Autor Wątek: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny  (Przeczytany 10501 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Przemoking

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 3
  • Model: Alhambra
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFFB
  • Moc: 140 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: PGN
DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« dnia: 18 - Września - 2021 - 19:34:55 »
Witam wszystkich.
Seat Alhambra 2.0 TDI [CFFB] z 2013 roku.
Po wymianie filtra DPF na nowy jego wypalenie następuje co ok. 13km (wartość procentową sadzy narasta bardzo powoli, natomiast obliczona dość szybko) Gdy wartość obliczona osiągnie 25 g, wartość procentowa wzrasta natychmiast do 100 % zapełnienia i rozpoczyna się wypalane filtra. Przed wymianą filtra sytuacja była taka sama. Co doprowadziło do nieodwracalnego uszkodzenia filtra (był tak zapchany ze nie dało się go wyczyścić, a auto nie dawało żadnych oznak jego zapełnienia, poza dużym spalaniem paliwa).
Co może być przyczyną takiej usterki.
Dane o stanie DPF czerpie z aplikacji VAG DPF połączonej z modułem OBDII

Proszę o pomoc, wskazówki?
Pozdrawiam
 

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 508
  • Pomógł: 175
  • Marka: Opel
  • Silnik: 1.4T+LPG
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: KCH
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #1 dnia: 19 - Września - 2021 - 21:00:09 »
Czy było zresetowane zapełnienie filtra popiołem na 0?
Taki objaw sugeruje brak w/w resetu (ustawienia na 0 g / ml / %).
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 
Podziękował: Przemoking

Offline Przemoking

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 3
  • Model: Alhambra
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFFB
  • Moc: 140 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: PGN
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #2 dnia: 19 - Września - 2021 - 22:14:54 »
Dziękuję za odpowiedź.
Wg firmy która robiła wymianę filtra dpf była robiona adaptacja.
Przeprowadzona była podobno jazda testowa 30km w co nie do końca wierzę bo po odbiorze auta po przejechaniu 8 km filtr zaczął się wypalać. Przed zapchaniem dpf auto miało zrobiony chip tuning (184km, 410 Nm - gotowiec od Vtuning bez hamowni ) Myślałem że to był powód usterki ale po wgraniu oryginalnej mapy problem jest wciąż. Auto wróci na reklamację do firmy od dpf. Zobaczymy co dalej. Pytanie co w sytuacji gdy problem będzie nadal mimo ponownego wyzerowania poziomu zapchania. Poza tym auto ma oryginalny soft po diesel gate co też pewnie wpływało na częstsze wypalanie.
Pozdrawiam
 

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 508
  • Pomógł: 175
  • Marka: Opel
  • Silnik: 1.4T+LPG
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: KCH
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #3 dnia: 19 - Września - 2021 - 22:58:47 »
Pokaż wszystkie dane o DFP z tej Twojej aplikacji (zrzut ekranu).
Powiedz przy jakim przebiegu został wymieniony filtr.
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 
Podziękował: Przemoking

Offline Przemoking

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 3
  • Model: Alhambra
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFFB
  • Moc: 140 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: PGN
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #4 dnia: 20 - Września - 2021 - 10:07:48 »
Witam, dziękuje za odpowiedź
Załączam zrzut z chwili startu wypalania. W momencie gdy wartość obliczona osiągnie 25g to wartość procentowa osiąga natychmiast 100% (potrafi zmienić się momentalnie wtedy z 2% do 100%) i rozpoczyna się wypalanie. Czytałem w poprzednich wpisach, że winą mogą być wtryskiwacze, EGR ale czy auto w tej sytuacji pracowałoby płynnie?
Pozdrawiam
 

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 508
  • Pomógł: 175
  • Marka: Opel
  • Silnik: 1.4T+LPG
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: KCH
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #5 dnia: 21 - Września - 2021 - 12:53:31 »
To tylko jeszcze ten zrzucik :thumbup:
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 
Podziękował: Przemoking

Offline Przemoking

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 3
  • Model: Alhambra
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFFB
  • Moc: 140 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: PGN
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #6 dnia: 21 - Września - 2021 - 13:00:30 »
Witam,
Byłem pewien, że załączyłem  :confused:

Pozdrawiam
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #7 dnia: 21 - Września - 2021 - 13:04:24 »
Byłem pewien, że załączyłem  :confused:
Załączyłeś, moja wina. Sorry.
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #8 dnia: 21 - Września - 2021 - 13:24:09 »
Żadnych błędów sterownik nie zgłasza?

Dodano:  21 - Września - 2021  -  13:25:26
Czytałem w poprzednich wpisach, że winą mogą być wtryskiwacze, EGR ale czy auto w tej sytuacji pracowałoby płynnie?
Nawet gdyby to taki gwałtowny skok nie miałby miejsca w tak krótkim przedziale czasowym
 

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 508
  • Pomógł: 175
  • Marka: Opel
  • Silnik: 1.4T+LPG
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: KCH
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #9 dnia: 21 - Września - 2021 - 14:16:07 »
Załączam zrzut z chwili startu wypalania.

Oil Ash Residue (l) - to jest wartość 0 popiołu czyli nowy DPF (o którym mówiłem czy skasowali).

Wg mnie czujnik różnicy ciśnień (Differential Pressure (hPa)) pokazuje zbyt wysoką wartość 300 hPa (0,3 bar) - to jest ogromna różnica ciśnień - tak jakby DPF był zatkany. Wyczyszczenie rurek czujnika / czujnika (jeżeli jest możliwe) lub jego wymiana (i czyszczenie rurek lub ich wymiana) to najprawdopodobniej rozwiązanie problemu (chyba, że np czujnik jest ok a przytkane są rurki od nowego dpf ... możliwości jest kilka, jak zawsze :D).

Tak dla porównania znalazłem (i miałem w swoim T6 2.0 TDI): dla biegu jałowego wartość prawidłowa do 10 hPa (mbar), przy 100 km/h po płaskim (bez obciążenia) - ok 50-100 hPa. Max co powinno się osiągnąć przy obciążeniu silnika to okolice 150 hPa. Normalne przyspieszenia to wartości ok 30-50 hPa.
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 
Podziękował: doggie, Przemoking

Offline Przemoking

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 3
  • Model: Alhambra
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFFB
  • Moc: 140 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: PGN
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #10 dnia: 21 - Września - 2021 - 14:40:51 »
Dziękuję za wskazówki. Jutro auto odstawiam na gwarancję wymiany dpf to poproszę o sprawdzenie czujnika i przewodów czujnika.
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #11 dnia: 21 - Września - 2021 - 15:05:17 »
@tomkasz tylko dlaczego czujnik różnicy ciśnień nie zgłasza problemu, czy nie powinnna być aktywna kontrolka MIL albo błąd w sterowniku?
 

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 508
  • Pomógł: 175
  • Marka: Opel
  • Silnik: 1.4T+LPG
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: KCH
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #12 dnia: 21 - Września - 2021 - 15:23:55 »
@doggie masz rację, z podkreśleniem powinno :). Poniżej dwie wyteoretyzowane możliwości :).

Zacznijmy od tego jaki to jest typ czujnika wg ETKA online:



Podobno w czujniku który ma jeden koniec otwarty, porównywane jest tylko czy ciśnienie atmosferyczne odpowiada ciśnieniu wewn. DPF. Dzieje się to tylko przy pozycji zapłon (czyli realnie podczas grzania świec żarowych). i teraz te 2 możliwości:

1. Czujnik jest uszkodzony, ale podczas spoczynku wskazuje 0 (czyli chyba 0,5 V) i to zgadza się z ciśnieniem na zewn.). Brak kontrolki awarii i błędu w sterowniku.
2. Czujnik zewn. ciśnienia i tego w DPF są uszkodzone w podobnym stopniu (mało realne ale teoretycznie możliwe) lub obie rurki są przytkane i różnica ciśnień wychodzi duża, choć przy pozycji zapłonu - oba są jednakowe ...

Bez realnego dotknięcia tematu "rękami" - wiadomo ;) ... czyli nie wiadomo :D.
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 
Podziękował: doggie, Przemoking

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #13 dnia: 21 - Września - 2021 - 15:30:00 »
Bez realnego dotknięcia tematu "rękami" - wiadomo  ... czyli nie wiadomo .
Dokładnie. Moim zdaniem (z naciskiem na powinna :) ) powinna był aktywna kontrolka MIL lub błąd przy 300 mbar różnicy ciśnień, no qrde cudów nie ma :) . A tak na marginesie to nie ma co teoretyzować tylko zapitalać do warsztatu montującego nowy DPF, może źle podłączyli coś ale z drugiej strony @Przemoking wspominał, że problem z DPF był przed wymianą taki sam a z tematu wnioskuję że po wgraniu gotowca z V-techa, choć został przywrócony oryginalny soft. Dziwny a zarazem ciekawy przypadek. Najbardziej zastanawia mnie ten nagły skok wartości.

Dodano:  21 - Września - 2021  -  15:42:37
Na screenie nie widać aktualnej wartości popiołu w DPF, można to sprawdzić? Aplikacja na to pozwala?
 
Podziękował: tomkasz, Przemoking

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 508
  • Pomógł: 175
  • Marka: Opel
  • Silnik: 1.4T+LPG
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: KCH
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #14 dnia: 21 - Września - 2021 - 15:48:57 »
zapitalać do warsztatu
:thumbup:

Tak narzekając na profesjonalizm (albo raczej nie profesjonalizm) - jak wyskakuje błąd DPF to się diagnozuje, wychodzi, że trzeba wymienić. Wymienia się i ... koniec? :D. Caramba!

Dodano:  21 - Września - 2021  -  15:49:57
Na screenie nie widać aktualnej wartości popiołu w DPF, można to sprawdzić? Aplikacja na to pozwala?
Najprawdopodobniej to jest Oil Ash Residue (l).
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 
Podziękował: doggie

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #15 dnia: 21 - Września - 2021 - 15:58:02 »
Najprawdopodobniej to jest Oil Ash Residue (l).
Fakt. U mnie jest po polsku więc trochę zgłupiałem
 

Offline Przemoking

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 3
  • Model: Alhambra
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFFB
  • Moc: 140 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: PGN
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #16 dnia: 22 - Września - 2021 - 08:24:51 »
Witam wszystkich,
Dziś dokonałem kolejnego odkrycia. Jadąc na reklamacje zauważyłem, że różnica ciśnień wzrasta wraz z obrotami silnika i dodawaniem gazu, a to z kolei powoduje wirtualny wzrost masy sadzy. w momencie stania na światłach gdy obroty są niskie ilość sadzy gwałtownie spada. Mechanik wpadł również na pomysł, że to może być uszkodzony czujni ciśnień lub jego przewody. Czekam na diagnozę.
Pozdrawiam


Dodano:  22 - Września - 2021  -  11:27:03
Z ostatniej chwili,

Przyczyną błędnego zaczytywania wartości różnicy ciśnień jest niedrożny filtr SCR. Część spalin zamiast wydostawać się z wydechu wracała do DPF.
 
Podziękował: doggie, tomkasz

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #17 dnia: 22 - Września - 2021 - 12:50:29 »
I nie miałeś żadnej kontrolki MIL na desce rozdzielczej i błędów w sterowniku? Wierzyć mi się nie chce. Nie odczuwałeś spadku mocy? Odpalał zawsze idealnie?

Dodano:  22 - Września - 2021  -  12:57:43
Proponuję, abyś regularnie do adblue dolewał XENUM ADMAX lub Tunap 986, które zapobiegają krystalizacji
 

Offline tomkasz

  • :: ComfortLine
  • Wiadomości: 508
  • Pomógł: 175
  • Marka: Opel
  • Silnik: 1.4T+LPG
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: KCH
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #18 dnia: 22 - Września - 2021 - 13:00:09 »
Przyczyną błędnego zaczytywania wartości różnicy ciśnień jest niedrożny filtr SCR. Część spalin zamiast wydostawać się z wydechu wracała do DPF.
Czyli jak rozumiem, jeszcze wymiana filtra SCR (?) ... trochę Cię to pociągnie ...

PS Może od razu niech sprawdzą cały wydech od kolektora po końcówkę końcowego tłumika. Bo tam jest DPF, potem SCR i następnie katalizator, tłumik środkowy i tłumik końcowy. :)
=Jeździć, tankować,=Nie żałować!=Zmieniać olej i filtry,=Bo twój samochód jest za..bisty!=
 
Podziękował: Przemoking

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #19 dnia: 22 - Września - 2021 - 13:12:34 »
Katalizator SCR można wypłukać, samemu lub są firmy się tym trudniące (lub OUT i remap)
 
Podziękował: Przemoking

Offline Przemoking

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 3
  • Model: Alhambra
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFFB
  • Moc: 140 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: PGN
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #20 dnia: 22 - Września - 2021 - 13:57:39 »
SCR się rozleciał poza tym pewnie wrócę do softu po tuningu ( w pakiecie był wyłączony SCR, bo padł czujnik w zbiorniku) DPF musi zostać bo za łatwo wykryć jego wycięcie. Poza tym pewnie zrobię downgrade do wersji sprzed dieselgate.
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #21 dnia: 23 - Września - 2021 - 15:57:28 »
Oj coś tu sporo namieszane widzę w tym Twoim B8  :exclaim:
 

Offline Przemoking

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 3
  • Model: Alhambra
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFFB
  • Moc: 140 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: PGN
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #22 dnia: 24 - Września - 2021 - 07:34:11 »
Witam,
Dziś rano odebrałem auto. Poziom sadzy narasta bardzo powoli. Rożnica ciśnień znikoma. Nawet auto przestało wywalać błędy SCR (a był błąd czujnika pompy). Jak pisałem wcześniej wkład filtra SCR rozpadł się na kawałki. Został wybebeszony i problem z DPF jak ręka odjął. Do tego auto dużo lepiej wkręca się na obroty (czuć ten moment i moc).Temat uważam za zakończony. Dziękuję wszystkim za wskazówki.
Pozdrawiam
 
Podziękował: tomkasz

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #23 dnia: 24 - Września - 2021 - 15:01:11 »
Cieszymy się razem z Tobą aczkolwiek od samego początku pomimo próśb nie podawałeś istotnych informacji odnośnie diagnostyki i będących błędów w sterownikach  a teraz się okazuje że były :)
 

Offline Przemoking

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Pomógł: 3
  • Model: Alhambra
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CFFB
  • Moc: 140 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: PGN
Odp: DPF - zbyt częste wypalanie się filtra - przyczyny
« Odpowiedź #24 dnia: 24 - Września - 2021 - 17:13:31 »
Błąd czujnika pompy i słaba moc była zanim zrobiłem chip tuning. Wtedy dpf był sprawny (ale fitr scr już pewnie przytkany)
Problem z częstym wypalaniem odkryłem dopiero jak zaczęło śmierdzieć w aucie. Dlatego nie brałem pod uwagę tych okoliczności przy opisywaniu problemu, a może powinienem. Innych błędów auto nie zgłaszało.
 

Tagi wątku: