Autor Wątek: 1.5 TSI EA211 - polecany czy odradzany?  (Przeczytany 24291 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
1.5 TSI EA211 - polecany czy odradzany?
« dnia: 18 - Maja - 2016 - 18:49:17 »
W temacie zawarte są wszelkie ogólnodostępne informacje, dotyczące silnika 1.5 TSI serii EA211 evo.

1.5 TSI - POLECANY (w zależności od wybranej skrzyni biegów)
Seria: EA211 evo
Pojemność: 1498 cm³
Moc: 114-150 KM
Maks.mom.obr.: 200-250 Nm
Liczba zaworów: 16 (DOHC)
Napęd rozrządu: pasek
Zasilanie: bezpośredni wtrysk benzyny
Doładowanie: turbosprężarka
Lata produkcji: 2018-20xx

Zauważone problemy:
Szarpanie (kangurowanie) przy ruszaniu ze skrzynią manualną.
Opis objawów jest na ogół podobny: trudno jest kontrolować prędkość obrotową silnika, która w trakcie ruszania waha się w zakresie od 800 do nawet 1900 obr./min. (zależnie od samochodu). Co więcej, auto zbyt wolno reaguje na otrzymywane sygnały (wychylenie pedału gazu, prędkość itp.). W efekcie albo samochód robi tzw. „kangura”, albo rusza zbyt gwałtownie, strasząc pasażerów.

Na poniższym filmiku można zobaczyć, jak to wygląda w praktyce (na przykładzie modelu Tiguan). Na ogół problem "kangurownia" znika lub nieco się zmniejsza po rozgrzaniu silnika.



Wersje silników 1.5 TSI - EA211 evo
SilnikDoładowaniePoj. skok.Typ silnikaMocMoment obrotowyKodOkres prod.Modele
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDADA12/2018-00/202xPolo VI
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V130 KM200 Nm/1400-4000 obr/minDACA07/2017-05/2020Golf VII
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDADA
DPCA
07/2017-05/2022Golf VII
1.5 TSI ACTturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V130 KM200 Nm/1400-4000 obr/minDPBA12/2019-00/202xGolf VIII
1.5 eTSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V130 KM200 Nm/1400-4000 obr/minDPBA11/2020-00/202xGolf VIII
1.5 TGIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V130 KM200 Nm/1400-4000 obr/minDHFA09/2020-08/2022Golf VIII
1.5 TSI ACTturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDPCA12/2019-00/202xGolf VIII
1.5 eTSI ACTturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDFYA01/2020-00/202xGolf VIII
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V130 KM200 Nm/1400-4000 obr/minDACA10/2017-06/2020Golf Sportvan
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDADA10/2017-06/2020Golf Sportvan
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V114 KM220 Nm/1750-3000 obr/minDPBC11/2020-00/202xCaddy V
1.5 TGIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V131 KM200 Nm/1400-4000 obr/minDHFA06/2022-06/2023Caddy V
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDADA07/2017-06/2019Passat B8
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDPCA09/2019-00/202xPassat B8
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDADA11/2017-05/2019Arteon
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDADA11/2019-00/202xT-Cross
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/min-09/2021-00/202xTaigo
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDADA11/2017-00/202xT-Roc
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V130 KM200 Nm/1400-4000 obr/minDACB01/2019-06/2020Tiguan II
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V130 KM200 Nm/1400-4000 obr/minDPBE09/2020-00/202xTiguan II
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDADA
DPCA
10/2018-06/2020Tiguan II
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDPCA09/2020-00/202xTiguan II
1.5 TSIturbo VTG1498 cm³ben. R4/16V150 KM250 Nm/1500-3500 obr/minDADA11/2018-00/202xTouran II



Silniki z rodziny EA211 to znane benzynowe, turbodoładowane jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.2 TSI oraz 1.4 TSI, które powstały jako rozwinięcie poprzednich EA111, znanych głównie z tego, że były… wadliwe i awaryjne. Nowa rodzina EA211 została gruntownie zmodernizowana i do jesieni 2018 roku, była stosowana w większości modeli koncernu Volkswagena.
Silniki 1.4 TSI o mocach: 110, 125 lub 150 KM w zależności od konfiguracji, wyposażone były system dezaktywacji dwóch cylindrów przy niskim obciążeniu (ACT). Kolejnym rozwinięciem serii EA211 jest silnik 1.5 TSI oznaczony jako seria EA211 evo.

