WYMIANA: oleju w manualnej skrzyni biegów [Tiguan 07-16]Tutorial na podstawie: VW Tiguan I 2.0 TDI 140 KM [CBAB] 6-biegowy manual z 2008 roku, z przebiegiem 214 tyś. km.
Jeśli zdecydujemy się na samodzielną wymianę oleju w manualnej skrzyni biegów, to oprócz odpowiedniego oleju (zalecanego przez producenta pojazdu), powinniśmy zacząć od weryfikacji umiejscowienia otworów: spustowego i rewizyjnego w naszej skrzyni.
Jest to o tyle ważne, że w niektórych pojazdach, otwory takie mogą znajdować się w miejscach bardzo trudno dostępnych i może się okazać, że aby wymienić olej w skrzyni biegów, trzeba rozmontować pół auta
Warto przed wymianą, przejechać parę kilometrów aby olej w skrzyni był ciepły a nie zimny - ciepły olej jest płynniejszy i więcej go zleci z różnych zakamarków skrzyni biegów.
Potrzebne materiały i narzędzia:1. Olej VW G 052 527 A2 - według producenta, na wymianę oleju, potrzebne jest 2.3 L przy ponownym napełnieniu.
2. Klucz trzpieniowy 1/2 z końcówką imbus nr 10 - 2 śruby: spustowa i rewizyjna.
3. Kuweta/miska do spuszczenia oleju.
4. Klucz nasadowy nr 13 - 2 śruby trzymające plastikową osłonę silnika.
5. Klucz z końcówką typu Torx T25 - 6 wkrętów trzymających plastikową osłonę silnika.
6. Szczotka druciana.
6. Przyrząd do wlania oleju do skrzyni - może być specjalna pompka lub samoróbka jak w moim przypadku.
7. Kanał - bez niego może być ciężko.
No to, po kolei:1. Zaczynamy od od wjazdu na kanał i odkręcenia osłony pod silnikiem.
2. Jeśli dysponujemy jakimiś podobnymi podjazdami (15 cm), to możemy na nie wjechać przednimi kołami - otwór spustowy oleju znajduje się na końcu skrzyni biegów i taki lekkie podniesienie przodu auta, pozwoli na lepsze opróżnienie skrzyni ze starego oleju.
3. Szczotką drucianą, oczyszczamy śruby: spustową i rewizyjną a także ich okolice - po ich odkręceniu, będziemy mieli czysto wokoło.
4. Zaczynamy od poluzowania śruby rewizyjnej - to najważniejszy punkt początku pracy, bo może się okazać, że nie da się jej odkręcić i gdybyśmy już wcześniej spuścili olej ze skrzyni, to zostalibyśmy z przysłowiowym palcem w d...
5. Jeśli śruba rewizyjna jest luźna - odkręcamy ją i możemy podstawić kuwetę/misę, pod otwór spustowy - odkręcamy korek.
6. Spuszczamy stary/przepracowany olej - 30 minut w zupełności wystarczy aby prawie przestało kapać.
7. W tak zwanym miedzy czasie, wymyśliłem sobie przyrząd do wlania oleju do skrzyni. Miałem specjalną pompkę do napełniania skrzyń biegów czy dyfrów olejem ale okazała się kompletnym bublem i wykorzystałem z niej, tylko przeźroczysty wężyk o średnicy zewnętrznej ø13 aby stworzyć, to co na zdjęciu. Wiertłem ø13 przewierciłem korek z butelki oleju i wcisnąłem w niego przeźroczysty wężyk.
Gdybym robił taki przyrząd jeszcze raz od początku, to kupiłbym co najmniej 1 m podobnej grubości wężyka, tak abym nie musiał wciskać butelki pomiędzy wentylatory a przewody.
8. Obydwa korki są takie same i nie posiadają żadnych uszczelek.
9. Olej spuszczony, więc zakręcamy korek spustowy i zjeżdżamy z podwyższenia, tak aby skrzynia przed napełnieniem olejem, była w poziomie.
10. Nalewamy olej - jak widać, skonstruowany na szybko przeze mnie przyrząd, zdał egzamin.
10. Na koniec i na deser, test porównawczy spuszczonego i przepracowanego oleju (14 lat / 214 450 km przebiegu) z nowym olejem.
Z lewej strony butelka, z tym co spuściłem ze skrzyni biegów i tak naprawdę, to trudno nazwać to jeszcze olejem, bo konsystencja tej cieczy przy spuszczaniu, była jak woda a nie olej (co widać na filmiku ze spuszczania).
Cała operacja wymiany oleju (wjazd/wyjazd), w moim amatorskim przypadku, plus/minus 3 godziny i pełna satysfakcja na koniec roboty