może wynikać z oporów, jakie napotyka kotwica elektrozaworu, wskutek np. przytarcia. Czas krótszy, czyli wartość ujemna może oznaczać zbyt mało paliwa w pompowtrysku – np. za niskie ciśnienie oleju napędowego z pompy tandemowej. Prawidłową wartość dla konkretnego silnika wskazują pliki l-code zawarte w katalogu Labels czyli tzw. "dymkni" podpowiadające wartości w poszczególnych blokach.


Na wartości BIP ma wpływ jakość połączeń wiązki elektrycznej, regulacja pompowtryskiwacza i synchronizacja rozrządu. Pomiary warto przeprowadzić na wysokich obrotach, np. 3000 rpm. Bardzo często problemy sprawia wiązka elektryczna – wystarczy wtedy ściągnąć pokrywę zaworów, odpiąć wtyczki od pompowtrysków i delikatnie podoginać w nich konektorki.
 
Podziękował: tomnaj84, Marcino, Frodo, aelo

Tagi wątku: pompowtryskiwacz vcds