Autor Wątek: 1.4 FSI / 1.6 FSI / 2.0 FSI / 3.2 FSI / 3.6 FSI / 4.2 FSI - zalety i wady (benzyna E10)  (Przeczytany 10073 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK


W temacie zawarte są wszelkie ogólnodostępne informacje, dotyczące silników FSI w modelach Volkswagena.

W 2002 roku Volkswagen zaprezentował silnik w technologii FSI - Fuel Stratified Injection (warstwowy wtrysk paliwa) - istotą koncepcji jest dostarczanie w okolice świecy zapłonowej bogatej mieszanki paliwa, która łatwo się zapala, dzięki czemu do pozostałej objętości cylindra może trafić uboższa mieszanka.

Konstruktorzy podczas projektowania silnika FSI zastosowali pochylone kanały dolotowe o modyfikowanym przekroju w zależności od obciążenia. Gdy w danej chwili potrzebna jest maksymalna moc, przekrój kanału dolotowego jest w pełni otwarty. Z kolei w przypadku mniejszego obciążenia, na przykład podczas spokojnej jazdy, kanały są przymykane za pomocą specjalnych przepustnic sterowanych podciśnieniowo.

W silnikach FSI zastosowano ponadto kolektor ssący o zmiennej geometrii, dzięki czemu możliwa jest zmiana długości kanału przepływu powietrza, a to z kolei pozwala na uzyskanie większego momentu obrotowego w szerszym zakresie obrotów, jeśli przepływ powietrza przez kanał jest dłuży. Gdy powietrze pokonuje krótszą drogę, możemy uzyskać wyższą moc przy wysokich obrotach. Na uwagę zasługuje także przepustnica sterowana przez sterownik silnika oraz elektroniczny pedał gazu. Taki układ działa w oparciu o czujnik podciśnienia – na podstawie jego wskazań oraz liczby obrotów i kąta otwarcia przepustnicy obliczana jest ilość powietrza zassanego przez silnik.

ZALETY:
Silnik FSI posiada lepszą dynamikę a przede wszystkim znacznie lepszą ekonomikę. Zastosowane zmiany w stosunku do silnika MPI, pozwoliły ograniczyć zużycie paliwa o 15-20 proc.

WADY:
Bardziej złożona budowa przyczyniła się do szybszego zużycia - po około 120-150 tys. kilometrów w wielu egzemplarzach zaczynają pojawiać się objawy, które zwiastują jedną z szeregu charakterystycznych dla tego silnika przypadłości.

Nagar gromadzący się na zaworach i kolektorach ssących.
Objawia się spadkiem mocy i nierówną pracą. To problem, który pojawia się w wielu różnych silnikach z bezpośrednim wtryskiem FSI a bierze się on z konstrukcji w której mieszanka paliwowo-powietrzna nie przepływa przez zawory, co by je oczyściło. Gromadzący się w ten sposób nagar na tłokach i zaworach można usunąć właściwie tylko poprzez demontaż głowicy lub mechaniczne. Nagar z dolotu można czyścić chemicznie a czasami konieczne jest czyszczenie mechaniczne - wraz z rozebraniem elementów.
Oczywiście, koncern Volkswagena, orientując się w problemach z nagarem, postanowił zmienić program sterujący wtryskami, co ograniczyło nieco odkładanie się sadzy. Ograniczyło, ale problemu nie usunęło.

Wyciąganie się łańcucha rozrządu.
Wadliwy napinacz hydrauliczny, powoduje rozciąganie się łańcucha rozrządu, co może skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla silnika.

FSI - Fuel Stratified Injection
SilnikSeriaPoj. skok.Typ silnikaMocMax.Moment obr.KodOkres prod.Modele
1.4 FSIEA1111390 cm³ben. R4/16V86 KM130 Nm/3750 obr/minAXU04/2002–05/2005Polo IV
1.4 FSIEA1111390 cm³ben. R4/16V90 KM130 Nm/3750 obr/minBKG
BLN
10/2003–07/2006Golf V
1.4 FSIEA1111390 cm³ben. R4/16V105 KM130 Nm/4500 obr/minARR02/2001-07/2005Lupo
1.6 FSIEA1111598 cm³ben. R4/16V110 KM155 Nm/4400 obr/minBAD08/2001–05/2005
08/2001-08/2003
Bora
Golf IV
1.6 FSIEA1111598 cm³ben. R4/16V115 KM155 Nm/4000 obr/minBAG
BLF
BLP
10/2003-07/2007
12/2004-10/2007
00/2005-00/2007
02/2005-04/2008
01/2003-09/2006
Golf V
Golf Plus
Jetta V
Passat B6
Touran I
2.0 FSIEA1131984 cm³ben. R4/16V150 KM200 Nm/3000 obr/minAXW/BLR
BLX/BLY
BVY/BVZ
BVX/BMB
02/2004-11/2008
00/2005-00/2008
10/2003-09/2006
Golf V
Jetta V
Passat B6
Touran I
2.0 FSIEA1131984 cm³ben. R4/16V200 KM280 Nm/1700-5000 obr/minAXX/BPY
BWA/CAWB
CBFA/CCTA
00/2005-00/2010Jetta V
3.2 FSIEA3168 cm³ben. VR6/16V250 KM330 Nm/2750-3750 obr/minAXZ03/2006-07/2010Passat B6
3.6 FSIEA3903597 cm³ben. VR6/16V249 KM360 Nm/3500 obr/minCMTA00/2010-03/2018Touareg II
(RU)
3.6 FSIEA3903597 cm³ben. VR6/16V280 KM370 Nm/3500 obr/minBLV
CHNA/CMWA
BHK/BHL
CGRA
09/2005-11/2010
10/2008-04/2015
03/2008-04/2015
05/2010-04/2013
Passat B6
Phaeton
Touareg I
Touareg II
3.6 FSIEA3903597 cm³ben. VR6/16V300 KM350 Nm/2400-5300 obr/minBWS
CNNA
03/2008-04/2015Passat CC
4.2 FSIEA4163 cm³ben. V8/16V350 KM410 Nm/1550-4100 obr/minBAR11/2006-11/2009Touareg I
4.2 FSIEA4163 cm³ben. V8/16V360 KM445 Nm/3500 obr/minCGNA00/2010-03/2018Touareg II
(BR)

Prosiłbym o przejrzenie danych i skorygowanie ewentualnych błędów lub brakujących informacji, bo korzystałem z różnych źródeł a one od siebie, potrafią się dość znacząco różnić.
 
Podziękował: przemko, braciarz, Hags, Marcino

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
BENZYNA E10 - lista modeli - uwagi i opinie
« Odpowiedź #1 dnia: 01 - Grudnia - 2023 - 14:12:44 »
Cytuj (zaznaczone)
Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że od 2024 roku "benzyna PB95 E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95".

Benzyna PB95 E5 - zostanie całkowicie wycofana ze sprzedaży w Polsce i sukcesywnie zastąpiona benzyną PB95 E10

Cytuj (zaznaczone)
Paliwo PB95 E10 to 95-oktanowa benzyna z podwyższoną do 10 proc. zawartością biokomponentów (dotychczasowa PB95 E5 zawiera 5% biokomponentów).
Biokomponentem stosowanym w nowym paliwie jest alkohol, a ściślej bioetanol pozyskiwany np. ze zboża (pszenica, kukurydza).

Poniżej tabela modeli Volkswagena z silnikiem FSI, do których ich producent nie zaleca benzyny PB95 E10:

Modele z silnikiem FSI niekompatybilne z benzyną E10
Model Silnik Seria Poj. skok. Moc Kod Tydz./rok Tydz./rok Okres prod. Uwagi
Lupo 1.4 FSI EA111 1390 cm³ 105 KM ARR 35/2000 45/2003 2001-2004 -
Polo IV 1.4 FSI EA111 1390 cm³ 86 KM AXU 7/2002 22/2006 2002-2006 -
Bora 1.6 FSI EA111 1598 cm³ 110 KM BAD 44/2001 36/2005 2002-2005 -
Golf IV 1.6 FSI EA111 1598 cm³ 110 KM BAD 45/2001 18/2004 2002-2004 -
Golf IV
Variant
1.6 FSI EA111 1598 cm³ 110 KM BAD 44/2001 43/2006 2002-2006 -
Golf V 1.4 FSI EA111 1390 cm³ 90 KM BKG 48/2003 45/2004 2004-2005 od 45/04 E10
Golf V 1.6 FSI EA111 1598 cm³ 115 KM BAG 32/2003 22/2004 2004 od 23/04 E10
Golf V 2.0 FSI EA111 1984 cm³ 150 KM AXW 05/2004 22/2004 2004 od 23/04 E10
Touran I 1.6 FSI EA111 1598 cm³ 115 KM BAG 48/2002 22/2004 2003-2004 od 23/04 E10
Touran I 2.0 FSI EA111 1984 cm³ 150 KM AXW 48/2002 22/2004 2004 od 23/04 E10


Powyższa tabela stworzona na podstawie oficjalnego dokumentu Volkswagena - do wglądu w załączniku.
 
Podziękował: przemko, Hags, doggie

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5566
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: SILNIKI FSI - zalety i wady (benzyna E10)
« Odpowiedź #2 dnia: 01 - Grudnia - 2023 - 14:16:24 »
Co do samej kwestii to od samego początku do silników FSI zalecano tylko Pb98, które nadal pozostaje w niezmienionej formie jako E5, przynajmniej na razie ale w przyszłości śmiem twierdzić że i to się zmieni.
 

Offline Zyguss

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 42
  • VW: Tiguan I
  • Silnik: 1.4 TSI
  • Kod: CAVA
  • Moc: 150 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: FWD
  • Rej: SZ
Odp: Odp: SILNIKI FSI - zalety i wady (benzyna E10)
« Odpowiedź #3 dnia: 11 - Stycznia - 2024 - 19:16:02 »
Siema tankowaliście już te nowe paliwo do Tiga ?
Można to mieszać z E5  bo mam jeszcze pół baku ? 
Czy 98 lać ?
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: Odp: SILNIKI FSI - zalety i wady (benzyna E10)
« Odpowiedź #4 dnia: 12 - Stycznia - 2024 - 14:32:25 »
Czy 98 lać ?
Ja lałbym PB98 - puki jeszcze jest  ;)

Przejście na PB98 to duży plus dla silnika a znikomy koszt dla kieszeni właściciela pojazdu, chyba że, pojazd jest stricte zarobkowy z ogromną ilością robionych kilometrów ale nawet wówczas warto dbać o jakość paliwa  ;)
 
Podziękował: Zyguss

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5566
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Odp: SILNIKI FSI - zalety i wady (benzyna E10)
« Odpowiedź #5 dnia: 12 - Stycznia - 2024 - 14:33:51 »
Można to mieszać z E5  bo mam jeszcze pół baku ?
Oczywiście że możesz mieszać. Na zachodzie w tym w Niemczech E10 jest już od dawna tylko u nas zrobili jakieś wielkie halo mające chyba na
celu to, aby właściciele starych aut się przestraszyli i kupili nowe (najlepiej bzdetne elektryki). Niemcy już zastanawiają się na wprowadzeniem E20.

Polska będzie 18 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10
Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje, że benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach
Zjednoczonych i Australii. Paliwo jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji,
Niderlandach, Norwegii Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech i Wielkiej Brytanii.

Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.
Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.

Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne - bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2%), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach.

Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu).
Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych.
Źródło: https://www.infor.pl/
 
Podziękował: Zyguss

Offline tomnaj84

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 2848
  • Pomógł: 855
  • VW: Tiguan I FL
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFGC
  • Moc: 177 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: FK
Odp: Odp: SILNIKI FSI - zalety i wady (benzyna E10)
« Odpowiedź #6 dnia: 13 - Stycznia - 2024 - 11:14:36 »
...Czy 98 lać ?...
Również bym lał 98 . duzo lepiej dla układu i silnika .
VW Tiguan I FL 2.0 TDI 177 KM
Audi RS6 plus Avant quattro 4.0 605 KM
VW Golf V Variant 1.9 TDI 105 KM
 
Podziękował: Zyguss

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: Odp: SILNIKI FSI - zalety i wady (benzyna E10)
« Odpowiedź #7 dnia: 16 - Stycznia - 2024 - 13:23:08 »
Ciekawostka: w Niemczech na każdej stacji paliw, dostępna jest benzyna E5 i E10 razem i to od dawna  ;)

 
 

Tagi wątku: