Autor Wątek: GPF - filtr cząstek stałych - działanie i opinie  (Przeczytany 14809 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6115
  • Pomógł: 1473
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Wersja: Sport&Style
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
GPF - filtr cząstek stałych - działanie i opinie
« dnia: 26 - Styczeń - 2017 - 18:15:44 »
Wchodząca 1 września 2018 roku zaostrzona norma emisji „Euro 6c” wprowadza wymóg stosowania filtrów cząstek stałych także do aut benzynowych.

Do niedawna spaliny z silników benzynowych uważało się za wolne od cząstek stałych. Przynajmniej jeżeli porównywać poziom ich emisji z jednostkami wysokoprężnymi. Ale wprowadzenie do jednostek benzynowych wtrysku bezpośredniego z jednoczesnym turbodoładowaniem bardzo skróciło czas formowania mieszanki i w efekcie poziomy emisji cząstek stałych zaczęły być zauważalne także tu.

O ile w przypadku normy Euro 5 dopuszczalne limity wynosiły 50 mg/km, to w Euro 6 obniżono je do 25 a w najnowszej edycji "Euro 6c" - do zaledwie 12 mg/km. To już powoduje konieczność wprowadzania filtrów cząstek stałych także do jednostek benzynowych.

Filtry cząstek stałych do silników benzynowych, określane czasami skrótem GPF (Gasoline Particle Filter), różnią się od tych stosowanych w dieslach. Mniejsze wielkości cząsteczek sadzy wymagają stosowania gęstszego sita. Jednocześnie wyższe temperatury spalania znacznie upraszczają proces wypalania sadzy. Nie ma konieczności stosowania żadnych dodatkowych elementów wyposażenia, typu piątego wtryskiwacza czy układu dawkowania płynów wspomagających wypalanie. W przypadku jednostek benzynowych nie powinno więc być żadnych problemów z pracą układu chociażby w jeździe miejskiej.

Silniki wyposażone w filtr sadzy wymagają specjalnego oleju, tzw. nisko-popiołowego LowSAPS. Do tej grupy zaliczają się produkty klas jakości ACEA C (od C1 do C4).


Cytat: admin
TEMAT ZBIORCZY NA WSZYSTKIE PYTANIA DOTYCZĄCE GPF-a !!!





 
Podziękował: janusz07

Offline radzioleg

  • :: StartLine
  • Wiadomości: 2
  • Silnik: 1.4 MPI
  • Napęd: FWD
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #1 dnia: 12 - Październik - 2017 - 00:18:15 »
Witam, chciałbym się dowiedzieć jak sprawuje się GPF w silniku 1.4 TSI.
Czy ktoś ma już samochód z tym "cudem"?
 

Offline elektrod

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 21
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 1.4 TSI
  • Napęd: FWD
  • Rej: ZPL
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #2 dnia: 12 - Październik - 2017 - 07:29:05 »
od kiedy to wkładają? Mój jest aktualnie w produkcji, albo już zaraz po.
 

Offline DerekL

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 28
  • Moc: ?? KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #3 dnia: 12 - Październik - 2017 - 08:48:28 »
Podobno miały być wkładane w Tiguanie od początku września.
 

Offline radzioleg

  • :: StartLine
  • Wiadomości: 2
  • Silnik: 1.4 MPI
  • Napęd: FWD
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #4 dnia: 12 - Październik - 2017 - 10:04:12 »
A ja słyszałem że od czerwca. W każdym razie pamiętam że jak na początku września sprawdzałem cennik to GPF był już wskazany w silniku 1.4 tsi 150 km w wersji z manualną skrzynią i bez napędu 4x4.
 

Offline pit23

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 20
  • VW: Tiguan II
  • Silnik: 1.4 TSI
  • Moc: 150 KM
  • Napęd: FWD
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #5 dnia: 08 - Maj - 2018 - 19:16:25 »
ODŚWIEŻAM TEMAT - czy ktoś może napisać jak się sprawuje GPF w silnikach 1,4 TSI 150 KM z manualną skrzynią biegów ???

GPF jest montowany od października 2017r., tak więc trochę samochodów z tym filtrem już jeździ po Polsce.
 

Offline vg7

  • :: StartLine
  • Wiadomości: 2
  • Silnik: 1.4
  • Napęd: FWD
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #6 dnia: 30 - Lipiec - 2018 - 21:17:37 »
Które silniki TSI maja już filtr cząstek stałych GPF ? Jak rozpoznać czy auto ma ten filtr ? czy po symbolu silnika czy opisie z nalepki w gwarancji ?
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6115
  • Pomógł: 1473
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Wersja: Sport&Style
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #7 dnia: 05 - Sierpień - 2018 - 15:00:38 »
Od 1 września 2018 - wchodzi zaostrzona norma emisji „Euro 6c”, która wprowadza wymóg stosowania GPF (filtrów cząstek stałych) także do aut z silnikami benzynowymi.

Niektóre silniki 1.4 TSI i 1.5 TSI od VAG-a, jeżdżą z GPF-em już niemal od roku i z tego co słychać - to na razie bez żadnych większych awarii ;)
 

Offline elk84

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Moc: ?? KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #8 dnia: 15 - Październik - 2020 - 09:03:28 »
Czy można odświeżyć temat?

GPF są już w użyciu od 2-3 lat, wiec może ich użytkownicy napiszą czy procedura wypalania jest jakoś sygnalizowana przez auto?
Jak często to się zdarza?
Towarzysza temu jakieś szczególne objawy (np. wyższe obroty)?
O trwałość to chyba nie ma co pytać - jeszcze za wcześnie :-)
 

Offline sandacz

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 23
  • Pomógł: 3
  • VW: T6.1
  • Model: Multivan
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 2.0
  • Kod: DMZA
  • Moc: 204 KM
  • Skrzynia: DSG
  • Napęd: FWD
  • Rej: DW
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #9 dnia: 03 - Wrzesień - 2021 - 00:10:30 »
Jeżdżę z gpf od 20 tyś km. Nie ma żadnego wypalania. Po prostu jest ale w użytkowaniu niewidoczny:)
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5162
  • Pomógł: 906
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 150 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #10 dnia: 03 - Wrzesień - 2021 - 07:20:49 »
może ich użytkownicy napiszą czy procedura wypalania
Przecież nie ma sadzy więc co ma się wypalać? To nie dzieł
 

Offline elk84

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Moc: ?? KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #11 dnia: 03 - Wrzesień - 2021 - 09:41:44 »
Przecież nie ma sadzy więc co ma się wypalać? To nie dzieł

Owszem, to nie diesel, ale sadza też się pojawia.
cytat 1. "Benzyniaki też generują sadzę, ale głównie te z wtryskiem bezpośrednim"
cytat 2: "Proces wypalania sadzy przebiega też trochę inaczej niż w dieslu"

No a po za tym, jak by nie było sadzy w spalinach co po co byłby ten filtr? :-) Cząstki stałe w spalinach to głównie sadza.
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5162
  • Pomógł: 906
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 150 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: GPF - filtr cząstek stałych w TSI
« Odpowiedź #12 dnia: 03 - Wrzesień - 2021 - 12:41:52 »
Artykuł jest ogólnikowy, coś tam wiedzą ale nie do końca, jak większość na tym portalu. Jasne że sadza jest efektem ubocznym spalania, nawet LPG czy CNG, ale niech pokażą pomiary zadymienia, niech porównają ilość sadzy w TDI z ilością w TSI. Ile razy mniej jest w Pb - 20x? 50x? To jest pytanie a nie stwierdzenie, bo nie jestem znawcą i chętnie posiądę taką wiedzę, jeśli ktoś nią będzie się chciał podzielić. Emisja cząstek stałych dla silników wysokoprężnych jest specyficzna i wynika z właściwości ON oraz z procesu spalania. O ile w TDI DPF ma sens bo sam strasznie nie lubię jeździć za kimś kto wydaje zasadę że "dizel musi kopcić" o tyle w benzyniakach sadzy z rury nie uświadczysz i GPF jest kolejnym idiotycznym wymysłem eurokratów. Zadymienie (sadza) jest widoczne  od 100 mg/m3, przy 500 kopci już dość mocno. Jakie jest zadymienie w Pb z KAT? Patrząc na powyższe moim zdaniem żywotność GPF powinna być zbliżona do zwykłego KAT-a a z racji minimalnej ilość cząstek sadzy i znacznie wyższych obrotów pracy silnika i osiąganej temperatury nie powinno być w ogóle problemów z jego zatykaniem.
 

Tagi wątku: