Autor Wątek: [Sharan I] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód  (Przeczytany 361 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pretor

  • Administrator
  • Wiadomości: 2986
  • Pomógł: 98
  • Auto: Sharan I
  • Wersja: CL Basic
  • Silnik: 1.9 TDi VP
  • Kod: AFN
  • Moc: 117 KM
  • Napęd: FWD
  • Skąd: OK
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód
« dnia: 26 - Kwiecień - 2018 - 20:33:35 »
Sharan I (95-00) - Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód

Pracę zaczynamy od skompletowania narzędzi:
- klucz do odkręcenia kół (19)
- lewarek (oryginalny lub jakikolwiek hydrauliczny)
- koziołki do podstawienia pod auto (zawsze należy mieć dodatkowe zabezpieczenie aby auto nam nie spadło)
- kliny pod koło (podstawia się z dwóch stron jednego koła)
- specjalny przyrząd do wciskania tłoczków do cylinderków
- klucz nasadowy nr 21
- końcówka imbus nr 7
- specjalny smar do prowadnic i cylinderków (musi być odporny na wysokie temperatury)
- zmywacz do hamulców

1. Ustawiamy auto na twardym podłożu, zostawiamy na 1-biegu, zaciągamy bardzo mocno hamulec ręczny i zakładamy kliny pod koła.
2. Podstawiamy lewarek (w moim przypadku 2-tonową żabę) i po podniesieniu auta, dodatkowo podkładamy jeden koziołek pod podłożnice lub inne pewne miejsce.

3. Z tyłu za zaciskiem hamulcowym w gumowych osłonkach mamy plastikowe koreczki, które wyciągamy podważając małym śrubokrętem i używając końcówki imbus nr 7 wykręcamy bolce prowadzące (na zdjęciu strzałki wskazują ich miejsce).
https://farm1.staticflickr.com/958/26852935387_a82c520353_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


4. Po odkręceniu i wyciągnięciu bolców prowadzących, czyścimy je bardzo dokładnie z wszelkich zabrudzeń i ewentualnej rdzy (ja do tego użyłem szczotki drucianej, zamontowanej na szlifierce kątowej).

5. Czyścimy bolce prowadzące i wnętrza gumowych osłon, smarujemy je specjalnym smarem do hamulców i wsadzamy na swoje miejsce.

6. Ściągamy zacisk i podwieszamy go na kawałku drutu np. do sprężyny.

7. Używając klucza nasadowego nr 21 z grzechotką, odkręcamy 2-śruby trzymające strzemiono.

8. Następnie odkręcamy małą śrubkę zabezpieczającą tarczę hamulcową.
https://farm1.staticflickr.com/832/41003231004_06781d8fc9_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


9. Niejako przy okazji z pomocą drugiej osoby, maksymalnie wyciskamy tłoczek cylinderka. Pomocnik musi delikatnie naciskać pedał hamulca aż tłoczek wyjdzie do maksymalnego naciągnięcia osłony gumowej. Ważne: musimy to robić ostrożnie aby tłoczek nie wyskoczył z cylinderka. 

10. Bardzo delikatnie podważamy osłonę gumową na końcu tłoczka i ścigamy ją, przesuwając w stronę zacisku.
https://farm1.staticflickr.com/872/26852933837_f4e988f628_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


11. Całą widoczną powierzchnię czyścimy z wszelkich zabrudzeń a następnie specjalnym smarem do hamulców, smarujemy wyczyszczoną powierzchnię.
https://farm1.staticflickr.com/957/41003229654_bfed84336c_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


12. Aby umieścić osłonę gumową z powrotem na swoim miejscu, musimy wcisnąć tłoczek co najmniej o połowę. 
https://farm1.staticflickr.com/830/26852932487_85b1f1d667_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


13. Po zabezpieczeniu osłony gumowej, maksymalnie ale z wyczuciem, wciskamy tłok do środka cylinderka.
https://farm1.staticflickr.com/977/26852931487_f90e9a599a_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


14. Tak powinien wyglądać tłoczek cylinderka , aby można było bez problemu wsadzić nowe klocki na nowe tarcze.
https://farm1.staticflickr.com/963/26852930707_025106b504_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


15. Zaznaczoną strzałkami powierzchnię, czyścimy szczotką drucianą aż do gołego metalu (użyłem szczotki na szlifierce kontowej).
https://farm1.staticflickr.com/872/26852930077_49c8ff3763_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


16. Wyczyszczaną piastę w miejscu przylegania tarczy, możemy delikatnie posmarować smarem miedzianym (smar ma za zadanie zapobiec zapieczenia się tarczy na piaście). Przy okazji można wyczyścić blaszana osłonę i jeżeli tego wymaga, to można ją pomalować czarną farbą w sprayu. Ja tak właśnie zrobiłem, bo moje osłony były mocno skorodowane.
https://farm1.staticflickr.com/825/26852929397_5c806cd212_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


17. Blach pomalowana a piasta nasmarowana smarem miedzianym.
https://farm1.staticflickr.com/912/27851818948_a13f9c2d09_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


18. Zakładamy nową tarczę.
https://farm1.staticflickr.com/869/26852928087_950b575a39_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


19. Wygląd po zmontowaniu całego zacisku.
https://farm1.staticflickr.com/967/26852927347_6387ea1b3a_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


20. Stare tarcze miały 23-24 mm grubości a klocki 12-13 mm.
https://farm1.staticflickr.com/959/41720610111_ef229bcd79_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód


Po zmontowaniu każdego kompletu, odpowietrzałem zaciski.


   
 

Offline Gulasz

  • Master
  • Wiadomości: 2287
  • Pomógł: 66
  • Auto: Touareg I
  • Silnik: 1.9 TD
  • Kod: AHH
  • Moc: 90 KM
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GD
Odp: Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód
« Odpowiedź #1 dnia: 26 - Kwiecień - 2018 - 21:40:34 »
Bardzo ładna relacja .Pełen szacun .Na pewno nie jednej osobie się przyda .
Zauważyłem na podstawie tej całej fotorelacji kolejne ewentualne przyczyny problemów ze słabym /gumowym hamulcem.
http://www.fotem.pl/data/b04bb8e9b52c85179541ba300060be4.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód

Kulawymi zielonymi strzałkami zaznaczyłem gumki które przy takiej operacji należało wyjąć z zacisku i dokładnie oczyścić ich gniazda .Narastająca rdza która nazbiera się pod gumkami potrafi znacznie zmniejszyć średnicę i spowodować zdecydowanie gorsze przesuwanie zacisku na prowadnicach .W efekcie zacisk będzie miał tendencje do koszenia się .
http://www.fotem.pl/data/d1ee04dfd7bcf8540006395035384b6.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód

Dorysowałem sprężynę której jakoś dziwnie brakuje przy twoim zacisku mimo tego że otwory w zacisku pod nią są .Jej brak może powodować grzechotanie klocków na nierównościach (np jazda po bruku ) a dodatkowym zadaniem tego kawałka drutu jest utrzymywanie zacisku w określonym położeniu tak by nie dochodziło do koszenia się całości .
http://www.fotem.pl/data/02f4088e3346eddbcefd1de7cfc.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych - przód

Zaznaczona ( na zielono ) powierzchnia styku klocka z tłoczkiem powinna być gładka i równoległa do dwóch wąsów trzymających klocek zewnętrzny . Jeśli któraś z tych powierzchni będzie nierównoległa to oprócz koszenia się się całego zacisku (najczęściej blokowania się koła ) potrafi również wpływać na jakość /gumowość hamulca .
Prośba by przerzucić lub wykasować moje wywody tak by nie zaśmiecały tak ładnej fotorelacji .   
 

Tagi wątku: wymiana tarcze klocki hamulcowe