Światła dzienne - tryb skandynawskiOpiszę tu dość ciekawą funkcję jaką posiadają samochody VW z analogowym sterowaniem światłami jaką jest tzw. "tryb skandynawski".
Polega to na tym że po włączeniu zapłonu włączają się światła mijania ale bez postojówek, nie świeci oświetlenie deski rozdzielczej i tablicy rejestracyjnej. Oryginalnie VW stosował ten typ oświetlenia w samochodach kierowanych na rynki skandynawskie oraz np. do Austrii. Z racji obowiązku jazdy na światłach przez cały rok warto stosować to także w Polsce.
Żeby zrobić tryb skandynawski potrzebujemy kawałka przewodu o grubości 1,5 mm2, szczypce do kabli, pin z jakiejś kostki, lutownicę, taśmę izolacyjną. Czas potrzebny na przeróbkę to ok. 10 minut, stopień trudności znikomy. Ja zrobiłem to w Sharanie 2002 ale powinno działać też w polo, golfie, passacie, transporterze z podobnego okresu.
1. Na początek demontujemy włącznik świateł i odnajdujemy numery przewodów na kostce.

Nas interesuje najbardziej 3 i 4 (3 powinien być wolny). Pin wkładamy do otworu na kabel 3 i łączymy z 4.

Wszystko należy polutować i dobrze zaizolować taśmą.
Od tej pory po przekręceniu kluczyka w pozycję "zapłon" i włącznika świateł w pozycję "0" automatycznie włączą się nam światła mijania bez świateł postojowych.
Ta przeróbka nie powoduje świecenia symbolu żarówki na desce, nie generuje błędów i nie pozwoli zapomnieć o włączeniu świateł :idea:
Obawy niektórych może budzić fakt że światła świecą po włączeniu zapłonu a nie uruchomieniu silnika.
Dla nich polecam dołożenie do zestawu przekaźnika który załączy tryb skandynawski po uruchomieniu silnika (w momencie kiedy alternator zaczyna ładować).
Potrzebne będą:
- przekaźnik np. 561 (lub podobny)
- kilka kabelków
- szczypce
- nóż
- lutownica
- taśma izolacyjna
- wtyczki konektorowe żeńskie szt. 4
Przewód od pinu 3 włącznika świateł (dołożony wcześniej) podłączamy do styku przekaźnika 87, pin 4 łączymy ze stykiem 30, do styku 85 dołączamy przewód od wzbudzenia alternatora (cienki niebieski kabelek od alternatora) w sharanie wzdłuż progu od strony kierowcy idzie wiązka do dogrzewcza - można podpiąć pod czarny kabel z czerwonym paskiem - na nim powinien być plus po uruchomieniu silnika. Styk 86 podłaczamy do masy - nie musi być kluczowana ale powinna być stabilna.
Od tej pory po włączeniu zapłonu światła będą zgaszone, po uruchomieniu silnika światła będą działały w trybie skandynawskim.
Czas potrzebny do wykonania to ok. 20 minut
Życzę owocnej pracy
