Autor Wątek: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?  (Przeczytany 35223 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline smartasb

  • new
  • Wiadomości: 0
  • VW: Up!
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 1.0
  • Napęd: FWD
  • Rej: PMI
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #75 dnia: 03 - Grudzień - 2019 - 20:14:07 »
Mam takie same zdanie - bezpieczeństwo przede wszystkim.  Mamy narazie zimy jakie mamy w jednej części kraju posypie w drugiej w ogóle nie zobaczy się ani płatka śniegu ale opona zimowa to opona zimowa. wystarczy poranny przymrozek i nawet na "zimach" jedziesz po lodzie, a co całoroczne mają wtedy powiedzieć?
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #76 dnia: 04 - Grudzień - 2019 - 06:27:16 »
ale opona zimowa to opona zimowa.
Nie dla wszystkich te tak zwane zimowe są zimowymi.Nawet wielkie firmy oponiarskie które ładują kupę kasy na stworzenie nowej opony nie chcą ryzykować i pokazywać tych niby zalet w prawdziwych warunkach zimowych do których specjalnie je konstruują .W efekcie wszystkie pokazywane testy poważnych firm są w nie poważnych warunkach  na płycie poślizgowej (kałuży wody).Nie stać ich czy celowe działanie?.Czy przysłowiowy "Kowalski"widząc taki test na lodzie czy ubitym śniegu nie widząc większych różnic od letnich kupiłby "pseudo zimówki"?
 Jak do tej pory jakoś nikt nie podrzucił filmiku z testem zimówek w zimowych warunkach z poważnej firmy" oponiarskiej"


Dodano:  04 - Grudzień - 2019  -  13:05:47
Jako że posiadam durometr (przyrząd do mierzenia twardości)postanowiłem poświęcić chwilę czasu by zrobić małą fotorelację. Materiał dedykuję tym którzy tak ochoczo powtarzają że opony zimowe mają zupełnie inny skład i że są zdecydowanie miększe od letnich.Klimat jest trochę słaby więc nie bawiłem się w sprawdzanie konkretnej nazwy firmy jak i oznaczeń a skupiłem się na przedstawieniu twardości. Z rodzaju bieżnika większość wyłapie która to letnia a która zimowa(pseudo zimowa).
Tak wygląda sprzęt którym dysponuję .Leciwy lecz sprawny.

By nie być posądzany o nieprawidłowe wskazania tego zabytku podrzucam test ze sprawdzenia takich materiałów jak poliuretan(płyta 8mm)silikon(płyta 10mm)guma kwasoodporna (płyta 10mm)pozostałości po wykonywaniu różnych rzeczy które posiadam w czeluściach garażowych.



Jak każdy może zauważyć na różnych materiałach pokazuje inną wartość.Czyli działa(bez elektroniki też kiedyś potrafili zrobić przyrządy pomiarowe).
Nie przynudzając do tematu.
By pomiar nie był przekłamywany przez ewentualne różnice w napompowanym pod różnym ciśnieniem kole i wyniki były jak najbardziej wiarygodne wskoczyłem na hałdę różnych opon w różnej kondycji,w różnym roczniku, w różnym rozmiarze,przeznaczonych do różnych aut od osobowych przez suv do "tir".



















No i naturalnie by nie było zaraz krzyku że sprawdzałem tylko stare trupy które po czasie straciły swoje parametry (guma po czasie traci swoje właściwości) zrobiłem fotkę nówce z tego roku która jeszcze nie była założona na auto.


Mam nadzieję że każdy po zobaczeniu na własne oczy jak wygląda twardość ogumienia będzie miał swoje przemyślenia.
Sorki za mało estetyczne łapki.
 

Offline Marcino

  • :: HighLine
  • Wiadomości: 1262
  • Pomógł: 112
  • VW: Arteon
  • Model: Hatchback
  • Wersja: Elegance
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: CUPB
  • Moc: 190 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GTC
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #77 dnia: 04 - Grudzień - 2019 - 14:09:18 »
W obecnych temparaturach nie ma duzych różnic jeśli chodzi o twardość mierzoną,
2019 - 2024 - Tiguan II 2.0 TDI 150 KM 18r. skradziony
2006 - Galant 2.5 V6 + LPG Stag 97r.
Inne - Peugeot 307SW, Mitsubishi Carisma 1.8 GDI, Fiat 126p 78r. :)
 

Online doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5352
  • Pomógł: 949
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #78 dnia: 04 - Grudzień - 2019 - 15:49:24 »
Nie muszę oglądać takich pseudo testów, żeby wiedzieć iż zimą w śniegu i błocie pośniegowym nic nie zastąpi opony zimowej, nawet z twardą gumą będzie lepsza niż nowa nie zimowa chociażby z racji na kształt bieżnika
 
Podziękował: m4ayhem

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #79 dnia: 04 - Grudzień - 2019 - 18:10:58 »
W obecnych temparaturach nie ma duzych różnic jeśli chodzi o twardość mierzoną,
To po kiego mówią że poniżej +7 stopni powinno się przejść na zimówki.Pomiary były w okolicy +4/+5 stopni.Więc różnica powinna być zauważalna(naturalnie na korzyść zimówek podobno ).Tym bardziej że wszystkie mierzone były jak widać na na zewnątrz i ich temperatura była taka sama lub bardzo zbliżona do siebie.
No ale nie ma problemu mogę powtórzyć podobny test jak doczekamy się zimy.Jak na razie grudzień i nie widać białego puchu a i temperatury na plusie. 
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6212
  • Pomógł: 1531
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Wersja: Sport&Style
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #80 dnia: 04 - Grudzień - 2019 - 18:21:16 »
Nie muszę oglądać takich pseudo testów
Oczywiście że nie, czasami wystarczy odrobina wstrzemięźliwości aby ukryć swoje emocje ;)

@Gulasz , nie wiem co to za urządzenie i jakie jest jego prawdziwe przeznaczenie ale po tych wszystkich fotkach spodziewałbym się jakiegoś konkretnego opisu, tak aby każdy laik (nie tylko ja) miał czarno na białym o co w tym teście chodzi i najważniejsze, jaki jest jego wynik.

Nie ma potrzeby robić testu z którego tylko Ty potrafisz coś odczytać, pamiętaj że takie testy jak i ich opisy mają służyć wszystkim a przede wszystkim amatorom i laikom.
Przy każdym zdjęciu z pomiaru, należało podać: producenta opony, typ, rozmiar a najważniejsze to datę produkcji, bo to że opona zimowa jest nie używana i ma metki, nie znaczy tak naprawdę nic. Wystarczy aby nowa zimówka leżała 3-4 lata w magazynie i już twardość jej mieszanki jest zupełnie inna niż nowej ale to chyba jest dla każdego z nas oczywiste jak 2x2=4  :D

Ode mnie, pomimo zamglonej czytelności tego testu masz "pomagasa" - za duże chęci  :vwclubpolska: 

Panowie, na forach możemy się ze sobą nie zgadzać, możemy się sprzeczać i nawet możemy się nie lubić - ale pamiętajmy o jednym: szacunek dla drugiego człowieka i kultura wypowiedzi, to nasza wizytówka po której zawsze jesteśmy oceniani.
 
Podziękował: CRliner

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #81 dnia: 04 - Grudzień - 2019 - 19:38:34 »
@Gulasz , nie wiem co to za urządzenie i jakie jest jego prawdziwe przeznaczenie ale po tych wszystkich fotkach spodziewanym się jakiegoś konkretnego opisu, tak aby każdy laik (nie tylko ja) miał czarno na białym o co w tym teście chodzi i najważniejsze, jaki jest jego wynik.
Już spieszę z bardziej klarownym opisem.

To co widoczne na powyższej fotce to nic innego jak durometr bardziej zrozumiałą nazwą jest dla wszystkich zapewne twardościomierz.Nawet mniej spostrzegawczy zapewne zauważyli na nim literkę A.Oznacza ona że przyrząd służy do sprawdzania materiałów miękkich.Taki sam przyrząd może występować z literką B i do najtwardszych typu metale z literką C.Najistotniejszym elementem jest wystająca w dolnej części przyrządu stożkowa "szpila" która w wypadku tego urządzenia połączona jest mechanicznie ze wskazówką za którą znajduje się skala do odczytu.

Urządzenie jest dość proste w obsłudze wystarczy docisnąć do sprawdzanej powierzchni tak by znajdujące się w koło "szpili"wystające nieco kółeczko ściśle przylegało całym obwodem lub gdy utrudniona jest wizualna ocena przylegania wskazówka uzyskała jak najwyższą wartość.
Z racji iż klimat nie sprzyjał na przerzucanie sterty opon, zapisywaniu,czy dokładnym oględzinom (rozmiar, rok,indeks prędkości itd.) wskoczyłem i skakałem po nich dokonując pomiaru jak i zdjęcia utrwalając w formie foto to co najistotniejsze.Twardość opony z kawałkiem widocznego bieżnika umożliwiającą wizualną ocenę czy pomiar dotyczy opony letniej czy zimowej naturalnie foto ułatwia również ocenę stanu bieżnika (zużyty ,wystarczający do eksplatacji czy jak nowy).Dla porównania zrobiłem pomiar jak i zdjęcie zupełnie nowej czy nawet dwóch dla lepszego zobrazowania(z większą ilością byłby problem bo jak wiadomo wulkanizatorzy mają teraz żniwa a ja nie chciałem nadwyrężać ich gościnności).
Producenta/markę w fotorelacji uważam za mało istotną sprawę bardziej zależało na pokazaniu różnic twardości opon z naciskiem na lato/zima tak by każdy mógł ocenić czy różnice są drastyczne czy nie?Czy opony zimowe tak bardzo różnią się twardością mieszanki czy nie?
By nie być kolejny raz posądzany o teorie spiskowe ocenę pozostawiam każdemu z osobna.
Co do jakości zdjęć to już chyba dawno ustaliliśmy że fotografem nie byłem i nie będę a w tym wypadku to fotograf akrobara byłby potrzebny bardziej .W jednym ręku przyrząd w drugiej telefon i słabe podłoże w postaci hałdy opon a do kompletu słaby klimat by nie było za fajnie.
Każdy może samemu zasięgnąć informacji jaką producent deklaruje twardość dla opony letniej ( w jakim przedziale powinna się mieścić) a jaką dla zimowej (wartości od-do) i porównać ile w tym wszystkim jest prawdy w oparciu o zamieszczone fotki a ile reklamowego bełkotu.
   
 

Offline Marcino

  • :: HighLine
  • Wiadomości: 1262
  • Pomógł: 112
  • VW: Arteon
  • Model: Hatchback
  • Wersja: Elegance
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: CUPB
  • Moc: 190 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GTC
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #82 dnia: 05 - Grudzień - 2019 - 10:54:35 »
Mam takie urzadzenie ale elektroniczne w pracy. jest nawet kalibrowane. Muszę pożyczyć i zrobić swoje testy.
A oto i tabela twardości gumy we skali Shore. Urzadzenie Gulasza ma skale A i nie wiem czy się nadaje do miekkich gum jak widac z ponizszej tabeli.



Główne cechy odróżniające oponę zimową od letniej
Według czołowego europejskiego producenta opon, firmy Continental, można mówić o oponie zimowej, jeżeli spełnione są jednocześnie trzy warunki: odległości pomiędzy krawędziami nacięć klocków bieżnika są mniejsze niż 10 mm, sztywność gumy wynosi nie więcej niż 65 Shore, a głębokość bieżnika wynosi przynajmniej 4 mm. Pierwszy warunek zapewniają w zimówkach tzw. lamele, czyli drobne nacięcia klocków bieżnika, najczęściej w postaci sinusowej (zygzak). Niską sztywność opony zimowej zapewnia dodatek krzemionki, dzięki której opona nie sztywnieje nawet w niskich temperaturach. W temperaturze pokojowej opony zimowe mają sztywność gumy w zakresie 52-65 Shore, natomiast opony letnie 65-75 Shore. Jeżeli chodzi o wpływ głębokości bieżnika, to niezależne testy wykazują, że przy zużyciu powyżej 50% (zostaje mniej niż 4 mm bieżnika) opony tracą dobre własności na śniegu. Wtedy opony należy wymienić na nowe.


https://m.interia.pl/magazynauto/news,nId,1097579
2019 - 2024 - Tiguan II 2.0 TDI 150 KM 18r. skradziony
2006 - Galant 2.5 V6 + LPG Stag 97r.
Inne - Peugeot 307SW, Mitsubishi Carisma 1.8 GDI, Fiat 126p 78r. :)
 
Podziękował: pretor, CRliner, doggie

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #83 dnia: 05 - Grudzień - 2019 - 19:42:44 »
Czy powyższa tabela jest ogólną dotyczącej twardości w skali Shore.Czy może dedykowana jest do konkretnego przyrządu pomiarowego jako tak zwana legenda do odczytu zmierzonej wartości. Zastanawiają mnie gwiazdki przy B jak i C oraz literka O naturalnie też z gwiazdkami które mogą sugerować dodatkową opcję w zależności od rodzaju przyrządu lub dodatkowego wyposażenia/ osprzętu.
W moim skala zaczyna się od wartości 30 i jak litera A sugeruje jest on w zakresie pomiarowym najniższych twardości lub dokładniej mówiąc do sprawdzania twardości materiałów miękkich.
 Mimo skali i tak twardości wszystkich mierzonych opon mieściła się w przedziale 65-75 czyli opon letnich bez względu na fakt że wśród sprawdzanych były też zimowe(i to nawet nowe).A test na innych materiałach ewidentnie pokazywał inne wartości jeśli chodzi o twardość.
Nawet jakby był rozkalibrowany i przekłamywał to i tak byłyby widoczne różnice pomiędzy letnimi a zimowymi.
Jak dysponujesz podobnym sprzętem (mniej archaicznym,bardziej precyzyjnym,po kalibracji)to już dawno wypadało zrobić podobny test jak nie dla ogółu to choćby dla samego siebie czy to co masz na aucie to faktycznie zimowe czy twardością łapią się na letnie.Tylko czy to coś zmieni jak okaże się że ma się zimowe o twardości letnich.Zdejmiesz i wyrzucisz bez względu że są ok.
Nie raz lepiej żyć w nieświadomości by się nie stresować.Przynajmniej zdecydowana większość tak robi ślepo wierząc że zimowe są miększe.A co zrobią jak okaże się że ich letnie były zdecydowanie miększe od zimowych które założyli.
Jak masz możliwość to zrób test i podziel się swoimi spostrzeżeniami/ wnioskami .Jeśli nie chcesz się nikomu narazić i doprowadzić do zawału jak test wyjdzie mocno zbliżony do mojego to może lepiej pominąć nazwę konkretnego producenta opony bo może ktoś akurat nie małą kasę wywalił właśnie na takie które nie mieszczą się w normie.

Dodano:  06 - Grudzień - 2019  -  18:01:06
Przypomniałem sobie że powinienem gdzieś w czeluściach garażowych mieć oponki od gokarta które miały iść do" motylka" .Niestety chore przepisy zabraniają ciągnąć przyczepę /sztywny hol w postaci motylka na oponach bez bieżnika (slikach).Odgrzebałem i zrobiłem fotkę może komuś kiedyś będzie potrzebna informacja jak wyglądają takie kółeczka jeśli chodzi o twardość.

Tak wygląda to cudeńko i jak kiedykolwiek miał ktoś coś podobnego w ręku to bez przyrządów da się ocenić że mieszanka jest zupełnie inna wydaje się bardzo miękka mimo tego że oponki swoje lata mają i nie były jakoś specjalnie zabezpieczone (by nie utraciły swoich właściwości).Nadal są miękkie można wręcz powiedzieć że się kleją .Tak że z tym starzeniem i utratą miękkości czy twardości też raczej wygląda że to subtelne różnice.
 

Offline Michal_HDI

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 53
  • Pomógł: 13
  • VW: Tiguan Allspace
  • Model: SUV
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: 150 KM
  • Skrzynia: DSG
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WF
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #84 dnia: 06 - Grudzień - 2019 - 18:18:00 »
Sądzę że jest mały błąd w założeniach testu.
Wydaję mi się że powinnny być wykonane pomiary w następujących warunkach:
-opony zimowe i letnie mierzone w temperaturze pokojowej po wcześniejszej 48 godzinnej aklimatyzacji,
-opony zimowe i letnie mierzone w temperaturze 30 stopnie po wcześniejszej 48 godzinnej aklimatyzacji,
-opony zimowe i letnie mierze w temperaturze -10 stopni po wcześniejszej 48 godzinnej aklimatyzacji,

sadze że dokonując pomiary, mierzyłeś nie dość że stare opony, gzie guma już była pewnie sparciała, ale jeszcze temperatura dokonywania pomiaru była na takim poziomie że opony letnie miały jeszcze swoje właściwości.
Ja osobiście jestem zwolennikiem zmieniania opon na zimę ale nie skreślam opon wielosezonowych, wszystko zależy od terenu w jakim mieszkamy i gdzie się poruszasz. Ja na dwóch samochodach mam założone opony całoroczne a w jednym dokonuję zmiany lato/zima.
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #85 dnia: 06 - Grudzień - 2019 - 19:55:12 »
Sądzę że jest mały błąd w założeniach testu
Nie przeczę .Zrobiłem najdokładniej jak potrafiłem w warunkach jakie były danego dnia.Co do pomiarów w różnych temperaturach jakie zasugerowałeś może i były by jakieś różnice w odczytach.Tylko co by to zmieniło skoro opony zimowe które mają być niby lepsze w temperaturach ujemnych czy jak kto woli już od +7 można je stosować (przynajmniej tak zalecają).A bez względu czy to opona markowa czy bardzo budżetowa czy letnia czy zimowa i tak podczas jazdy pojazdem na skutek nacisku jak i oporów toczenia będzie pracowała w temperaturze dodatniej. Od razu podpowiem że nie jest to mój wymysł tylko znowu fizyka. Jeśli kogoś to ciekawi do jakich temperatura potrafi rozgrzać się opona podczas normalnej jazdy (nie sporty ekstremalne)zachęcam do pogrzebania w necie. Co odważniejszy może nawet zamieścić podawane zakresy temperatur (od-do) tylko jak wtedy podejść do zalet opon zimowych do eksplatacji w niskich temperaturach (skoro i tak pracują wszystkie w dodatnich).Nawet w dużym mrozie podczas jazdy opona będzie miała temperaturę dodatnią. No chyba że zaletą opony zimowej w niskich temperaturach ma być jak auto na nich stoi.Może wtedy jest bezpieczniej dla właściciela a może dla auta.
 

Offline m4ayhem

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 137
  • Pomógł: 5
  • VW: Tiguan II
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 1.4 TSI
  • Kod: CZEA
  • Moc: 150 KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: DW
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #86 dnia: 06 - Grudzień - 2019 - 22:18:40 »
Ładnie policzone .A teraz poproszę o to samo gdzie wartość auta 1000-1500 a właściciel dojeżdża nim do pracy 5-10 km.Auto leciwe z nie pewnością czy nie ulegnie awarii i wartość naprawy nie przewyższy jego wartości a właściciel się podda i zezłomuje go.Do kompletu warto wziąć pod uwagę że mieszka w dużej aglomeracji miejskiej gdzie drogi są odśnieżane i posypywane a z racji na powszechne korki nie rozwija dużych prędkości.Ze względu na wiek i kondycję pojazdu ujeżdża go w koło komina i nie planuje dalszych tras.Czy inwestycja przekraczająca wartość pojazdu nie mija się z celem w takim wypadku.
Można nawet pokusić się ile przy ostatnio panujących zimach będzie w stanie przejechać na tych zimówkach które mogą nawet śnieg nie zobaczyć.

Do auta używanego przy niskich rocznych przebiegach można kupić odpowiednio tańsze używane opony zimowe.
A jeśli zaś jeździ dziad, to najlepiej niech jeździ rowerem, nie samochodem.

Dziadów nie szanuję.
Auto leciwe za 1000 zł pojedzie też pewnie na oleju opałowym, więc po co przepłacać za diesla ??
Trzeba przydziadować i jeździć na opale. A co tam.....
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #87 dnia: 07 - Grudzień - 2019 - 08:46:50 »
Jeśli ktoś zaczyna zabawę z motoryzacją (świeżo upieczony kierowca) , i najzwyczajniej nie ma zdolności kredytowych (by kupić normalny nowy wóz) lub najzwyczajniej stać go tylko na leciwy pojazd nie koniecznie zasilany ON a paliwem Pb.To też jest" dziad".To takiego który większość napraw będzie robił we własnym zakresie przy tym pojeździe nie jeżdżąc do ASO nazwiesz podobnie.
To nie mój wymysł że opony zimowe po pewnym czasie tracą podobno swoje właściwości i mimo tego że wyglądają całkiem ok.nie należy ich stosować (na nich jeździć ).A tu informacja że ma sobie kupić używane zimówki i nie dziadować. Należy zadać pytanie czy lepiej zainwestować w używaną zimówkę czy w letnią ? Czy przy skromnym budżecie inwestycja w letnie i zimowe wyjdzie korzystniej od zakupu jednego letniego kompletu w kwocie dwóch ( zamiast letnich i zimowych) jak nie nowego to za to w dobrej kondycji (jak nowe)?
Patrząc z perspektywy czasu ostatnich zim (krzyku z ociepleniem klimatu )faktu że mieszkając w dużej aglomeracji miejskiej ,jeżdżąc w koło" komina " na tych zimowych oponach może okazać się że nie będzie dane pojeździć po "białym puchu" skłaniałbym się do podpowiedzi inwestycji w jeden komplet letnich jak nie nowych to z dobrym bieżnikiem(według mojej oceny korzystniejsza inwestycja) .A dla osób stresujących się alternatywą jest zakup opony wielosezonowej choć tak naprawdę to nie wiadomo czy bliżej im do opon letnich czy zimowych .Jak mają mieć dokładnie zalety obu to trochę się to "gryzie"z powszechnie panującymi informacjami do stosowania opon letnich i zimowych w określonych warunkach pogodowych i ogólnie panującym opinią (zalety , wady,walory trakcyjne itd.)     
 

Offline Michal_HDI

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 53
  • Pomógł: 13
  • VW: Tiguan Allspace
  • Model: SUV
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Moc: 150 KM
  • Skrzynia: DSG
  • Napęd: 4x4
  • Rej: WF
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #88 dnia: 07 - Grudzień - 2019 - 16:13:53 »
A bez względu czy to opona markowa czy bardzo budżetowa czy letnia czy zimowa i tak podczas jazdy pojazdem na skutek nacisku jak i oporów toczenia będzie pracowała w temperaturze dodatniej. Od razu podpowiem że nie jest to mój wymysł tylko znowu fizyka. Jeśli kogoś to ciekawi do jakich temperatura potrafi rozgrzać się opona podczas normalnej jazdy (nie sporty ekstremalne)zachęcam do pogrzebania w necie. Co odważniejszy może nawet zamieścić podawane zakresy temperatur (od-do) tylko jak wtedy podejść do zalet opon zimowych do eksplatacji w niskich temperaturach (skoro i tak pracują wszystkie w dodatnich).Nawet w dużym mrozie podczas jazdy opona będzie miała temperaturę dodatnią. No chyba że zaletą opony zimowej w niskich temperaturach ma być jak auto na nich stoi.Może wtedy jest bezpieczniej dla właściciela a może dla auta.

