Autor Wątek: [Sharan I] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył  (Przeczytany 5688 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline pretor

  • Administrator
  • Wiadomości: 2459
  • Pomocny: 19
  • Auto: Sharan I
  • Silnik: 1.9 TDi VP
  • Kod: AFN
  • Moc: 117 KM
  • Skąd: OK
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« dnia: 13 - Maj - 2015 - 02:18:58 »
Sharan I (95-00) - Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył

Pracę zaczynamy od skompletowania narzędzi:
- klucz do odkręcenia kół (19)
- lewarek (oryginalny lub jakikolwiek hydrauliczny)
- koziołki do podstawienia pod auto (zawsze należy mieć dodatkowe zabezpieczenie aby auto nam nie spadło)
- kliny pod koło (podstawia się z dwóch stron jednego koła)

https://c1.staticflickr.com/5/4246/34624678671_668aca649b_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


- torx 48 z grzechotką (sześciokątna końcówka)
- klucz 13 płaski
- klucz 13 nasadka
- klucz 18 płaski
- klucz do szlifierki kątowej (chyba że mamy oryginalny klucz do wkręcania tłoczków)
- młotek (do pomocy przy odkręcaniu śrub)
- szczotka druciana

https://c1.staticflickr.com/5/4247/33914104394_788e8e0710_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


Podnosimy auto i podstawiamy pod pewne i  mocne miejsce jeden z koziołków.

https://c1.staticflickr.com/5/4155/33947503703_37a78485fb_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


Ściągamy koło i mamy taki widok:

https://c1.staticflickr.com/5/4182/34371636520_3347da8aef_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


- odkręcamy zacisk - płaską 13 blokujemy wewnętrzną śrubę, drugą nasadową 13 odkręcamy zacisk
- kluczem 18 odkręcamy strzemię  (można użyć młotka do pobicia klucza)

https://c1.staticflickr.com/5/4170/33947502843_d4a7052986_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


- odkręcamy śrubę typu torx 48 (trzyma samą tarczę hamulcową)

https://c1.staticflickr.com/5/4156/34371635910_dd8eb3fb0d_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


W moim przypadku tarcze hamulcowe dałem do przetoczenia bo były niedawno wymieniane na nowe a porysowały się od zapieczonego tłoczka w zacisku (przetoczenie 2 tarcz 40 zł)

Tarcze TRW, przed przetoczeniem używane były 1 rok i przejechały około 10 tyś. km.

https://c1.staticflickr.com/5/4270/33947501553_ee64e7df8b_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


https://c1.staticflickr.com/5/4267/34594523212_955a86f87e_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


Grubość nowych tylnych tarcz hamulcowych,  to: 10 mm (moje przed przetoczeniem, miały: jedna 10 mm, druga 9.9 mm)

https://c1.staticflickr.com/5/4251/34594522742_c9439b7054_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


Klocki mimo tego że z jednej strony były jak nowe a z drugiej starte w nieznacznym stopniu, zostały wymienione na całkowicie nowe TRW.
Na fotkach porównanie starych klocków hamulcowych (Bosch) z nowymi klockami TRW.

https://c1.staticflickr.com/5/4201/34624676511_2a0d383dfb_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


https://c1.staticflickr.com/5/4164/34594522342_3db70853d8_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


https://c1.staticflickr.com/5/4245/34624676211_668ef478a8_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


Widok po demontażu zacisku i ściągnięciu tarczy hamulcowej. Osłony tarcz hamulcowych mocno skorodowane i podziurawione. W najbliższym czasie będzie wymiana.

https://c1.staticflickr.com/5/4186/34594522102_b83956f8db_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


https://c1.staticflickr.com/5/4158/34624675851_b9bbdee36f_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


Następnym krokiem jaki musimy zrobić, to wciśnięcie tłoczków do środka zacisku aby móc założyć nowe klocki hamulcowe. O ile w przednich zaciskach da się to zrobić wciskając je do środka, o tyle w tylnych nie jest już tak różowo i należy je wkręcać odpowiednim przyrządem lub kluczem od szlifierki kątowej. Jeżeli mamy to szczęście (ja miałem) to tłoczki wkręcą się całkowicie bez problemu i większego oporu.

https://c1.staticflickr.com/5/4178/34594521602_a44a4ce559_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


W widoczne na fotce wycięcia na tłoczku wkładamy klucz od kątówki i lekko dociskając wkręcamy zgodnie ze wskazówkami zegara (w prawo Gość, nie jesteśmy w Anglii  :evilmrgrin:)

https://c1.staticflickr.com/5/4168/34624675201_e737673bd9_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


Po wkręceniu tłoczka do oporu zakładamy nowe tarcze (w moim przypadku przetoczone), później zakładamy nowe klocki do zacisku i składamy zacisk w jedną całość. Nowe tarcze mają 10 mm grubości, moje po przetoczeniu mają 9.3 mm. Graniczne zużycie tylnych tarcz hamulcowych w  Sharanie I (95-00), to 8 mm. 

Wygląd po złożeniu całości:

https://c1.staticflickr.com/5/4201/33914100954_9c7a5dc5a2_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


https://c1.staticflickr.com/5/4269/34624674691_295ce06a97_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


https://c1.staticflickr.com/5/4172/33914100564_422ebfe65b_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


https://c1.staticflickr.com/5/4269/34624673771_a884962287_o.jpg
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył


Przy zmianie klocków i tarcz, warto wymienić w zaciskach uszczelniacze i osłonki gumowe a także nasmarować prowadzenie bolców w strzemionach. Zestaw regeneracyjny z kompletem zimmerigów, uszczelniaczy, smaru na dwie strony kosztuje około 25 zł.

Po założeniu kół, pamiętać należy o parokrotnym wciśnięciu hamulca, aby ułożyć klocki i nie zabić się po ruszeniu  :devilwink:


ps. skorodowane osłony są już wymienione na używane ale całkowicie odnowione  :D
Wszelkie uwagi mile widziane ;)


 

Offline sephitorh

  • Nowy
  • Wiadomości: 2
  • Pomocny: 0
  • Auto: Sharan I
  • Silnik: 2.8 VR6
  • Kod: AAA
  • Moc: 174 KM
  • Skąd: ZBI
Odp: [Sharan 95-00] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #1 dnia: 16 - Maj - 2017 - 19:17:20 »
Czy tylko mi nie działają zdjęcia?
 

Offline pretor

  • Administrator
  • Wiadomości: 2459
  • Pomocny: 19
  • Auto: Sharan I
  • Silnik: 1.9 TDi VP
  • Kod: AFN
  • Moc: 117 KM
  • Skąd: OK
Odp: [Sharan 95-00] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #2 dnia: 16 - Maj - 2017 - 19:36:31 »
Czy tylko mi nie działają zdjęcia?
Jutro wieczorem uzupełnię te braki.

pretor@tapatalk


Offline sephitorh

  • Nowy
  • Wiadomości: 2
  • Pomocny: 0
  • Auto: Sharan I
  • Silnik: 2.8 VR6
  • Kod: AAA
  • Moc: 174 KM
  • Skąd: ZBI
Odp: [Sharan 95-00] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #3 dnia: 24 - Maj - 2017 - 15:22:59 »
Dzięki za poradnik. Poradziłem sobie z lekkimi problemami. U mnie na prawym kole klocek od wewnętrznej strony zjechał się do gołej blachy i miałem problem z wkręceniem tłoczka do środka. Prawdopodobnie wyszedł z gwintu i nie mogłem go wkręcić. Pomógł znajomy i jego zestaw do wciskania. Zauważyłem również, że jeden z tych bolczyków dosyć ciężko chodzi w tym zacisku. Czy te bolce powinni luzno chodzić? Do czego one służą? Do odsuwania klocka od tarczy?
 

Offline Scrappy

  • Pasjonat
  • Wiadomości: 689
  • Pomocny: 9
  • Model: Alhambra
  • Silnik: 1.9 TDI VP
  • Kod: AFN
  • Moc: 142 KM
  • Skąd: Dolnośląskie/DS
Odp: [Sharan 95-00] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #4 dnia: 24 - Maj - 2017 - 15:39:31 »
Wyczyść i przesmaruj prowadniczki bo znowu ci się szybciej zetrze klocek z jednej strony ;)
 

Offline tomekhxc

  • Nowy
  • Wiadomości: 7
  • Pomocny: 0
  • Model: A4 B7
  • Silnik: 3.0 TDI V6
  • Kod: ASB
  • Moc: 270 KM
  • Skąd: RKL
Odp: [Sharan 95-00] Wymiana klocków i tarcz hamulcowych tył
« Odpowiedź #5 dnia: 18 - Lipiec - 2017 - 10:08:47 »
Przy wymianie tarcz piasta powinna byc wyczyszczona szlifierka ze szczotką druciana ba błysk ;)
 

Tagi wątku: