Pacjent to silnik 2.0 TDI CR kod silnika CFFB z przebiegiem 250000 km w Audi A3 8P z rocznika 2010 (dotyczy to również większości 2.0 TDI jak i 1.9 TDI). W ostatnich dniach pojawił się problem z wtryskiwaczami, mianowicie wtryskiwacze numer 1 i 4 zawieszały się w pozycji otwartej, objawiało się to mocnym metalicznym stukaniem silnika głównie na zimnym silniku oraz szarpaniem podczas jazdy. Po podłączeniu interfejsu diagnostycznego VCDS na wtryskiwaczu nr 1 i nr 4 pojawiała się podczas stukania i szarpania maksymalna wartość 3 mg/suw, ciekawe było to, że nie wchodził w tryb awaryjny, w ogóle żadnych błędów z tym związanych nie było. W związku z powyższym postanowiłem na początek pójść najtańszą ścieżką a więc we własnym zakresie wykonać chemiczne czyszczenie wtryskiwaczy środkami: Regenerator wtryskiwaczy Liqui Moly pro-line 20450 0,5L oraz oczyszczacza wtryskiwaczy LIQUI MOLY 2666 Diesel Spulung 0,5L. Czyszczenie polega na podaniu chemii w krótkim obiegu za filtrem paliwa, filmy liqui moly dostępne są w internecie więc nie ma sensu rozpisywać się na temat szczegółów.
Użyte materiały:
- Regenerator wtryskiwaczy Liqui Moly pro-line 20450 0,5L
- Oczyszczacz wtryskiwaczy LIQUI MOLY 2666 Diesel Spulung 0,5L
- Wężyk odporny na paliwa, chemię itp... o średnicy 8 mm (można bez ale tak jest wygodniej)
- 2 szt. plastikowych łączników do węży 8 mm
- 1 szt. filtr paliwa 6/8 mm
- Jakiś pojemnik, butelka, puszka itp... do której wlejemy środek do czyszczenia wtryskiwaczy
Z krótkiego kawałka wężyka około 10-15 cm robimy bypass na króćcach na filtrze paliwa, łączymy zasilanie z powrotem, ponieważ w przeciwnym wypadku pracująca pompka wstępna w baku wyrzucała by paliwo przez krócieć zasilania w paliwo. Czerwona strzałka oznacza króciec zasilający, niebieska strzałka to powrót. Zdjęte wężyki z filtra podłączamy łącznikami do przezroczystych wężyków, na zasilający dodatkowo montujemy filterek paliwa i wkładamy najlepiej do przezroczystego pojemnika, butelki, aby móc obserwować, poziom paliwa w celu niedopuszczenia do zapowietrzenia układu w przypadku skończenia się środka. Czas zabiegu około 1,5 godziny pracy silnika na wolnych obrotach.
Niestety nie posiadam logów z korekcjami wtryskiwaczy przed zabiegiem, ale były w porządku, wahały się pomiędzy 0,20-0,40 mg/suw poza momentem zawieszania, gdzie wówczas było 3 mg/suw nie mniej jednak po zabiegu czyszczenia jest jeszcze lepiej:
Krótki filmik z zabiegu:
https://youtube.com/shorts/9SdeT08Ks_0?si=WRu_73ETZ01EcQjUKrótki filmik ze sprawdzenia korekcji wtryskiwaczy po zabiegu:
Po wychłodzeniu silnika i jeździe próbnej jak na razie wtryskiwacze przestały się zawieszać, a więc "jeździć obserwować".
Może ten krótki i prosty materiał poglądowy zachęci kogoś do przeprowadzeniu takiego zabiegu we własnym zakresie.
Postanowiłem, że zabieg ten będę wykonywał raz w roku.
Dziękuję za uwagę