Autor Wątek: 1.4 TDI PD - ewolucja, zalety i wady  (Przeczytany 5061 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pretor

  • Administrator
  • Wiadomości: 3061
  • Pomógł: 114
  • Auto: Sharan I
  • Wersja: CL Basic
  • Silnik: 1.9 TDi VP
  • Kod: AFN
  • Moc: 117 KM
  • Napęd: FWD
  • Skąd: OK
1.4 TDI PD - ewolucja, zalety i wady
« dnia: 13 - Grudzień - 2016 - 15:51:12 »
Silnik 1.4 TDI PD powstał na bazie silnika 1.9 TDI PD przez "odjęcie" jednego cylindra. Debiutował w malutkim Volkswagenie Lupo. Dość szybko trafił także do innych, nieco większych modeli oferowanych przez Grupę Volkswagena. W Polsce najczęściej spotykamy go w Audi A2 (głównie auta z prywatnego importu), Seacie Ibizie, Skodzie Fabii oraz w VW Polo. Największe ryzyko zakupowe wiąże się ze Skodą, zwłaszcza w wersji kombi, ponieważ te auta bardzo często mają flotową przeszłość i były brutalnie eksploatowane, co odbija się negatywnie na trwałości tej małej jednostki.



Silniki 1.4 TDI PD - dane techniczne i daty produkcji
Silnik Seria Poj. skok. Typ silnika Moc Moment obr. Kod Okres prod. Modele
1.4 TDI PD EA189 1422 cm³ diesel R3 70 KM 155 Nm/1600-2800 BNM/BWB 2005-2011 Fox, Polo IV
1.4 TDI PD EA189 1422 cm³ diesel R3 75 KM 195 Nm/2200 AMF/BAY
BHC
1999-2005 Audi A2
Lupo, Polo IV
1.4 TDI PD EA189 1422 cm³ diesel R3 80 KM 195 Nm/2200 BNV/BMS 2005-2009 Polo IV
1.4 TDI PD EA189 1422 cm³ diesel R3 90 KM 230 Nm/1900-2200 ATL 2003-2005 Audi 2
1.4 TDI CR EA288 1422 cm³ diesel R3 75 KM 210 Nm/1500-2000 CYZA 2014-2017 Polo V
1.4 TDI CR EA288 1422 cm³ diesel R3 90 KM 230 Nm/1500-2500 CUSB 2014-2017 Polo V
1.4 TDI CR EA288 1422 cm³ diesel R3 105 KM 250 Nm/1750-2500 CYZA 2014-2017 Polo V

Większość użytkowników uważa, że hałaśliwy silnik 1.4 TDI PD jest lepszym wyborem niż niezniszczalny, wolnossący 1.9 SDI  - dzięki turbodoładowaniu ma lepszą elastyczność i okazuje się bardziej ekonomiczny. Realne zużycie oleju napędowego wynosi od 4 l/100 km w trasie do 6,5 l/100 km podczas dynamicznej jazdy w mieście.

Eksploatacja i typowe usterki

Tak samo jak silnik 1.9 TDI PD, mały 1.4 TDI PD ma żeliwny blok, aluminiową głowicę, pasek rozrządu i pompowtryskiwacze. Eksploatowany delikatnie, zgodnie z przeznaczeniem, okazuje się bezawaryjny. W samochodach poflotowych (Skoda Fabia kombi, Skoda Roomster) może wykazywać objawy poważnego zużycia już po ok. 200 tys. km - wynikają z jeżdżenia "na pełnym gazie".

Zużyte pompowtryskiwacze
Tak jak silniku 1.9 TDI PD, w 1.4 TDI PD zużywają się pompowtryskiwacze. Objawy to nierównomierna praca silnika oraz zapalanie się kontrolki świec żarowych podczas jazdy. Przed podjęciem decyzji o wymianie lub regeneracji zużytych elementów warto przeprowadzić wnikliwą diagnostykę i wykluczyć zużycie pozostałych części układu paliwowego.

Zużycie turbosprężarki
Typowe dla aut po flotowych. Uwaga: wersje 90 KM mają droższą w naprawach turbosprężarkę ze zmienną geometrią.



   
 

Tagi wątku: 1.4 tdi pd 1.4 TDI 1.4 tdi cr