Od 7 czerwca 2012 roku, nie trzeba przynosić tablic rejestracyjnych do urzędu!W przypadku, gdy kończy się nam miejsce w dowodzie rejestracyjnym na pieczątki badań technicznych, dopuszczające nasz pojazd do ruch i należy go wymienić na nowy, nie trzeba przynosić tablic rejestracyjnych do urzędu. Od 7 czerwca 2012 roku weszło nowe rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego (Dz.U. z 2012 r., poz. 481).
Organ rejestrujący dokonuje adnotacji, wpisując dotychczasowy indywidualny numer nalepki legalizacyjnej wydanej dla już posiadanych tablic rejestracyjnych w dowód rejestracyjny. Podobna procedura obowiązuje dla wydania wtórnika dowodu rejestracyjnego z powodu kradzieży czy zagubienia oraz zmiany danych właściciela pojazdu (zmiana nazwiska czy miejsca zamieszkania).
Rejestracja samochodu z innego województwa (powiatu)Jeżeli karta pojazdu była wydana nie możemy o niej zapomnieć przy rejestracji samochodu!Jeżeli zakupiliśmy samochód z innego województwa (powiatu) musimy liczyć się ze zmianą tablic rejestracyjnych oraz większym kosztem rejestracji niż jakby samochód był już zarejestrowany w naszym urzędzie.
Całkowity koszt rejestracji samochodu z innego województwa (powiatu) to
180,50 zł.
Na sumę tą składa się koszt:
- tablic rejestracyjnych,
- dowodu rejestracyjnego,
- pozwolenia czasowego,
- nalepki kontrolnej oraz znaków legalizacyjnych
Do rejestracji musimy przynieść umowę kupna lub fakturę zakupu, tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym, kartę pojazdu jeżeli była wydana oraz aktualne OC. Jeżeli kupiliśmy samochód na firmę, przynosimy
zaświadczenie z działalności gospodarczej lub REGON oraz jeżeli nie przychodzimy osobiście tylko inna osoba w naszym imieniu to
nie możemy zapomnieć o upoważnieniu. Koszt upoważnienia to
17 zł chyba, że osoba upoważniona to najbliższa rodzina (mąż, żona, dzieci, dziadek, babcia, wnuk, wnuczka) to za upoważnienie się nie płaci. Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym widnieje wpis z numerem karty pojazdu a sprzedający jej nam nie przekazał (zgubił, zniszczył), będziemy zmuszeni udać się do urzędu komunikacji, w którym ostatnio był zarejestrowany samochód i poprosić o zaświadczenie o zagubieniu karty pojazdu. W dniu składania wniosku dostaniemy stałe tablice rejestracyjne ze znakami legalizacyjnymi, pozwolenie czasowe na
30 dni (jeżeli przegląd techniczny był krótszy niż 30 dni w dniu składnia wniosku to pozwolenie czasowe będzie wystawione tylko do daty przeglądu).
Po odbiór dowodu rejestracyjnego musimy przynieś pozwolenie czasowe oraz kartę pojazdu jeżeli była wydana (w karcie pojazdu wpisuję się wtedy nowego właściciela, nowy nr rejestracyjny i serię dowodu rejestracyjnego).
Koszt rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicyNie ma znaczenia z jakiego kraju sprowadziliśmy samochód koszty rejestracji i tak zawsze będą takie same. Czy sprowadziliśmy samochód z Niemiec, Anglii, Holandii, Belgi, Francji czy jakiegokolwiek innego państwa i tak zapłacimy
256 zł. Na tą kwotę składa się cena tablic rejestracyjnych, karty pojazdu, dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, nalepki kontrolnej, znaków legalizacyjnych i opłaty ewidencyjnej. Należy jednak pamiętać, że 256 zł to nie wszystko. Zanim udamy się do swojego wydziału komunikacji potrzebować będziemy jeszcze
Vat-25, akcyzę, tłumaczenia, przegląd techniczny oraz opłatę recyklingową. Oczywiście w zależności od danej sytuacji nie zawsze wymagany jest cały komplet dokumentów. Na przykład sprowadzany samochód może mieć ważny przegląd okresowy i wszystkie wymagane parametry techniczne są ustalone to nie musimy go wykonywać. Jeśli kupujemy samochód fakturą od handlarza to nie potrzebny nam jest
Vat-25, jeśli sprowadziliśmy samochód ciężarowy to nie potrzebujemy akcyzy. Zawsze wymagane jest jednak tłumaczenie dowodu rejestracyjnego oraz umowy/faktury (chyba, że spisaliśmy umowę dwujęzyczną). Koszty tłumaczeń są bardzo różne i zależą od języka i ilości tłumaczonych stron. Cena ok. 200zł.
Vat-25 z Urzędu Skarbowego
160 zł.
Koszt akcyzy zależy od pojemności silnika. Jeśli samochód ma pojemność do
2000 cm3 akcyza wyniesie
3,1% ceny rynkowej samochodu. Jeżeli ma ponad
2000 cm3 to
18,6% ceny samochodu. Pierwszy przegląd techniczny
169 zł. Opłata recyklingowa 500 zł. Ważne jeśli kupujemy samochód od handlarza zapytać się o tą opłatę. Niektórzy ludzie są nie świadomi, że trzeba takową ponieść. Warto się zastanowić nad sprowadzeniem samochodu z zagranicy. Może okazać się że taniej kupimy taki sam samochód w Polsce po odjęciu kosztów rejestracji.
Pozwolenie czasowe - wzór, oznaczenia, opisOznaczenia kodów zastosowanych we wzorze pozwolenia czasowegoA numer rejestracyjny pojazdu,
B data pierwszej rejestracji pojazdu,
C dane dotyczące właściciela pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:
C.1.1 nazwisko lub nazwa posiadacza pozwolenia czasowego*),
C.1.2 numer PESEL lub REGON,
C.1.3 adres posiadacza pozwolenia czasowego,
C.2.1 nazwisko lub nazwa właściciela pojazdu,
C.2.2 numer PESEL lub REGON,
C.2.3 adres właściciela pojazdu,
D dane dotyczące pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:
D.1 marka pojazdu,
D.2 typ pojazdu:
- wariant, jeżeli występuje,
- wersja, jeżeli występuje,
D.3 model pojazdu,
E numer identyfikacyjny pojazdu (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy),
F.1 maksymalna masa całkowita pojazdu**), wyłączając motocykle i motorowery (w kg),
F.2 dopuszczalna masa całkowita pojazdu (w kg),
F.3 dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (w kg),
G masa własna pojazdu; w przypadku pojazdu ciągnącego innego niż kategoria M1 masa własna pojazdu obejmuje urządzenie sprzęgające (w kg),
H okres ważności pozwolenia czasowego,
I data wydania pozwolenia czasowego,
L liczba osi,
O.1 maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg),
O.2 maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg),
P.1 pojemność silnika (w cm3),
P.2 maksymalna moc netto silnika (w kW),
P.3 rodzaj paliwa,
S.1 liczba miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy,
S.2 liczba miejsc stojących, jeżeli występuje.
*) Posiadacz pozwolenia czasowego - jest to podmiot, któremu organ rejestrujący wydał pozwolenie czasowe uprawniające ten podmiot do poruszania się pojazdem w ruchu, i jest to:
a) właściciel pojazdu albo
b) użytkownik pojazdu użytkowanego w drodze umowy leasingu.
**) Maksymalna masa całkowita pojazdu jest największą technicznie dopuszczalną masą całkowitą pojazdu wynikającą z jego konstrukcji i wykonania, określoną przez producenta.
Wymiana dowodu rejestracyjnego z powodu braku miejsca na wpisyWymiana dowodu rejestracyjnego ze względu na brak miejsca na wpis badań technicznych jest niestety naszym przykrym obowiązkiem. Dowody rejestracyjne nowego typu (niebiesko - żółte) mają 6 miejsc na pieczątkę ze stacji diagnostycznej. Czyli po 6 latach musimy się liczyć z wymianą dowodu. Chyba, że kupiliśmy nowy samochód to pojeździmy 9 lat na jednym dowodzie.
Przed udaniem się do wydziału komunikacji należy pojechać na stację diagnostyczną i tam wystawią przegląd okresowy na zaświadczeniu (na kartce). Z tym zaświadczaniem udajemy się do urzędu. Na takim zaświadczeniu możemy jeździć 30 dni od daty wystawienia. Warto o tym pamiętać. Najlepiej udać się do urzędu jak najszybciej od wykonami tego przeglądu, ponieważ unikniemy dodatkowych kosztów związanych z pozwoleniem czasowym -
19 zł. Na stacji diagnostycznej warto poprosić o ustalenie brakujących parametrów jeśli takie są. W starych dowodach często brakuje informacji o nacisku czy wpisu o haku. W wydziale komunikacji wypełniamy wniosek. Jeśli zmieniliśmy adres czy nazwisko trzeba o tym wspomnieć pracownikom aby na nowym dowodzie widniały nasze aktualne dane.
Należy zabrać ze sobą oprócz starego dowodu rejestracyjnego i zaświadczenia ze stacji diagnostycznej, kartę pojazdu, jeśli była wydana, dokument potwierdzający zmianę danych (dowód osobisty, zaświadczenie o meldunku) oraz białe tablice rejestracyjne. Czarnych tablic nie trzeba przynosić! Na nowy dowód rejestracyjny trzeba poczekać ok. 2 tygodnie. Obecnie dowody rejestracyjne produkowane są w PWPW w Warszawie. Aby móc jeździć samochodem przez ten okres wykupujemy pozwolenie czasowe lub jeździmy na starym dowodzie rejestracyjnym i na zaświadczeniu ze stacji, na którym możemy poruszać się
30 dni. Dlatego ważne jest aby udać się urzędu jak najszybciej od wykonania przeglądu aby uniknąć dodatkowego kosztu -
19 zł za pozwolenie czasowe. Koszt nowego dowodu rejestracyjnego zależy od "koloru" tablic rejestracyjnych i od tego czy bierzemy pozwolenie czasowe.
Ceny przedstawiają się następująco:67,00 zł - "białe" tablice bez pozwolenia czasowego
86,00 zł - "białe" tablice + pozwoleniem czasowym
54,50 zł - "czarne" tablice bez pozwolenia czasowego
73,50 zł - "czarne" tablice + pozwolenie czasowe
Po ok. 2 tygodniach przychodzimy ponowie do urzędu po odbiór dowodu rejestracyjnego. Przynosimy ze sobą pozwolenie czasowe jeśli go nie braliśmy to przynosimy stary dowód i zaświadczenie ze stacji, kartę pojazdu żeby wpisać nową serię dowodu oraz tablicę rejestracyjne jeżeli nie przynosiliśmy w dniu składania składania wniosku.
Po co przynosić tablice? Żeby wymienić znaki legalizacyjne (srebrne naklejki pośrodku tablic). Na tablicach i w dowodzie musi być taki sam numer tych znaków.
Odbiór dowodu rejestracyjnegoJeśli otrzymaliśmy pozwolenie czasowe to będziemy zmuszeni udać się kolejny raz do swojego Wydziały Komunikacji.
Pozwolenie tymczasowe, które posiadamy jest ważne 30 dni. Przez ten czas możemy legalnie poruszać się na drogach (zagranicą również). Parę dni przed upływem 30 dni należy zgłosić się do urzędu po odbiór dowodu rejestracyjnego. Nie można zapomnieć o kilku ważnych dokumentach, które trzeba ze sobą wziąć po odbiór dowodu rejestracyjnego, chodzi o: pozwolenie czasowe, karta pojazdu (jeśli była wydana) ważne ubezpieczenie oraz upoważnienie( jeżeli odbieramy dowód rej, w kogoś imieniu).
Dowody rejestracyjne produkuje Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych PWPW w Warszawie. Nie tak jak kiedyś Wydziały Komunikacji. Dlatego otrzymujemy pozwolenie czasowe na czas wyprodukowania dowodu rejestracyjnego. Nie ma zasady co do ilości dni trwania produkcji dowodu rej. Na ten czas składa się wysłanie zamówienia w Urzędzie Komunikacji, produkcja, wysłanie gotowego dowodu rej. z Warszawy do swojego urzędu. Jeśli wszystko jest OK to dowód rejestracyjny powinien być do obioru nawet po 7 dniach. Lecz to wszystko zależy od danej sytuacji. Gdy rejestrowaliśmy samochód sprowadzany z zagranicy, musi on być sprawdzony w systemie SIS (System Informacji Schengen) to trwa parę dni. Jeżeli przerejestrowywaliśmy samochód z innego powiatu i dane nie były potwierdzone to automatycznie czas oczekiwania na dowód rej. się wydłuży.
Aby uniknąć jeżdżenia do Wydziału Komunikacji i pytania czy już przyszedł tzw. "twardy dowód" albo dzwonienia i zadawania bezsensownych pytań typu: "Czemu nie ma?" lub "Kiedy Będzie?"
Wystarczy wejść na stronę
pojazd.pwpw.pl i zobaczyć na jakim etapie produkcji znajduję się nasz dowód rejestracyjny a następnie postępować według instrukcji.
Wyrejestrowanie samochodu a sprzedaż na częściWiadomo, że jeśli uda nam się sprzedać samochód to problemu z wyrejestrowanie go w Urzędzie Komunikacji nie będzie.
Przynosimy umowę kupna - sprzedaży i zgłaszamy sprzedaż pojazdu. Gorzej jeśli nie uda nam się znaleźć kupca. Na stacji demontażu za samochód dostaniemy nie wielką kwotę albo i nawet dopłacimy do interesu jeżeli będziemy chcieli wyciągnąć z naszego pojazdu potrzebę nam części. Wniosek nasuwa się sam. Lepiej sprzedać samochód od razu na części nie oddając go na złom. Zarobimy więcej pieniędzy ale za to będziemy mieli problem z wyrejestrowaniem pojazdu. Pracownik Wydziału Komunikacji nie przyjmie umowy na której widnieje wpis: sprzedaż na części.
Nadal będziemy musieli płacić ubezpieczenie! W firmie ubezpieczeniowej należy przedstawić umowę kupna sprzedaży z pieczątką o zgłoszeniu zbycia pojazdu lub zaświadczenie o demontażu wraz z zaświadczeniem o wyrejestrowaniu z Urzędu Komunikacji. Coś za coś, jak to się mówi. Jeśli uda nam się w jakiś sposób zrezygnować z ubezpieczenia to pozostanie kwestia figurowania pojazdu w bazie w swoim Urzędzie Komunikacji. Według statystyk takich pojazdów jest ok. 4 milionów. Sytuacja szybko się nie zmieni i liczba nie wyrejestrowanych samochodów będzie rosnąć. Byli właściciele pojazdów wolą zarobić nawet kilka tysięcy złotych na sprzedaży części niż oddać już stary samochód na stację demontażu.