Czyli trzeba dokonać pomiarów na rozgrzanych oponach, wniosek jest jeden trzeba by było ustalić metodykę badań.
Jeśli nie akceptujesz składu i twardości mieszanki, może przejdźmy do bieżnika, po miedzy oponą letnią a zimową na pewno jest różnica.
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #89 dnia: 07 - Grudzień - 2019 - 18:47:51 »
Jeśli nie akceptujesz składu i twardości mieszanki, może przejdźmy do bieżnika, po miedzy oponą letnią a zimową na pewno jest różnica.
Nie widzę problemu możemy przegadać i tą kwestię.Zapewne zdecydowana większość widziała opony z dużym protektorem typu "jodełka" taki typowy fason stosowany najczęściej w ciągnikach rolniczych ( i nie tylko ).Osoby posiadające tego typu sprzęt mogą podpowiedzieć czy myślą o szukaniu opon zimowych skoro ten bieżnik który posiadają sprawuje się w piachu ,błocie czy nawet w śniegu całkiem nieźle.Raczej producent opon nie próbuje wciskać opon zimowych właścicielom tego typu sprzętu i biznesu na nich nie zrobi.Podobnie wygląda sprawa wozów typowo w teren gdzie opony są typowo terenowe zdecydowanie wyższy bieżnik od zimowych .Do rzadkości można zaliczyć by z tej grupy użytkowników ktokolwiek decydował się na zmianę na zimowe.Zdecydowana większość widzi w nich przewagę nad zimowymi
A teraz z innej beczki czy ktokolwiek słyszał by w samolotach zmieniano opony na zimowe.Jakby nie było to też " ciśnie " po pasie startowym a prędkości wcale nie są małe, opony dość mocno się rozgrzewają przeloty na dużych wysokościach poddają je dość sporym temperaturą ujemnym.A jaki kładą w lotnictwie nacisk na bezpieczeństwo to zapewne nie jedna osoba słyszała.By nie podniósł się zaraz krzyk tak wiem że mają sprzęt do odśnieżania płyty lotniska nawet o podobnym działaniu jak ten do odśnieżania ulic ( którego nikt nie bierze przy zakupie zimówek nawet pod uwagę).Różnica jest tylko taka że oni nawet nie myślą o oponach zimowych ( a bieżnik w nich wygląda jakby go nie było wcale ) w przeciwieństwie do posiadaczy aut osobowych (czyżby nie dbali jednak o bezpieczeństwo pasażerów). Kolejnym wartym zastanowienia tematem jest opona motocyklowa.Dla niektórych z młodszego pokolenia podpowiem że motocykle kiedyś również jeździły zimową porą (tylko zimy wyglądały trochę inaczej)Najczęściej były motory z koszem bocznym i do tych motocykli jak najbardziej były opony które można porównać do obecnych wielosezonowych ich protektor był dość wysoki najczęściej "kostka". I to najczęściej był jeden rodzaj ,w jednym fasonie ( na wszystkie pory roku). Dla tych z młodszego pokolenia którzy nie widzieli czegoś takiego na oczy to wyglądem przypominają opony współczesnego motocykla "cross"-owego. Jako że czasy się zmieniły i entuzjastów jazdy na jednośladzie w zimie jest nie wiele to i producenci nie widzą biznesu w produkcji takiego ogumienia.
Jak widać nie ważne czy opona jest letnia czy zimowa ( przynajmniej nikt kiedyś nie brał tego do głowy) .Ważny jest bieżnik który w zimie czym wyższy tym lepiej jeśli chodzi o śnieg czy błoto pośniegowe ( bo to są warunki zimowe a nie kałuża wody jak wciskanie kitu w testach wielkich koncernów).Na lód czy typową "szklankę" to opona z kolcami która jest zabroniona przepisami bo przecież dbają o nasze bezpieczeństwo bardziej niż o jakość nawierzchni.
Jakoś wszyscy milczą też o takim drobiazgu jak łańcuchy które w ekstremalnych warunkach zakłada się na koła( i to nawet na te super opony zimowe).Chyba każdy przyzna że nie chodzi tu o twardość mieszanki (takiego łańcucha)a o zwiększenie wysokości bieżnika.
Może ktoś z ciekawości zagłębi się w czeluścia internetu czy na czysty lód (typową "szklankę"na jezdni)lepiej będzie hamować auto wyposażone w łyse opony czyli typowy "slik" czy może opony z dużą ilością protektora dość mocno okraszoną "lamelkami" (typowa opona zimowa).Może warto trochę liznąć odnośnie tarcia,powierzchni styku opony do podłoża, jak masa/nacisk wpływa na drogę hamowania,czy szerokość opony ma wpływ na takiej nawierzchni. Nie jednego odnalezione informacje mogą nieco zszokować.   
 

Online doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5352
  • Pomógł: 949
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #90 dnia: 08 - Grudzień - 2019 - 16:07:22 »
Cóż za beznadziejne porównania, bieżnik samochodowej opony zimowej jest skonstruowany w celu wykorzystania optymalnej siły ciągu, stabilności i itp.. w śniegu i błocie pośniegowym a od kiedy opony samolotowe "ciągną"?  Druga kwestia samolot do hamowania używa głównie wstecznego ciągu, spojlerow i reversow a hamuje wyłącznie przy niskich predkosciach. Poza tym porównywanie opon sprzętu rolniczego do samochodów to jakaś paranoja  :o przecież mają zupełnie inne przeznaczenie. Ta cała dyskusja i niczemu nie służące wywody nt. czy zimą w śniegu opony zimowe są lepsze czy gorsze, jest pozbawiona jakiegokolwiek sensu. Muszę zmienić ustawienia forum bo nie mogę już czytać tych bzdur
 

Offline DziadekJan

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 18
  • Pomógł: 1
  • VW: Up!
  • Silnik: 1.0 ???
  • Moc: ?? KM
  • Napęd: FWD
  • Rej: SK
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #91 dnia: 08 - Grudzień - 2019 - 16:31:17 »
Może podejdźmy do tematu inaczej. Są robione przez różne instytucje testy zachowania się opon w różnych warunkach. Robi je niemiecki ADAC, Dekra, robią różne redakcje. Test opon robił nawet Michał z dość znanego kanału YT "Miłośnicy czterech kółek -zrób to sam".

I teraz pytanie - wierzyć, czy nie?

Ja mam małe autko a na nim czternastki Goodyear Vector 4SEASONS Gen-2 XL. To opony wielosezonowe, sprawdziły się w poprzednim samochodzie, więc do VW też trafiły. Zmieniał nie będę.
 

Offline Gulasz

  •  -baned-
  • Wiadomości: 3051
  • Pomógł: 155
  • Marka: Mercedes
  • Silnik: 1.9 M-TDI
  • Moc: 75 KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #92 dnia: 08 - Grudzień - 2019 - 17:34:37 »
a od kiedy opony samolotowe "ciągną"?
Wybiórcze czytanie bez zrozumienia właśnie tak wygląda .W którym zdaniu / wypowiedzi wspomniałem że opony samolotowe "ciągną ".Starałem się nie rozpisywać a i tak wyszła dość obszerna wypowiedź. Koła w samolocie służą do utrzymania toru "jazdy" czy to przy starcie czy lądowaniu .Mają na celu między innymi utrzymać kierunek przy podmuchach bocznego wiatru tak by samolot utrzymał się na płycie lotniska. Nie to jednak jest najistotniejsze w powyższej wypowiedzi. Bardziej chodziło o podanie przykładu do przemyśleń co do podejścia poważnych firm przewozowych z dużym naciskiem na bezpieczeństwo którzy nawet do głowy nie biorą cudowania z zimowymi.
Co do opon w tak zwaną "jodełkę" podałem przykład ciągnika tylko i wyłącznie dla osób które nie spotkały się z takim określeniem/nazewnictwem bieżnika. Ciągnik zakładam że każdy widział i może bardziej skojarzyć wygląd takich opon niż jak wspomniałbym o bieżniku aut ciężarowych z przeznaczeniem w ciężki teren.Taki bieżnik nie jest tylko i wyłącznie przeznaczony do maszyn rolniczych wspomniałem o tym delikatnie w nawiasie ale jak widać wybiórczość czytania pomija takie drobiazgi.   
I teraz pytanie - wierzyć, czy nie?
Jak zobaczę wiarygodny test w warunkach pogodowych do których zostały stworzone opony zimowe i ich zauważalną przewagę /wyższość to uwierzę.
Jak na razie mamy testy na kałuży wody które mogą świadczyć że opony są deszczowe z bardziej pasującą nazwą  wiosenno -jesienne.
Wyższości w niskich temperaturach nikt nie jest w stanie dowieść bo i tak podczas jazdy będą jeździły w dodatnich (fizyka).
Skład mieszanki różnice pomiędzy letnimi a zimowymi są raczej subtelne.Sam fakt że nie zużywają się jakoś drastycznie szybko podpowiada że nie mogą różnić się znacznie składem mieszanki.
Na rynku pojawiły się wielosezonowe które niby są alternatywą dla posiadania dwóch kompletów (lato-zima).Fakt powstania takiej opony sugeruje że różnice pomiędzy letnimi i zimowymi nie są jakoś drastycznie duże i dało się okiełznać walory obu w jednej.A fakt że nie robią takich opon firmy bez nazwy tylko poważni producenci powinno dać do myślenia o tych niby zaletach typowo zimowej opony.
Ja jestem za jak najwyższym bieżnikiem na ewentualne warunki zimowe jak i dopasowaniu stylu jazdy. W moim przypadku sprawdza się to od wielu lat .Co do typowych opon zimowych to może ze dwa lub trzy sezony w całym życiu miałem przyjemność na takich pojeździć latem jak i zimą i nie zauważyłem różnicy by się szybciej zużywały latem czy były jakoś lepsze w warunkach zimowych.Może jestem mało wymagającym kierowcą lub zbyt często włączam myślenie że jak do tej pory dzwona z powodu niewłaściwego ogumienia jeszcze nie wywaliłem.   
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6212
  • Pomógł: 1531
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Wersja: Sport&Style
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #93 dnia: 08 - Grudzień - 2019 - 17:48:30 »
Mnie do różnej miękkości gumy w oponach zimowych, przekonało własne życiowe doświadczenie.
Parę latek temu jak kupiłem aktualne moje auto, to pierwszym przedzimowym zakupem, były nowiuteńkie opony zimowe (Hankook).
Obok nowego zakupu, przez dwa lata posiadałem jeszcze starsze auto z 6-7 letnimi zimowymi "Barumami" w idealnym stanie bieżnika (kupowane też jako nowe).
Jeżdżąc w zimie tym starszym autem, miałem wrażenie, że te Barumy, to szczyt przyczepności i bezpieczeństwa. Jakie było moje zdziwienie, jak po pierwszej zimowej eskapadzie na nowych zimówkach w Sharanie, stwierdziłem że te nowe opony zimowe wręcz fizycznie "kleją" się do asfaltu i śniegu a zimowe 6-7 letnie Barumy są twarde i już tylko z bieżnika przypominają zimowe gumy. 

Do takiego porównania, nie potrzeba żadnych kosmicznych przyrządów - każdy kto ma już paroletnie doświadczenie w jeździe, wyczuje różnicę miedzy starą a nową oponą zimową i tutaj nie ma znaczenia kształt ani wzór bieżnika a mieszanka gumy z których robione są opony zimowe.   

Co do opon wielosezonowych, to uważam że w pewnych sprzyjających warunkach zimowych (mokry asfalt, błoto pośniegowe), są w stanie zapewnić przyzwoitą trakcję. Przyczepność wielosezonówek na śniegu i oblodzonym asfalcie jest na pewno sporo gorsza od typowych opon zimowych. Nie ma zamiaru nikogo do tego przekonywać, w zimie jeżdżę tylko na zimówkach a latem tylko na letnich :D 
 

Online doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5352
  • Pomógł: 949
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #94 dnia: 08 - Grudzień - 2019 - 21:31:25 »
Do takiego porównania, nie potrzeba żadnych kosmicznych przyrządów - każdy kto ma już paroletnie doświadczenie w jeździe, wyczuje różnicę miedzy starą a nową oponą zimową i tutaj nie ma znaczenia kształt ani wzór bieżnika a mieszanka gumy z których robione są opony zimowe.   
Ot i cały morał z tej nikomu niepotrzebnej dyskusji
 

Offline Marcino

  • :: HighLine
  • Wiadomości: 1262
  • Pomógł: 112
  • VW: Arteon
  • Model: Hatchback
  • Wersja: Elegance
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: CUPB
  • Moc: 190 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GTC
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #95 dnia: 09 - Grudzień - 2019 - 09:46:55 »
@pretor
Dokłądnie do tego samego doszedłem kilka lat temu podjezdzajac galantem na dośc leciwych chyba 7-8 letnich 14" pirelli z pieknym bieżnikiem pod spora górkę do rodziców na południu. Skończyło sie na wyjechaniu tyłem z otwartą klapa.
Jakie było moje zdziwienie kiedy moj brat za chwile po mnie wjechał bez problemu swoim samochdem na nowych Barumach. I mówi do mnie ... kup se nowe opony, to naprawdę komfort. Moi sasiedzi mieszjakacy tam stale co rok lub 2 lata kupują jadną pare zimówek (tanie Dębice Frigo) , zakłądają na przód, następoną zimę opony te lądują na tyle a na przód znowu nowy komplet a uzywane 2-3 letnie sprzedaje jeszcze w dobrej cenie. Mówią ze skonczył im się problem z wyjzedzaniem w zimie.

Co do starych zimówek - czuć to na rondzie gdy zjezdzasz auto nachylone dajesz gaz a koła sie ślizgają.

Zgadzam sie jedynie ze na miejska jazde po 6 tyś. km rocznie mozna sobie pozwolić na jeden komplet opon M+S niekoniecznie zimowych.
2019 - 2024 - Tiguan II 2.0 TDI 150 KM 18r. skradziony
2006 - Galant 2.5 V6 + LPG Stag 97r.
Inne - Peugeot 307SW, Mitsubishi Carisma 1.8 GDI, Fiat 126p 78r. :)
 

Offline Irenvelle

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 9
  • Pomógł: 1
  • VW: CC
  • Silnik: 2.0 ???
  • Moc: ?? KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
  • Rej: PO
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #96 dnia: 12 - Grudzień - 2019 - 10:47:55 »
Sprawa jest droga, ale wedlug mnie konieczna, osobiscie czuje sie pewniej na ziomówkach, gdybym jezdzil sam, a jezdze dosc wolno i bezpiecznie, to moze bym nieinwestowal. Ale czesto woze dzieci i rodzine i nie chce zadnych niespodzianek.
 

Offline kaszub13

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 6
  • Pomógł: 1
  • VW: Sharan II
  • Silnik: 1.9 TDI
  • Napęd: FWD
  • Rej: GKS
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #97 dnia: 13 - Styczeń - 2020 - 11:52:43 »
Ja się przekonałem od ponad 18 lat zawsze na zimę przekładam opony - naprawdę warto. :zaznacz:
 

Online doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5352
  • Pomógł: 949
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #98 dnia: 13 - Styczeń - 2020 - 13:44:28 »
Patrząc na obecną zimę to nawet najbardziej zatwardziali obrońcy zimówek mogą mieć wątpliwości :D
Dla jeżdżących wokół tzw. "komina" jedynie może mieć znaczenie fakt, że pogoda o tej porze w każdej chwili może się zmienić i może zmrozić i sypnąć śniegiem.
 

Offline Marcino

  • :: HighLine
  • Wiadomości: 1262
  • Pomógł: 112
  • VW: Arteon
  • Model: Hatchback
  • Wersja: Elegance
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: CUPB
  • Moc: 190 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GTC
Odp: Czy warto zmieniać opony na zimowe ?
« Odpowiedź #99 dnia: 13 - Styczeń - 2020 - 14:17:55 »
Dokładnie tak jak mówisz. Ja zime widziałem w górach na południu w okolicach Krynicy. I tam zimówki były potrzebne. Ciekawe czy na pomorzu bedzie snieg wogule w tym roku?
2019 - 2024 - Tiguan II 2.0 TDI 150 KM 18r. skradziony
2006 - Galant 2.5 V6 + LPG Stag 97r.
Inne - Peugeot 307SW, Mitsubishi Carisma 1.8 GDI, Fiat 126p 78r. :)
 

Tagi wątku: