Autor Wątek: AKTYWACJA: światła skandynawskie - światła mijania na dzienne [Sharan 00-10]  (Przeczytany 35562 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline red

  • :: VIP ::
  • Wiadomości: 1688
  • Pomógł: 54
    • S7
  • VW: Sharan I 2FL
  • Silnik: 1.9 TDI-PD
  • Kod: BVK
  • Moc: 115 KM
  • Napęd: 4x4
  • Rej: BWM
Światła dzienne - tryb skandynawski

Opiszę tu dość ciekawą funkcję jaką posiadają samochody VW z analogowym sterowaniem światłami jaką jest tzw. "tryb skandynawski".
Polega to na tym że po włączeniu zapłonu włączają się światła mijania ale bez postojówek, nie świeci oświetlenie deski rozdzielczej i tablicy rejestracyjnej. Oryginalnie VW stosował ten typ oświetlenia w samochodach kierowanych na rynki skandynawskie oraz np. do Austrii. Z racji obowiązku jazdy na światłach przez cały rok warto stosować to także w Polsce.
Żeby zrobić tryb skandynawski potrzebujemy kawałka przewodu o grubości 1,5 mm2, szczypce do kabli, pin z jakiejś kostki, lutownicę, taśmę izolacyjną. Czas potrzebny na przeróbkę to ok. 10 minut, stopień trudności znikomy. Ja zrobiłem to w Sharanie 2002 ale powinno działać też w polo, golfie, passacie, transporterze z podobnego okresu.

1. Na początek demontujemy włącznik świateł i odnajdujemy numery przewodów na kostce.


Nas interesuje najbardziej 3 i 4 (3 powinien być wolny). Pin wkładamy do otworu na kabel 3 i łączymy z 4.


Wszystko należy polutować i dobrze zaizolować taśmą.

Od tej pory po przekręceniu kluczyka w pozycję "zapłon" i włącznika świateł w pozycję "0" automatycznie włączą się nam światła mijania bez świateł postojowych.
Ta przeróbka nie powoduje świecenia symbolu żarówki na desce, nie generuje błędów i nie pozwoli zapomnieć o włączeniu świateł :idea:

Obawy niektórych może budzić fakt że światła świecą po włączeniu zapłonu a nie uruchomieniu silnika.
Dla nich polecam dołożenie do zestawu przekaźnika który załączy tryb skandynawski po uruchomieniu silnika (w momencie kiedy alternator zaczyna ładować).

Potrzebne będą:
- przekaźnik np. 561 (lub podobny)
- kilka kabelków
- szczypce
- nóż
- lutownica
- taśma izolacyjna
- wtyczki konektorowe żeńskie szt. 4

Przewód od pinu 3 włącznika świateł (dołożony wcześniej) podłączamy do styku przekaźnika 87, pin 4 łączymy ze stykiem 30, do styku 85 dołączamy przewód od wzbudzenia alternatora (cienki niebieski kabelek od alternatora) w sharanie wzdłuż progu od strony kierowcy idzie wiązka do dogrzewcza - można podpiąć pod czarny kabel z czerwonym paskiem - na nim powinien być plus po uruchomieniu silnika. Styk 86 podłaczamy do masy - nie musi być kluczowana ale powinna być stabilna.
Od tej pory po włączeniu zapłonu światła będą zgaszone, po uruchomieniu silnika światła będą działały w trybie skandynawskim.
Czas potrzebny do wykonania to ok. 20 minut
Życzę owocnej pracy  :vwclubpolska:
 
Podziękował: doggie, piotrek.sz7

Tagi wątku: