WYMIANA: amortyzatorów i sprężyn przednich na progresywne -40mm [Sharan 95-00]Zabrałem się za wymianę amortyzatorów i sprężyn przednich w moim Sharanie I i zrobiłem małą foto-paradę z tej operacji

Aby zacząć pracę nad wymianą, musiałem zakupić:
- 2x amortyzator firmy KYB (2x190 zł)
- 2x sprężyny -40 mm, firmy Jamex (2x 100 zł)
- 2x łożyska firmy Lemförder (2x15 zł)
- 2x osłony + 2 odboje amortyzatora firmy Monroe (komplet 50 zł)
- 2x wzmacniany łącznik stabilizatora firmy Meyle (90 zł)

Zaczynamy pracę:1. Odkręcamy półkę-balkonik przymocowany 3 śrubami na klucz M10 i wyciągamy go ostrożnie.

2. Ściągamy obudowę filtra powietrza i przepływomierz (1), a także odkręcamy plastikową osłonę (2) i lekko ją odchylamy w dół. Jeżeli tego nie zrobimy, to będziemy mieli utrudnione dojście do nakrętek mocujących amortyzator.

3. Usuwamy wodę i nieczystości z miseczki w której jest nakrętka mocująca amortyzator, czyścimy gwint i nakrętkę z rdzy a następnie zalewamy całość odrdzewiaczem (może puści).

4. Polecam podłożyć sobie kliny pod tylne koła i zaciągnąć hamulec ręczny - dla bezpieczeństwa.
5. Podnosimy samochód. Wystarczy zwykły fabryczny podnośnik aby unieść sobie przód z jednej strony (dla większego bezpieczeństwa polecam ustawić dodatkowe koziołki pod podłużnicę auta, a jak nie mamy to jakiś dodatkowy podnośnik hydrauliczny).
6. Ściągamy koło i wszystko mamy na widoku.

7. Używamy obwicie odrdzewiacza, celując w miejsca zaznaczone strzałkami.

8. Po parogodzinnym leżakowaniu w odrdzewiaczu, nakrętka w teorii powinna dać się odkręcić (niestety to nie takie proste)

9. Używając specjalnego nasadowego klucza M21, kontrując imbusem nr 6 próbujemy odkręcić nakrętkę trzymającą amortyzator od góry. Po parokrotnej nieudanej próbie odkręcenia nakrętki (cały czas kontrując tłoczysko imbusem), sięgamy po bardziej radykalne metody.
10. Niezłym sposobem zablokowania tłoczyska, jest połączenie za pomocą spawarki: tłoczyska razem z metalową obudową amortyzatora.
11. Przygotowujemy sobie miejsce połączenia

12. Jeżeli osłonka tłoczyska jest w dobrym stanie możemy ją podciągnąć do góry i zabezpieczyć obcążkami. Może się nam jeszcze przydać.

13. Po zblokowaniu tłoczyska, bez problemu odkręcamy nakrętkę.

14. Używając klucza M19 i imbusa nr 6, próbujemy odkręcić łącznik stabilizatora. U mnie nie można było go odkręcić i potraktowałem go szlifierką kątową.

15. Po odkręceniu kluczem M19 śruby ściskającej obudowę amortyzatora i usunięciu połączenia z łącznikiem stabilizatora, wyjmujemy całą kolumnę.
16. Zdemontowany amortyzator ze sprężyną.

17. Widok dolnego mocowania amortyzatora po wyjęciu z niego amortyzatora.

18. Widok na puste miejsce mocowania całej kompletnej kolumny macpherson od spodu w nadkolu.

19. Widok na puste mocowanie od góry w komorze silnika.

20. Nowa przednia obniżająca sprężyna Jamex i stara oryginalna zdemontowana z auta.

21. Aby założyć nową sprężynę na nowy amortyzator, używamy ściągacza do sprężyn. Wcześniej ze starej kolumny musimy zdemontować metalową miseczkę trzymającą sprężynę i łożysko amortyzatora.

22. Porównanie starego i nowego wzmacnianego łącznika stabilizatora.

23. Po złożeniu nowego amortyzatora, sprężyny, łożyska, odboju i osłonki w jedną całość, montujemy go do nadwozia.

24. Po skręceniu wszystkich połączeń zabezpieczyłem śruby i gwinty suchym smarem teflonowym do łańcuchów motocyklowych.

25. Feralną miseczkę w której w każdym Sharanie zbiera się woda i sieje spustoszenie rdza, zabezpieczyłem plastikową osłonką z Golfa 3/Passata B3.

Link do albumu z fotkami:
https://www.flickr.com/photos/pretor1610/albums/72157671400280445/with/28190521160Oczywiście wszystkie te inwazyjne metody można zastosować tylko i wyłącznie w momencie, kiedy wymieniamy stary amortyzator na całkiem nowy. Łączy się to z tym, że po przyspawaniu pręta do tłoczyska amortyzatora, takie tłoczysko nie nadaje się już do pracy i amortyzator należy zezłomować. Niestety jest bardzo mała szansa na odkręcenie śruby mocowania tłoczyska i trzeba sie zawsze liczyć z wymiana całości.