VW Fridolin [147] (1964-1974)


Volkswagen Frudolin - oficjalnie Typ 147, mały samochód dostawczy marki Volkswagen, który został zbudowany między 1964 a 1974 rokiem głównie dla niemieckiego urzędu pocztowego.

W lutym 1962 roku na zlecenie niemieckiego urzędu pocztowego (Deutschen Bundespost) firma VW opracowała ten pojazd, ponieważ używane do tej pory typy pojazdów były nieodpowiednie. w zamówieniu zwracano uwagę na przestrzeń ładunkową samochodu, która powinna być w stanie pomieścić 2-metry sześcienne i ładunek o masie 400 kilogramów, a także być dostępna bezpośrednio z kabiny kierowcy. Ponadto wymagane były drzwi przesuwne, ponieważ drzwi na zawiasach w centrum miasta często były zbyt duże, aby je otworzyć.

Aby ograniczyć koszty do minimum, samochód zaplanowano pod nazwą EA 149 (EA oznacza kolejną serię rozwoju) - składał się w jak największym stopniu z innych pojazdów. I tak oto: silnik, skrzynia biegów i osie pochodziły z VW Käfer, podwozie od Karmann-Ghia, reflektory od VW Typ 3, maska silnika, klapa bagażnika, tylne światła i inne części z VW Transporter T1.

W 1964 roku rozpoczęła się produkcja seryjna w fabryce Westfalia-Werken w Wiedenbrück i do momentu zaprzestania produkcji w lipcu 1974 r. zbudowano łącznie 6139 tego typu pojazdów z których część została sprzedana także innym firmom.

Wielkość powierzchni ładunkowej wynosi 2,3 m³ a kolejne 0,6 m³ (można siedzenie pasażera, składany do przekazania pod deską rozdzielczą być obracany) obok fotela kierowcy, w sumie 2,9 m³, a podana przez VW ładowność to 410 kg.

Dodatkowym dużym odbiorcą pojazdu, była także szwajcarska poczta (Schweizerische Post PTT), która kupił 1201 sztuk w nieco zmodyfikowanej wersji. Najważniejsze zmiany, to mocniejszy 1.3-litrowy silnik o mocy 44 KM, przednie hamulce tarczowe oraz nagrzewnica. Zewnętrznie, wersja ta różni się od niemieckiej: kolorystyką, zewnętrzne lusterka wsteczne nie były zamontowane na drzwiach, ale na przednich błotnikach, bo w Szwajcarii była dozwolona jazda z otwartymi drzwiami przesuwnymi. Ponadto w standardzie zamontowano bagażnik dachowy, który zwiększył całkowitą wysokość do 1950 mm.

Obecnie około 40 pojazdów tego typu jest nadal dostępnych w Niemczech, z około 200 na całym świecie.



Dane techniczne:

Silniki - Typ 147 "Fridolin"
Silnik Seria Zasilanie Poj. skok. Typ silnika Moc Max Moment Obr. Okres produkcji Rynek
1200 EA149 Solex 28 PICT-1 1192 cm³ benzyna B4 34 KM 82 Nm/2000 obr/min 00/1964-07/1974 DE
1300 EA149 Solex 31 1285 cm³ benzyna B4 44 KM 86 Nm/3000 obr/min 00/1964-07/1974 CH


Typ nadwozia:
2-drzwiowy skrzynia-kombi

Wymiary:
Długość:    3970 mm
Szerokość:  1670 mm
Wysokość:   1730 mm lub 1950 mm z bagażnikiem dachowym
Roz.Osi:    2400 mm

Masa własna:
935 kg

Pojemność bagażnika:
2,3 m³ + 0,6 m³

Poj. zbiornika paliwa:
xx L

Skrzynia biegów:
8-biegów automat

Rodzaj napędu:
tył

Rozmiar opon:
xxx

Rozmiar felg:
xxx

TABELA ROZSTAWU ŚRUB