Autor Wątek: HAK HOLOWNICZY - informacje i problemy  (Przeczytany 4648 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pretor

  • administrator
  • Wiadomości: 6212
  • Pomógł: 1531
    • VW Club Polska
  • VW: Tiguan I
  • Model: SUV
  • Wersja: Sport&Style
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Kod: CBAB
  • Moc: 140 KM
  • Skrzynia: MT-6
  • Napęd: 4x4
  • Rej: OK
HAK HOLOWNICZY - informacje i problemy
« dnia: 10 - Wrzesień - 2017 - 23:51:33 »
INSTALACJE ELEKTRYCZNE HAKÓW HOLOWNICZYCH
Wiele produkowanych w dzisiejszych czasach samochodów ze względu na zastosowanie w nich zaawansowanej elektroniki i systemów kontroli do obsługi oświetlenia przyczepy, wymaga zastosowania skomplikowanych systemów elektronicznych:

MODUŁY ANALOGOWE
Moduł przyczepy jest elementem sterującym oświetleniem przyczepy. Oświetlenie samochodu steruje modułem przyczepy, moduł jest zasilany bezpośrednio z akumulatora i odpowiada całkowicie za oświetlenie przyczepy. Takie sterowanie powoduje minimalne obciążenie prądowe systemów oświetlenia samochodu, czyniąc przyczepę "niewidoczną" dla systemów kontrolnych samochodu.

Wiązki z modułami konieczne są w pojazdch z systemem Check-Control (CC). Systemem Check-Control (CC) określa się urządzenia zainstalowane w pojazdach, które kontrolują oświetlenie pojazdu i informują o ewentualnych zakłóceniach. Wiele typów pojazdów jest dostępnych zarówno z systemami CC jak i bez. Informacja o zakłóceniu podawana jest w formie optycznej lub akustycznej i zachowywana jest w pamięci komputera pokładowego.

Ponieważ w tego typu pojazdach przyczepy muszą pracować niezależnie od oświetlenia pojazdu konieczne są wiązki elektryczne obsługujące funkcję CC aby uniknąć uszkodzeń w układzie elektrycznym pojazdu.

Na rynku pojawiły się niestety "tańsze" wiązki których działanie w pojeździe na "pierwszy rzut oka" jest poprawne, ale bardzo często zamiast ten system obsługiwać - omijają go, tak żeby uzyskać niższą cenę finalną produktu. Efektem jest brak funkcji CC w pojeździe, a także brak "opieki" tej funkcji nad oświetleniem przyczepy. Wiązki z takimi modułami mogą także wywierać niekorzystny wpływ na instalację elektryczną samochodu a ich uszkodzenie może spowodować poważna awarię systemów zamontowanych w samochodzie.

MODUŁY CYFROWE
CFC oznacza CAN-Frequency-Control. Jest to najnowsza metoda sterowania i monitorowania instalacji elektrycznej przyczepy w samochodach wyposażonych w system CAN-Bus

CAN-Bus to podstawowy element elektronicznego systemu w nowoczesnym samochodzie. Aktywuje i obsługuje systemy elektroniczne w pojeździe (kontrola trakcji, stabilizacja przyczepy, pneumatyka zawieszenia, wspomaganie hamowania itd.) Komunikacja przebiega na zasadzie wymiany danych w formie cyfrowej. System ten umożliwia szybką wymianę informacji między elektronicznymi sensorami, procesorami, modułami sterującymi i zabezpiecza współpracę wszystkich elektronicznych komponentów. W nowoczesnych samochodach może współpracować z kilkudziesięcioma modułami sterującymi. Zaletą CAN-Busjest minimalna ilość połączeń przy utrzymaniu takiej samej intensywności komunikacji. Powoduje to uproszczenie i zmniejszenie ilości przewodów w wiązce elektrycznej. Starsze systemy wiązek elektrycznych haka holowniczego były by bardzo rozbudowane, elektrycznie i elektronicznie nie mówiąc o montażu i diagnostyce błędów.

Wiązka CFC haka holowniczego w samochodzie wyposażonym w CAN-Bus oprócz funkcji podstawowych - zapewnienie oświetlenia obowiązkowego przyczepy steruje następującymi funkcjami:
1.Wyłączenie świateł przeciwmgielnych w samochodzie.
2.Wyłączenie czujników parkowania w samochodzie.
3.Kontrola awarii kierunkowskazów przyczepy (w przypadku takiej awarii pokaże się
komunikat na wyświetlaczu komputera, kontrolka z symbolem żarówki lub zwiększy się częstotliwość migania kontrolki kierunkowskazów. 4.Aktywacja systemów podnoszących poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego.

Po zamontowaniu wiązki z modułem CFC w większości samochodów podstawowe funkcje oświetlenia przyczepy działają poprawnie. Konieczna jestjednak aktywacja wiązki w module sterującym.
Wykonuje się ją za pomocą urządzenia diagnostycznego producenta samochodu.
Wadą tych instalacji jestich dosyć wysoka cena i typowa dla elektroniki samochodowe wrażliwość.

Gniazda 7-biegunowe zgodne z DIN/ISO 1724
Zwykłe łącze wtyczkowe (wersja- N), nie jest wodoodporne, wystarcza aby spełnić podstawowe warunki ustawowe.
Brak możliwości przekazywania sygnałów Dauerplus lub światła cofania, ponieważ wszystkie styki są zajęte. Światło cofania nie jest obowiązkowe w przyczepach do 750kg
bagażnikach np. rowerowych. Dla tego typu urządzeń gniazdo 7-biegunowe nie jest wystarczające.



Gniazda 7-biegunowe zgodne z DIN/ISO 3732:
Zwykłe łącze (wersja- S) jako gniazdo uzupełniające do 7-biegunowego gniazda standardowego dla światła cofania i sygnału Dauerplus.

Gniazdo 13-biegunowe zgodne z DIN/ISO 11446:
Zwykłe łącze wtyczkowe, wodoodporne, łatwe w obsłudze. Spełnia standardy przemysłu motoryzacyjnego. Może przekazywać sygnał Dauerplus i światło cofania, oraz posiada jeszcze rezerwy, które można wykorzystać w obszarze wyposażenia campingowego.



Stałe Zasilanie, Dauerplus (napięcie jest podawane nawet po wyciągnięciu kluczka ze stacyjki)
Styk nr 9 w 13 biegunowym gniazdku jest przewidziany zgodnie z DIN/ISO 11446 do trwałego przenoszenia napięcia elektrycznego bezpośrednio z akumulatora zacisk 30. W większości 13 biegunowych gniazdach styk nr 13 jest masą dla obwodu nr 9

Przewód ładowania
Styk nr 10 w 13-biegunowym gnieździe jest przewidziany zgodnie z DIN/ISO 11446 do podłączenia przewodu ładowania do akumulatora w przyczepie. W większości 13-biegunowych gniazd jest to przewód o przekroju (przynajmniej 2,5 mm2, maks. 20A).
Masę dla obwodu nr 10 stanowi styk nr11
Przewód ten jest połączony za pomocą przekaźnika rozdzielającego z akumulatorem w chwili gdy włączony zostaje zapłon lub pracuje silnik. Zasilanie z tego przewodu można wykorzystać do ładowania drugiego akumulatora lub podłączenia lodówki w przyczepie.

Odłączanie funkcji światła przeciwmgielnego
Zgodnie z ECE R 48 można podczas jazdy z przyczepą odłączyć światło przeciwmgielne pojazdu ciągnącego. W przypadku montażu bagażników do załadunku (rowerowy) z jednostką oświetleniową światło to powinno być odłączone
celem uniknięcia odblasku. Samoczynne odłączenie i ponowne załączenie w pojeździe ciągnącym realizowane jest w następujący sposób:
-poprzez mechaniczne odłączenie styków w gnieździe lub poprzez tzw. mikroprzełącznik
-poprzez dodatkowy przekaźnik rozłączający
-automatycznie poprzez urządzenia sterujące w chwili podłączenia przyczepy

Blokowanie funkcji czujników parkowania
Asystent parkowania określany jest w branży motoryzacyjnej jako EPH, PDC, APS lub Parktronic. Dzięki zastosowaniu funkcji Parktronic następuje kontrola np. obszaru za pojazdem, a pojawienie się ewentualnych przeszkód jest sygnalizowane akustycznie lub optycznie.
Parktronic uaktywnia się w chwili włączenia biegu wstecznego. Aby uniknąć przekazywania błędnych informacji podczas jazdy z przyczepą funkcja Parktronic musi być odłączona. Automatyczne odłączenie i ponowne włączenie przy dołączaniu i odłączaniu przyczepy może nastąpić poprzez mikro przełącznik zamontowany w gnieździe lub poprzez urządzenie sterujące.

Źródło: madmir.pl
 

Tagi wątku: hak holowniczy