Autor Wątek: Hamulec obrotów silnika  (Przeczytany 1434 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Misza

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 19
  • VW: Tiguan II
  • Wersja: R-Line
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: 150 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: PZ
Hamulec obrotów silnika
« dnia: 09 - Luty - 2018 - 13:00:52 »
A co tam, piszę tutaj ;P
Witajcie
Zastanawia mnie pewne spostrzeżenie, a mianowicie:
czy we współczesnych autach osobowych, silniki posiadają jakiś hamulec obrotów silnika? Głównie wydaje mi się tyczy to automatycznych skrzyń biegów.
Zastanawia mnie fakt, jak to możliwe w ułamku sekundy zmniejszyć obroty silnika o 1600 obr/min przy zmianie biegu.

Dla przykładu:


I niech będziemy opierać się na tym konkretnym przykładzie.
Podczas zmiany z 1 na 2, obroty spadają z 4800 do 3100. Oczywiście może to być zasługa sprzęgła, ale własnie gdyby tak było, nie powodowałoby to pogorszenie osiągów? No bo w końcu "hamuje"... przecież zatrzymać tak pędzący silnik, te wszystkie tłoki, koła zamachowe, rozrządy, paski wymaga trochę energii, i własnie w moim wyobrażeniu taki ukryty hamulec obrotów tłumaczył by sprawę :P (może jakiś murzyn w środku siedzi?)

PS.
Kiedyś obiło mi się o uszy, że zegary w bodajże Leksus'ie LFA specjalnie zostały zaprojektowane cyfrowe, gdyż fizyczna wskazówka prędkości nie nadążała za rzeczywistością... to co, silnik też cyfrowy zrobili? :|:|
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Hamulec obrotów silnika
« Odpowiedź #1 dnia: 09 - Luty - 2018 - 21:04:07 »
Zamieszczony filmik pokazuje jak zachowują się obroty silnika sprzęgnięte w tym wypadku z automatyczną skrzynią biegów (z manualną jest podobnie ).Trzymając się tego co widać na filmiku spadek obrotów następuje po załączeniu kolejnego biegu .Skoki obrotów jakie można zaobserwować są spowodowane obciążeniem jakie stawia inne przełożenie w skrzyni ( a nie hamulec silnika ).
Dla lepszego zobrazowania najłatwiej zauważyć można to na przykładzie z manualną skrzynią gdzie po przejściu z np.trzeciego biegu przy danych obrotach na bieg niżej (drugi ) obroty gwałtownie podskoczą (zwiększą się ).A przy wbiciu z np.trzeciego na pierwszy skoczą jeszcze gwałtowniej (może zabraknąć skali )a przy zmęczonym pasku rozrządu może dojść do zerwania lub przeskoczenia (nie ogarnie sił jakie występują ) .Spowodowane jest to przełożeniem które w tym wypadku rozpędza nam silnik poprzez koła pojazdu.
Gdyby pojazd nie posiadał skrzyni biegów wzrost obrotów jak i prędkości byłby stopniowy bez zauważalnych skoków (tylko moc silnika musiałaby być drastycznie większa )Najczęściej czwarty bieg jest przełożeniem bezpośrednim (obroty wału silnika są takie same jak obroty wału napędowego czy półosi ).A ruszenie 100 konnym silnikiem z czwartego biegu wypada raczej słabo .
Przy automatycznej skrzyni jest jeszcze " kickdown " który powoduje zrzucenie jeden lub nawet dwa biegi niżej (w zależności na jakim się jedzie ) co powoduje gwałtowny wzrost obrotów .
Najkrócej mówiąc skoki obrotów silnika są ściśle powiązane z przełożeniami skrzyni (bez różnicy czy automat czy manual ) i mogą być w górę lub w dół .Jeśli ktoś lubi ostrą jazdę i skoków jest sporo lub targa często przyczepę lub do kompletu ma nawyk hamowania silnikiem męczy nadmiernie pasek rozrządu którego interwał też powinien być częstszy .
A jakie siły działają na rozrząd widać dokładnie w jakim czasie zwalniają lub przyspieszają obroty nie lekkiego wału z tłokami .   
   
 

Tagi wątku: tiguan obroty silnik