Poza zwiększeniem pojemności z 1395 cm³ do 1498 cm³, a konkretnie skoku tłoka z 80 mm do 85,9 mm, nowy silnik 1.5 TSI jest oferowany w dwóch wersjach mocy 130 KM i 150 KM.
Obie jednostki mają zużywać do 1 litra paliwa mniej na 100 km od swoich poprzedników. Jest to wynik podniesienia sprawności o 10 proc. co uzyskano podnosząc stopień sprężania z 10 do 12,5 i pozostawiając nieco dłużej otwarte zawody dolotowe na zasadzie cyklu Millera, do którego realizacji przekonstruowano zupełnie głowicę i układ rozrządu. Dzięki cyklowi Millera rekompensuje się straty podczas cyklu sprężania. W osiągnięciu tego pomaga przede wszystkim nowy system doładowania.

Po raz pierwszy w jednostce TSI zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek turbiny VTG. Zmiana kąta ustawienia łopatek realizowana jest elektrycznie, zatem bardzo szybko. Jest to wymagane ze względu na cykl Millera i otwarcie zaworu dolotowego we wczesnej fazie suwu sprężania. Ciśnienie gazów w kanałach dolotowych musi być na tyle wysokie by ładunek zaaplikowany już do komory spalania nie wydostał się na zewnątrz. Przy okazji zastosowania zmiennej geometrii turbiny z pewnością poprawią się również reakcje silnika na dodanie gazu już od najniższych obrotów.

W dostarczeniu odpowiednio przygotowanego powietrza do komór spalania pomaga także przekonstruowany system chłodzenia powietrza. Tzw. intercooler znajduje się za wylotem sprężarki, co lepiej schładza powietrze trafiające do cylindra. Proces spalania mieszanki to również udział nowego układu wtryskowego, którego maksymalne ciśnienie wtrysku wyniesie w 1.5 TSI 350 bar.

W nowym silniku EA211 evo zastosowano technologię natryskiwania plazmowego na ścianki cylindrów specjalnie przygotowanego proszku. Dzięki temu ścianki cylindrów są mniej gładkie, co pozwala utworzyć dodatkową przestrzeń dla oleju silnikowego, zapewniając lepsze smarowanie. To przekłada się nie tylko na niższy stopień zużycia, ale także na lepszą gospodarkę cieplną. Technologia zwana APS (Atmospheric Plasma Spray) ma się sprawdzić szczególnie w konfiguracjach hybrydowych, w których podstawowym silnikiem będzie właśnie 1.5 TSI. Ścianki cylindrów będą lepiej chronione podczas tzw. zimnych startów, które w hybrydach to rzecz zupełnie normalna i występująca wielokrotnie częściej niż w klasycznym aucie benzynowym. Na wielu rynkach, być może nawet na większości, ma być stosowany olej silnikowy 0W20. Pozostawiono również sprawdzony już system dezaktywacji cylindrów ACT.

Parametry silnika 1.5 TSI na tle poprzednika 1.4 TSI
DANE TECHNICZNE1.5 TSI 1301.5 TSI 1501.4 TSI 1251.4 TSI 150
Silnikbenz.turbobenz.turbobenz.turbobenz.turbo
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16
Pojemność skokowa1498 cm³1498 cm³1395 cm³1395 cm³
Moc maksymalna130 KM/4750150 KM/5000125 KM/5000150 KM/5000
Maks. moment obrotowy200 Nm/1400-4000250 Nm/1500-3500200/1400-4000250 Nm/1500-3500
Średnica cyl. x skok tłoka74,5 x 85,9 mm 74,5 x 85,9 mm74,5 x 80,0 mm74,5 x 80,0 mm
Ciśnienie wtrysku350 bar 350 bar200 bar200 bar
Rodzaj turbosprężarkizmienna geom.stała geom.stala geom.stała geom.

TURBO O ZMIENNEJ GEOMETRII
To pierwszy masowo produkowany silnik benzynowy z turbo o zmiennej geometrii. Dotąd ta technologia zarezerwowana była dla diesli. Kierownica turbiny sterowana jest siłownikiem elektrycznym, a układ przystosowany jest do wysokich temperatur (w silnikach benzynowych są one dużo wyższe niż w dieslach i dlatego nie stosowane VTG w benzynowych).

PRACA W CYKLU MILLERA
Sztuczne opóźnianie zamknięcia zaworów dolotowych wraz z wysokim stopniem sprężania i wydajnym doładowaniem pozwalają na zmniejszenie strat i tym samym obniżenie zużycia paliwa w zakresie średnich obciążeń (tzw. cykl Millera).

STEROWANE KOMPUTEROWO UKŁADY CHŁODZENIA I SMAROWANIA
Zarówno pompa wodna, jaki i olejowa są sterowane komputerowo. Podczas nagrzewania silnika obieg wody jest wstrzymany, co przyśpiesza osiąganie temperatury pracy. Zmienny wydatek pompy olejowej obniża opory wewnętrzne. Pierwsze łożysko wału korbowego jest pokryte warstwą polimeru, co jest jednym z rozwiązań w ramach przystosowania silnika do pracy na oleju SAE 0W-20 w cyklu start&stop.

WTRYSK BEZPOŚREDNI 350 BAR
Uklad wtryskowy TSI czwartej generacji pracuje przy ciśnieniu wtrysku 350 barów. Wysokie ciśnienie poprawia automizację wtryskiwanego paliwa, polepszając proces spalania. Zmniejszone zostały gabaryty wtryskiwaczy, co zmniejsza ich nagrzewanie.

WODNY INTERCOOLER
Jest zainstalowany nietypowo, bo pomiędzy turbosprężarką a przepustnicą (a nie za nią). Jest on na tyle wydajny, że przy pełnym doładowaniu temperatura sprężanego ładunku przewyższa temperaturę otoczenia jedynie o 15 stopni.

ODŁĄCZANIE CYLINDRÓW (ACT)
Za wyłączanie z pracy dwóch środkowych cylindrów dba układ Active cylinder technology. Zamyka on zawory obu cylindrów przy jeździe z niskimi obciążeniami, co obniża straty wewnętrzne.

CERAMICZNE TULEJE CYLINDRÓW
Wersje o mocy 150 KM będą miały cylindry wykonane w technologi APS (Atmospheric Plasma Spray). Plazmowe nanoszenie proszku na aluminiowy blok daje strukturę z mikroporami, które utrzymują filtr olejowy. To pozwala znacząco obniżyć zużycie cylindra przy pracy na zimno i poprawia odporność silnika na tzw. spalanie stukowe.



Cytat: admin
WSZYSTKIE ZAWARTE W TEMACIE DANE I INFORMACJE - NALEŻY TRAKTOWAĆ CZYSTO INFORMACYJNIE !!!
 

Offline wisniamar

  • :: StartLine
  • Wiadomości: 4
  • Pomógł: 1
  • VW: Golf VII
  • Wersja: Comfortline
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPBA
  • Napęd: FWD
  • Rej: DOL
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #1 dnia: 06 - Sierpnia - 2020 - 21:37:03 »
Ja w swoim Golfie VII mam 1.5 TSI 130 KM  [DPBA] auto z 2020 roku.
 

Offline Marcino

  • :: HighLine
  • Wiadomości: 1320
  • Pomógł: 123
  • VW: Arteon
  • Wersja: Elegance
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: CUPB
  • Moc: 190 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GTC
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #2 dnia: 07 - Sierpnia - 2020 - 08:25:04 »
Czy Seat też korzysta z tych silników?
2019 - 2024 - Tiguan II 2.0 TDI 150 KM 18r. skradziony
2006 - Galant 2.5 V6 + LPG Stag 97r.
Inne - Peugeot 307SW, Mitsubishi Carisma 1.8 GDI, Fiat 126p 78r. :)
 

Offline Frodo

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 697
  • Pomógł: 236
  • VW: Tiguan II
  • Wersja: R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: DKTA
  • Moc: 230 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: KR
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #3 dnia: 16 - Października - 2020 - 20:18:57 »
Tak, np. Ateca i też są problemy z kangurowaniem.
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #4 dnia: 16 - Października - 2020 - 20:23:47 »
1.5 TSI 150 hp nie ma zmiennej geometrii VTG a w tabeli podane jest że ma
 
 

Offline Frodo

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 697
  • Pomógł: 236
  • VW: Tiguan II
  • Wersja: R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: DKTA
  • Moc: 230 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: KR
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #5 dnia: 16 - Października - 2020 - 20:37:34 »
1.5 TSI 130 hp nie ma przecież momentu 350 Nm
:question: Oczywiście, że 1.5 TSI nie ma 350 Nm (tyle ma np. 2.0 TSI 230), ale nigdzie nie ma takiej informacji. Jest tylko "350 bar".
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #6 dnia: 16 - Października - 2020 - 20:38:16 »
tak juz zauważyłem, sorry za pomyłkę
 

Offline elk84

  • :: TrendLine
  • Wiadomości: 13
  • Moc: ?? KM
  • Skrzynia: MT
  • Napęd: FWD
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #7 dnia: 16 - Października - 2020 - 22:09:02 »
W opisie jest jeszcze jedna nieścisłość. W cyklu Millera pracuje wersja 130KM, a wersja 150KM pracuje w cyklu Otta.

Jeśli jedyne zaobserwowane dotąd problemy to owo słynne „kangurowanie” (które zdaje się zostało już wyeliminowane - piszę „zdaje się” bo dopiero czekam na auto - na jeździe próbnej go nie doświadczyłem) to chyba jednak nie ma powodu do cofnięcia rekomendacji POLECANY?
 

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6312
  • Pomógł: 1590
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #8 dnia: 16 - Października - 2020 - 22:26:21 »
Dziękuje za uwagi, błąd w tabeli został poprawiony.
Chciałbym tylko przypomnieć, że temat tworzony był w 2016 roku i wtedy dostępne były tylko takie informacje.
 

Offline Frodo

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 697
  • Pomógł: 236
  • VW: Tiguan II
  • Wersja: R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI
  • Kod: DKTA
  • Moc: 230 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: 4x4
  • Rej: KR
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #9 dnia: 17 - Października - 2020 - 12:31:43 »
Z DSG zdaje się być znacznie lepiej, niektórzy mówią, że zupełnie nie ma problemu. Moja teoria jest taka, że sterownik jest tak zaprogramowany by unikać specyficznych zakresów obrotów i obciążenia, w których silnik... świruje.
Osobiście brałbym ten silnik, szczególnie w manualu, tylko po satysfakcjonującej jeździe próbnej. Za to DSG stosowane z tym silnikiem jest "suche" i dlatego mniej trwałe, co może być problemem szczególnie jeśli chcesz zachować auto na dłużej.
 

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #10 dnia: 18 - Lutego - 2024 - 21:18:46 »
Za to DSG stosowane z tym silnikiem jest "suche" i dlatego mniej trwałe
W moim 1.5 TSI DPCA jest mokra DSG DQ381, brak efektu kangurowania
 
Podziękował: Marcino

Offline doggie

  • Clubowicz
  • Wiadomości: 5567
  • Pomógł: 1010
  • Marka: Cupra
  • Model: Formentor
  • Wersja: Sport
  • Silnik: 1.5 TSI
  • Kod: DPCA
  • Moc: 175 KM
  • Skrzynia: DSG-7
  • Napęd: FWD
  • Rej: GD
Odp: 1.5 TSI EA211 evo
« Odpowiedź #11 dnia: 14 - Sierpnia - 2024 - 16:48:27 »
Olej po przejechaniu 8 tys. km od momentu wymiany w 1.5 TSI EA211 evo, kolor dość jasny i przezierny, niemalże jak tuż po wymianie. Poziom też się nie zmienił, nie jest czarny jak smoła jak to bywa w TSI podobnie jak w TDI.


 

Tagi wątku: 1.5 TSI