Autor Wątek: DPF - pranie, wymiana czy kastracja - co się bardziej opłaca  (Przeczytany 2955 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline macfreak

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 5
  • VW: Passat B6
  • Silnik: 2.0 TDI-PD
  • Kod: BMR
  • Moc: 170 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: PO
DPF - pranie, wymiana czy kastracja - co się bardziej opłaca
« dnia: 03 - Października - 2023 - 11:44:48 »
Passat B6 2.0 TDI-PD 170 KM [BMR], 2006 rok, przebieg 300.000 km.

Hej grupo. Zakładam nowy temat, ponieważ nie mogę znaleść nic podobnego jak mój przypadek.

Ważne informacje:

1. Samochód zakupupiony miał 80g popiołu w filtrze i przebieg 250.000km.
2. Dolna czesc obrotów od 1000 do 1800 mulaste (mało powera) potwierdzone niedoładowaniem w tym całym przedziale obrotow.
3. Turbosprężarka wymieniona na regenerowaną. Nie pomoglo to nic.
4. Zawór sterowania gruszką turbiny wymieniony
5. EGR był zepsuty. Wymieniony i zaadoptowany.

Ktoś mi podpowiedział, że albo wtryski do sprawdzenia, albo filtr DPF moze być zapchany. Prawdopodobnie filtr, ponieważ na ten moment 300.000km i 94g popiolu.

Zleciłem pranie filtra i test turbospręzarki (firma TurboPRO w Przeźmierowie. 2.500zl).
Tego samego dnia, co odebrałem auto, od razu zaczęło wypalać filtr, i wypalal sie moze 40 min. Nigdy tak nie bylo wczesniej. Pod koniec wypalania zapalila sie lampka filtra, co oznacza, ze trzeba udac sie na jakas obwodnice albo autostrade i pojechać stałą prędkośćią. Po 10-15 min. lampka sie zgasiła.
Następnego dnia po ok.. 20-30 kilometrach, znów zaczął się wypalać, wypalał się przez 40 min i na koniec znowu się zapaliła kontrolka filtra. Wyciągnąłem VCDSa. Ilość sadzy w filtrze 20%. Troche dziwne, ze zapaliła się lampka przy tylko 20%.
Nic, nauczyłem się z tym jeździć. Jak wyczuwam że zaczyna wypalać, od razu szukam obwodnicy i 2000 obr na 4. biegu. Robie tak 1-2 razy w tygodniu. 40km. przejade i potem 20 wypalania.
Wyczułem i potwierdziłem VCDSem, że filtr dosyć szybko się wypala z 45% do 22, potem zwalnia z wypalaniem i zwalnia co raz bardziej, im bliżej do 15%. Najniższa obserwowana wartość to 14,5%.
Przypadkowo zauważyłem, ze 15% to taka magiczna granica, kiedy się kończy wymuszane wypalanie (podniesione obroty).

Zatem wnioskuje, że przy wypalaniu, samochod najpierw probuje pasywnie wypalic, jak nie wypali ponizej 15%, to wtedy włącza wymuszone, i podejmuje 3 próby wypalenia. Jeżeli po 3 próbach wypalenia nie zejdzie do 14,9% albo niżej, to wtedy wywala błąd na desce roździelczej.
Juz pare tygodni jeżdze tak, i mogę przewidzieć dokładnie co się stanie kiedy.

Zauważyłem że różnice ciśnień zaraz po wypaleniu filtra są w granicach 6-7 mbar, po przejechaniu moze 10 km, sa w granicach 12-15 mbar, przy normalnej jezdzie po miescie 20-50 mbar. Rano zawsze obserwuje niższe wartości, a w ciągu dnia wyższe. Przy pełnym bucie na czworce z przyczepą kempingową, wartosc 400-450mbar. Jak filtr jest juz zapelniony to wartosci też są wyższe, np. 20-22 mbar.

Tak Sobie pomyslałem, ze moze filtr nie do końca został wyprany, a zresetowany do zera, i może to przekłamuje ze nie potrafi się wypalic do zera.
Podmieniłem wartosc popiołu w filtrze z 0 na 30g, i od razu zawartosc sadzy w filtrze przeskoczyła z wartosci 30% na 20%, i ok. 2x wolniej sie nabijała przez kolejne dni. Jeździłem i obserwowałem. Przy okazji pierwszego wypalania, przebieg bez zarzutu. Wypalił się bez żadnego błędu ale do wartosci 10%. Niżej nie potrafił zejść.

Od razu się nasunęła myśł, że skoro dodałem 30g popiołu, to wypalil się do 10% (a wczesniej bylo 15%), to takie proste rozumowanie:
60g = 5%
90g = 0%.
Tym rozumowaniem dojde do punktu wyjścia, że skoro filtr dopiero się czyści do 0 jeżeli przywrócę jemu wczesniejszą wartość popiołu, to moze wogóle nie był czyszczony ?

Czy może być jeszcze uszkodzony czujnik różnicy cisnień ?
Oddać filtr do sprawdzenia jeszcze raz ? sprawdzic wklad filtra ?
Moze wtryski ? (auto zmierzone na hamowni 163 konie i 344 nM).
Jest cos po za filtrem DPF, co moglo by wpłynąć na taką prace ?

Dlaczego podałem nazwę warsztatu, dlatego że zostawił mnie samego z problemem, nie wykazywał chęci ustalenia przyczyny, mimo ze oddalem jemu auto w jednym kawałku i odebrałem w jednym kawałku. 
Warsztat sam demontował wszystko, sprawdzał, czyścił etc.i ponownie poskładał.
 

Offline tomnaj84

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 2898
  • Pomógł: 875
  • VW: Tiguan I FL
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFGC
  • Moc: 177 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: FK
Odp: DPF - ciekawa historia z "praniem" filtra
« Odpowiedź #1 dnia: 05 - Października - 2023 - 09:29:02 »
Czujnik różnicy ciśnień może mieć z tym związek.  Przy tym przebiegu wyczyścił bym też kanały dolotowe. Same korekty wtrysku możesz sprawdzić w vcds.
VW Tiguan I FL 2.0 TDI 177 KM
Audi RS6 plus Avant quattro 4.0 605 KM
VW Golf V Variant 1.9 TDI 105 KM
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5621
  • Pomógł: 1021
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Adaptacja i resetowanie czujnika różnicy ciśnienia
« Odpowiedź #2 dnia: 05 - Października - 2023 - 09:31:09 »
Czasami się zdarza, że pranie chemiczne uszkadza sam DPF

Dodano:  05 - Października - 2023  -  09:42:35
Zrobiłbym jeszcze VCDS resetowanie wartości wyuczonych czujnika różnicy ciśnień, ścieżka:
Silnik => Nastawy podstawowe - 04 => następnie z listy wybory wybieramy "Resetowanie wartości wyuczonych czujnika różnicy ciśnień", klikamy [idź!], powinien pojawić się komunikat "Zakończono poprawnie/Koniec: System sprawny

Następnie znowu Silnik => Nastawy podstawowe - 04 => z listy wybory wybieramy "Adaptacja czujnika różnicy ciśnienia filtra cząstek stałych, klikamy [idź!], powinien pojawić się komunikat "Zakończono poprawnie/Koniec: System sprawny

 

Offline tomnaj84

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 2898
  • Pomógł: 875
  • VW: Tiguan I FL
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFGC
  • Moc: 177 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: FK
Odp: DPF - ciekawa historia z "praniem" filtra
« Odpowiedź #3 dnia: 05 - Października - 2023 - 10:02:44 »

Czasami się zdarza, że pranie chemiczne uszkadza sam DPF
Nie tyle że samo pranie uszkadza ale czasem jak filtr jest w stanie krytcznym to pranie nie przynosi rezultatu. Aczkolwiek można też takiego słowa użyć bo zabity filtr jak dostanie pod ciśnieniem środka myjącego to potrafi to ciśnienie narobić bałaganu uszkadzając takowy filtr .
Sama firma która się tym zajmuje powinna dać wydruk jak wygląda ciniesie przed płukaniem i po płukaniu. Nie wspomnę już o gwarancji na wykonanie usługi. 
A może to poprostu kwestia samego resetu czujników jakni dpf.
Taki przypadek miałem. Filtr wysłany do prania,  zalany był chemią która miała rozpuścić syf , późnej chemia pod ciśnieniem i się częściowo dpf rozsypał.  Poprostu już tak zalepiony był. 
Można też od tyłu zajrzeć kamerą jak wygląda filtr i od przodu.
VW Tiguan I FL 2.0 TDI 177 KM
Audi RS6 plus Avant quattro 4.0 605 KM
VW Golf V Variant 1.9 TDI 105 KM
 
Podziękował: doggie

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5621
  • Pomógł: 1021
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Adaptacja czujnika różnicy ciśnień TDI PD
« Odpowiedź #4 dnia: 05 - Października - 2023 - 11:48:20 »
Nie mam tych opcji w VCDS v21
Nie zwróciłem uwagi, że masz TDI PD. W adaptacjach nie jest dostępna żadna z tych opcji?

Dodano:  05 - Października - 2023  -  11:56:18
A sprawdź Silnik => Kodowanie II - 11 => Wprowadź kod 30605, po zakończeniu wyłącz zapłon na co najmniej 30 sekund
 

Offline macfreak

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 5
  • VW: Passat B6
  • Silnik: 2.0 TDI-PD
  • Kod: BMR
  • Moc: 170 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: PO
Odp: DPF - ciekawa historia z "praniem" filtra
« Odpowiedź #5 dnia: 05 - Października - 2023 - 13:02:30 »
ten kod próbowałem, ale sterownik nie chciał przyjąć. Albo mowił ze zła sekwencja, albo cos innego. Nie pamietam, ale sie nie dało.
Teraz oddałem samochód do firmy LUMA w Przeźmierowie. Oni tam już wykręcili filtr, rozcieli go i powiedzieli juz teraz, ze widzą ze był prany ale źle wyprany. Dodatkowo znaleźli resztki wody w filtrze..  :P
Niebawem podeśle zdjęcia z roboty.
 

Offline tomnaj84

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 2898
  • Pomógł: 875
  • VW: Tiguan I FL
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFGC
  • Moc: 177 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: FK
Odp: DPF - ciekawa historia z "praniem" filtra
« Odpowiedź #6 dnia: 06 - Października - 2023 - 08:33:32 »
A co na to poprzednia firma która wykonała usługę?
VW Tiguan I FL 2.0 TDI 177 KM
Audi RS6 plus Avant quattro 4.0 605 KM
VW Golf V Variant 1.9 TDI 105 KM
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5621
  • Pomógł: 1021
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - ciekawa historia z "praniem" filtra
« Odpowiedź #7 dnia: 06 - Października - 2023 - 08:43:15 »
ten kod próbowałem, ale sterownik nie chciał przyjąć
A VCDS nie proponował kodu?
 

Offline macfreak

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 5
  • VW: Passat B6
  • Silnik: 2.0 TDI-PD
  • Kod: BMR
  • Moc: 170 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: PO
Odp: DPF - ciekawa historia z \"praniem\" filtra
« Odpowiedź #8 dnia: 06 - Października - 2023 - 10:35:50 »
Proponowal ale nie chcial potem przyjac. Sterownik odrzucal.

Dodano:  09 - Października - 2023  -  21:42:42
Mala aktualizacja dzisiaj.

Filtr wyprany. Tym razem porzadnie. Wypalil sie normalnie w trybie miejskim, bez koniecznosci jazdy na obwodnice. Wielki plus.
Roznice cisnien teraz sa w granicach do 10mbar przy zaladowanym w 30% filtrze, wiec o wiele mniej niz wczesiej.
Warsztat wyslal mi zdjecia sond, jak wygladaly przed ich czyszczeniem.

Czy taka ilosc sadzy "moze byc" przy takim przebiegu 300.000 km ?

Dodam ze wyslali rowniez fote korekt na wtryskach, i roznia sie tym co mierze VCDSem ??

Cyl.           1 / 2 / 3 / 4
warsztat.  0,57 / -0,94 / -0,03 / 0,40
VCDS.       0,07 / -0,23 / 0,34 / -0,17

Badz madry i pisz wiersze :)
 

Online shvmp00

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 415
  • Pomógł: 152
  • VW: Tiguan Allspace
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: DGVA
  • Moc: 180 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: EL
Odp: DPF - ciekawa historia z "praniem" filtra
« Odpowiedź #9 dnia: 12 - Października - 2023 - 10:42:24 »
Zrobiłbym jeszcze VCDS resetowanie wartości wyuczonych czujnika różnicy ciśnień

Dopytam tylko, wystarczy zapłon czy uruchomiony silnik?

Offline tomnaj84

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 2898
  • Pomógł: 875
  • VW: Tiguan I FL
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFGC
  • Moc: 177 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: FK
Odp: DPF - ciekawa historia z "praniem" filtra
« Odpowiedź #10 dnia: 12 - Października - 2023 - 11:04:57 »
Starczy po zapłonie.

Gesendet von meinem SM-S908B mit Tapatalk

VW Tiguan I FL 2.0 TDI 177 KM
Audi RS6 plus Avant quattro 4.0 605 KM
VW Golf V Variant 1.9 TDI 105 KM
 
Podziękował: shvmp00

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5621
  • Pomógł: 1021
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - ciekawa historia z \"praniem\" filtra
« Odpowiedź #11 dnia: 12 - Października - 2023 - 12:30:50 »
Cyl.           1 / 2 / 3 / 4
warsztat.  0,57 / -0,94 / -0,03 / 0,40
VCDS.       0,07 / -0,23 / 0,34 / -0,17

Badz madry i pisz wiersze
Na to może mieć wpływ wiele czynników jak jakość paliwa, temperatura paliwa, temperatura silnika (oleju i cieczy chłodzącej) a nawet ciśnienie atmosferyczne, nigdy nie będziesz miał identycznych korekt


Dodano:  12 - Października - 2023  -  12:31:58
Czy taka ilosc sadzy "moze byc" przy takim przebiegu 300.000 km ?
Jaka ilość?
 

Offline braciarz

  • clubmen
  • Wiadomości: 221
  • Pomógł: 59
  • VW: Sharan I 1FL
  • Model: Minivan
  • Silnik: 1.9 TDI-PD
  • Kod: AUY
  • Moc: 115 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: FWD
  • Rej: SM
Odp: DPF - pranie czy kastracja - co się bardziej opłaca
« Odpowiedź #12 dnia: 13 - Maja - 2025 - 20:59:09 »
Cześć, sąsiad ma Passata B6 2.0 TDI z DPF i zastanawia się czy filtr prać czy kastrować - auto ma 270 tyś. km przebiegu.
W naszej okolicy koszt prania, to 1500 zł na gotowo z fakturą i gwarancją a koszt kastracji podobny ale bez faktury i gwarancji.
Może ktoś z forumowiczów prał swojego DPFa i ma jakieś uwagi ?
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5621
  • Pomógł: 1021
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - pranie, wymiana czy kastracja - co się bardziej opłaca
« Odpowiedź #13 dnia: 13 - Maja - 2025 - 23:24:05 »
Ale to chyba z demontażem i montażem bo w przeciwnym razie cena kosmos. Niedawno kolega pokazywał mi wydruk z prania na 800 zł, demontował i montował sam ale mimo wszystko 1500 zł wydaje mi się ceną wygórowaną
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6355
  • Pomógł: 1616
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: DPF - pranie, wymiana czy kastracja - co się bardziej opłaca
« Odpowiedź #14 dnia: 14 - Maja - 2025 - 11:38:52 »
Byłem dzisiaj przejazdem w Raciborzu, gdzie jest najbliższa mi firma piorąca DPFy i pod pytałem o pranie filtra w moim Tiguanie:
500 zł - cena samego "prania",
800 zł - cena demontażu/ ponownego montażu.
Czas trwania, to 2 dni robocze.
Dostajemy fakturę i gwarancję na 1 rok.

 
Podziękował: src, doggie

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6355
  • Pomógł: 1616
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: DPF - pranie, wymiana czy kastracja - co się bardziej opłaca
« Odpowiedź #15 dnia: 15 - Maja - 2025 - 19:37:57 »
Teraz sobie przypomniałem, jakiś czas temu rozmawiałem z fachowcem od tuningu na temat filtra DPF:
- czy przy zwykłym programowym podnoszeniu mocy należy usunąć filtr czy może go wyprać ?
Odpowiedział, że wszystko zależy od stanu filtra ale ogólnie przy dobrze zrobionym programie, nie ma potrzeby aby usuwać DPF.
Podpowiedział też, jak rozpoznać, czy filtr DPF jest jeszcze w dobrym stanie (nie chodzi o zapełnienie sadzą) i nadaje się do prania lub do wymiany: należy sprawdzić wylot rury wydechowej i jeśli jest czarna i okopcona (jak w dieslach bez DPF), to na 99% wkład filtra, jest rozwalony w środku i nie nadaje się do prania a co najwyżej do wymiany na nowy.

Gdzieś miałem zdjęcia swojej rury i testu "czystego palca", który kazał mi przeprowadzić i na podstawie fotek stwierdził, że mój DPF nadaje się do prania a nie usuwania.

Stan rury wydechowej w Tiguan I 2.0 TDI 140 KM [CBAB] z 2008 roku - aktualny przebieg 237 tyś. km.






Według osoby zajmującej się tunigowaniem silników w VAG, stan mojego DPFa zalicza go do prania a nie usuwania czy zastępowania nowym. 
 
Podziękował: src

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5621
  • Pomógł: 1021
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - pranie, wymiana czy kastracja - co się bardziej opłaca
« Odpowiedź #16 dnia: 15 - Maja - 2025 - 23:39:22 »
Palec powinien byc czysty, w każdym moim TDI z DPF palec był czysty, podobnie HDI i D z BMW. W Każdym miałem remap na stage 1 i w każdym DPF nie był ruszany
 

Online yogibabu

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 145
  • Pomógł: 39
  • VW: Passat B8
  • Wersja: R-Line
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: DFHA
  • Moc: 190 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: WPR
Odp: DPF - pranie, wymiana czy kastracja - co się bardziej opłaca
« Odpowiedź #17 dnia: 16 - Maja - 2025 - 05:43:14 »
Tak wygląda u mnie. Czyściutko
 

Tagi wątku: